ארה"ב: עובדת לשעבר תובעת את גוגל בגין אפליית שחורים

אפריל קרלי, עובדת לשעבר בחברה, טוענת כי נדחקה לשוליים והופלתה לרעה על ידי מעסיקתה אז, הענקית ממאונטיין וויו, שלא כדין ● בתלונתה מאשימה קרלי את החברה באפליה גזעית נרחבת, ולא במקרה בודד

הגישה תביעה נגד גוגל בגין אפליית עובדים שחורים. אפריל קרלי. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

עובדת גוגל (Google) לשעבר, אפריל קרלי, הגישה ביום ו' האחרון תביעה נגד ענקית הטכנולוגיה בבית המשפט הפדרלי בקליפורניה בגין אפליית עובדים שחורים.

התביעה, שהוגשה בעיר סן חוזה שבעמק הסיליקון, מבקשת מעמד של תובענה ייצוגית, אליה יוכלו להצטרף עובדי גוגל שחורים אחרים שחשו גם הם על בשרם את התופעה עליה מצביעה קרלי.

בתביעתה מאשימה קרלי את מעסיקתה לשעבר באפליה גזעית בכלל ובאפליית שחורים בפרט, וכן היא טוענת שלא מדובר על מקרה בודד אלא על תופעה של ממש.

גיוון רק לצורך מיתוג ושם טוב

קרלי נשכרה על ידי גוגל ב-2014 כדי לפתח תוכנית להעצמת עובדים שחורים. אולם לדבריה, יצירת תפקידה התבררה עד מהרה פשוט כתכסיס שיווקי לשם ליטוש התדמית של החברה. לפי קרלי, הממונים עליה זלזלו בעבודתם של המועסקים כהי העור בחברה, ובין היתר התעלמו מהם בכל הנוגע לקידומם.

קארלי טוענת כי גוגל פיטרה אותה בספטמבר 2020 לאחר שהיא ועמיתים שלה בחברה החלו לערוך רשימה של רפורמות רצויות ביחס החברה אליהם.

"בעוד שגוגל טוענת שהם רצו להגדיל את הגיוון, המציאות היא שהחברה העריכה פחות, שילמה פחות והתעללה בעובדים השחורים שלה", שטח עורך הדין של קרלי, בן קרומפ, את טיעוני התביעה. קרומפ התייחס גם לסטטיסטיקה, הרלוונטית לשנת 2021, אשר מעידה כי רק כ-4.4 אחוז מעובדי גוגל, וקצת פחות מ-3 אחוזים מההנהלתה, הם שחורים.

"גוגל עוסקת בדפוס או פרקטיקה ארצית מכוונת של אפליה ותגמול על רקע גזע, ומקיימת מדיניות ושיטות עבודה שיש להן השפעה שונה על עובדים שחורים ברחבי ארצות הברית", נכתב בתלונה שהגישה קרלי.

אחת ממובילות צוות האתיקה של תחום ה-AI בגוגל, שפוטרה עקב ביקורת בנושא גזענות. ד"ר טימניט גברו.

אחת ממובילות צוות האתיקה של תחום ה-AI בגוגל, שפוטרה עקב ביקורת בנושא גזענות. ד"ר טימניט גברו. צילום: ויקיפדיה

מאבקה של ד"ר גברו סביב נושא הגיוון וההכלה

למעשה, יש שתי נשים שחורות בולטות שהיו מועסקות של גוגל ופוטרו בשנים האחרונות, כששתיהן היו ידועות בתמיכתן להגברת הגיוון בתעשיית הטכנולוגיה. מלבד קרלי, מי שפיטוריה המשונים עוררו תהודה רבה הייתה ד"ר טימניט גברו.

כזכור, ד"ר גברו היא מדענית מומחית ושחורה שעבדה בגוגל, שהטילה ספק בגישתה של החברה למגוון והכלה בכל הכרוך בשאלות אתיות בנוגע למודלים של שפה.

ד"ר גברו הייתה אחת ממובילות צוות האתיקה של תחום ה-AI בגוגל, שתפקידו לשפר את הנושאים הערכיים הקשורים בלימוד המכונה כך שתפעל באופן אחראי חברתית. לטענתה, הנהלת גוגל, ומי שלפי הטענות פיטר אותה לבסוף, ראש תחום ה-AI של גוגל, ג'ף דין, רצו שתסיר את שמה ממחקר שלה, בו הצביעה על כך שמודל השפה (LLM) של הענקית יכול לייצר תוצאות מוטות מבחינת גזע ומוצא. על החלק הזה בסיפור אין ממש עוררין, ואולם בהמשך מתפצלות הגרסאות, כשד"ר גברו טענה שכשסירבה לעשות כן – פיטרו אותה; ומנגד גוגל סיפרה שהייתה מחלוקת כיון שהמחקר לא היה מעמיק דיו, אז גברו איימה לעזוב, ומשלא נענו תביעותיה – איומיה מומשו.

הפרשה שבה "כיכבה" ד"ר גברו הביאה לכך שלחץ כבד הופעל על גוגל בנדון. עצומה שמבקשת מענקית החיפוש והטכנולוגיה להסביר את שאירע, ולערוך שינוי מהותי במדיניותה התפרסמה, ולבסוף נאלץ סטאיה נאדלה, מנכ"ל גוגל, בעצמו להצר בפומבי על האופן שבו התנהלה גוגל בכל הקשור ב"עזיבתה" (כפי שהתעקש המנכ"ל להציג את שאירע) של ד"ר גברו.

אלא שלטענת קרלי ועורכי דינה, היחס של גוגל לעובדים השחורים ממשיך להיות מפלה ומקומם במיוחד וכעת הם מקווים שהתביעה תהפוך לתביעה ייצוגית שתאלץ את החברה לפצות באמת עובדים שקיפחה ולשנות את התנהגותה לכיוון של גיוון והכלה אמיתיים ולא רק כאלו שהיא מציגה לתקשורת, לכאורה, לשם מירוק תדמיתה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים