ללמוד על מלחמת יום כיפור באמצעות גיימינג: חנה סמירה במאורת הנמר

14/02/2022 16:37
באה לבקר במארות הנמר: חנה סמירה, סאגר.

מלחמת יום כיפור זכורה לי היטב, כמי שהיה כאן בימים הנוראים ההם של אוקטובר 1973. כמי שמתעניין עד היום במלחמה זו, הסתקרנתי לפגוש את חנה סמירה, שהגיעה באחרונה לבקר במאורת הנמר.

מה הקשר של סמירה למלחמת יום כיפור? על זה עוד מעט. קודם לכן, אספר לכם שסמירה היא אישה ציונית, שנולדה וגדלה בחוות בקר בוושינגטון לאם יהודייה ולאב נוצרי. למרות הקשיים והמרחק, הקשר ליהדות ולקהילה היהודית היה אצלה חזק ומשמעותי כבר אז, כשחיה בניכר. היא סיפרה לי שכשהחלה לחקור לעומק את הזהות שלה ולשאול שאלות, היא מצאה חיבור עמוק לשורשיה היהודיים. סמירה חלמה מגיל צעיר להתגייס לצה"ל, מתוך החיבור המשפחתי שלה והקשר שהרגישה לארץ ולמדינת ישראל. היא החלה ללמוד עברית והיסטוריה של ישראל לבד, בתוכנית שבנתה לעצמה, וכשהגיעה לגיל בגרות החליטה להגיע ארצה להעמיק את הקשר שלה עם העם והמדינה.

סמירה גילתה בעצמה יכולות למידה עצמית גבוהות, והרחיבה את לימודיה להיסטוריה של המלחמות הגדולות בתולדות ישראל והמזרח התיכון, ששינו את האזור. לבסוף היא עלתה לארץ ושירתה כלוחמת בפלוגה מיוחדת, שביצעה מארבים על גבול מצרים. במהלך שירותה היא הבינה את התפיסה הישראלית כלפי מלחמת יום הכיפורים, שהיא תפיסה של כישלון, על אף שמדובר בניצחון צבאי מזהיר. להזכירנו, מהפתעה גמורה ומצב שהמצרים נכנסו למעמקי סיני והסורים הגיעו לכנרת, המלחמה הסתיימה כשצה"ל נמצא במעמקי הגולן הסורי, כבש את קונייטרה והגיע ל-101 ק"מ מקהיר.

לקבל החלטות, כאילו המשתמש הוא גולדה, דיין או דדו

בביקורה, סמירה סיפרה לי שלאחר שחרורה, היא המשיכה ללמוד ולחקור, במשך שנים, את המלחמה המשמעותית הזו, שהביאה להשלכות גיאו-פוליטיות רחבות, שהשפיעו על כל המזרח התיכון. יחד עם שותפים לדרך היא יצרה את סאגר – סימולטור ראשון מסוגו בתחום הגיימינג, שנקרא על שם הטיל שבו השתמש הצבא המצרי נגד כוחות צה"ל במלחמה ההיא. הסימולטור מדמה את המציאות כפי שהייתה בתקופת מלחמת יום כיפור, ומאפשר למשתמש חוויה מלאה של קבלת החלטות ולימוד – כאילו הוא גולדה מאיר, משה דיין או דדו.

שבע שנים לקח לה ולשותפיה לעבוד על הסימולטור, שבמהלכן הם למדו כמויות אדירות של חומר, הקשיבו למאות שעות של הרצאות וקיימו מפגשים עם חוקרים ומפקדים מהמלחמה. לדברי סמירה, המטרה ביצירת סאגר היא לתת למשתתפים אפשרות לחוות את ההיסטוריה כפי שהתרחשה, ולתת להם את האפשרות לקבל החלטות בעצמם, דרך לימוד חווייתי של האירועים.

השאיפה שלהם היא שהפיתוח שעליו מושתת סאגר יאפשר לפתח סימולטורים נוספים בתחומים ובנושאים שונים, שיגבירו בקרב המשתמשים את חדוות הלמידה, ואת הרצון לחקור ולהתנסות במגוון תחומים.

הטכנולוגיה שמאחורי הסימולטור

שוחחנו בפגישה על הטכנולוגיה שעליה הסימולטור סאגר מבוסס. מדובר בטכנולוגיה חדשנית, שמשלבת כמה מערכות במקביל. המערכות הללו פועלות בצורה כזו שבכל שלב לאורך הסימולטור השחקן מקבל את התמונה המלאה, ובכל החלטה שמתקבלת הוא יכול לראות כיצד היא תשפיע על המציאות, עם כלל הנתונים, שכולם פרוסים לפניו. הטכנולוגיה הזו, אמרה סמירה, מאפשרת לשחקנים להיכנס לנעליים של המנהיגים ומקבלי ההחלטות במדינת ישראל בתקופה של מלחמת יום כיפור.

לא נפרדנו מבלי שסמירה קיבלה את ספרי, שמפרט על תורת הנמר – באנגלית ובעברית, והיא הבטיחה לשלוח לי את הספר שנכתב על סאגר מיד כשיצא לאור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים