אחרי 54 שנים: חברת החשמל "הורידה את השאלטר" על המיינפריים

החברה נפרדה אתמול (ג') מהמחשב המרכזי, אחרי שהעבירה את המערכות והיישומים שהיו עליו ל-ERP של סאפ ● המנכ"ל והמנמ"ר אומרים שלום בהתרגשות

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, מכבה את השאלטר על המיינפריים של החברה.

חברת החשמל ערכה אתמול (ג') טקס קצר, רווי בלא מעט התרגשות, שבמהלכו כיבה מנכ"ל החברה, עופר בלוך, את המתג המרכזי של המחשב המרכזי – המיינפריים, ששירת אותה 54 שנים. הטקס היה סמלי, שכן חברת החשמל כבר העבירה את המערכות והיישומים שהיו על המיינפריים שלה לפלטפורמה המרכזית שמשרתת אותה כיום – ה-ERP של סאפ, במודולים השונים שלה.

מחשב המיינפריים הראשון של חברת החשמל החל לפעול בה ב-1968, וב-1986 היא קנתה מחשב יבמ מקורר מים, שנחשב אז למילה האחרונה בעולם המחשבים המרכזיים. עם השנים הוא עבר שדרוגים בדמות מערכות מתקדמות, לרבות כאלה שכללו מאות שימושים, וממשקים תפעוליים וניהוליים שדרשו משאבי אנוש רבים. לצורך ההמחשה, רק על מערכת ההזמנות עבדו כ-500 עובדים ב-11 תחומי עיסוק שונים. רבים מהעובדים על המיינפריים עברו הסבה למערכות המחשוב החדשות של החברה.

בלוך אמר בטקס הפרידה כי "מדובר במהפכה של ממש והרגע ההיסטורי הזה מהווה אבן דרך משמעותית בכמעט 100 שנות קיומה של החברה". הוא ציין ש-"אנשי התקשוב הם מהמצטיינים במשק הישראלי ובעולם בכלל, ובזכותם אנחנו שועטים קדימה, גם טכנולוגית, ותמיד צופים פני עתיד".

דני גרהבגי, סמנכ"ל התקשוב של חברת החשמל, לא הסתיר את התרגשותו ממעמד סגירת השאלטר. הוא אמר כי "אני יכול להעיד שזה מהלך היסטורי, גם כמי שהיה מנמ"ר בארגונים גדולים אחרים, שהתבססו על מערכות מרכזיות, והפרידה ממחשב זה לא קלה".

"אנחנו לא רק מכבים, אנחנו בעיקר מדליקים," ציין גרהבגי. "אנחנו מדליקים טכנולוגיות חדשות, עדכניות, יעילות ומתקדמות הרבה יותר".

כך בוצעה ההיפרדות מהמיינפריים

בשיחה עם אנשים ומחשבים סקר גרהבגי את תהליך ההיפרדות מהמחשב המרכזי. "התהליך החל בראשית שנות האלפיים, כאשר המהלך הראשון היה ההחלטה האסטרטגית לשלב את הסאפ כתשתית מרכזית בחברה", אמר. "מערכת ה-ERP הראשונה עלתה לאוויר ב-2007 ומאז החלו תהליכי ההגירה, שכללו מאות יישומים ותהליכים עסקיים".

"כדי להעביר את המערכות לטכנולוגיות אחרות נעשו מיפוי, אפיון מחדש, הקמת מערכות חדשות, הסבה, הדרכה ושמירת אינסוף מידע נאמן למקור", הסביר. לפני חמש שנים בוצעה ההטמעה האחרונה של מערכת באחד המודולים של סאפ. הייתה זו מערכת הבילינג, שהיא אחת המערכות הקריטיות ביותר בחברת החשמל. ככלל, גרהבגי ציין כי "העברת היישומים הייתה אחד הפרויקטים המרכזיים שעסקנו בו בשנים האחרונות".

"קל יותר לעשות את המעבר של כל אחת מ-80 המערכות בנפרד, ולא בבת אחת. במבט לאחור על התהליך ניתן לראות שזאת מהפכה אמיתית, ולא רק בהיבט הטכנולוגי", הוסיף. גרהבגי אמר שמערכות חדשות שמפותחות בחברה מועברות לענן, בין היתר כחלק מההיערכות שלה לתחרות בשוק האנרגיה. חברת החשמל פועלת על גבי הענן Azure של מיקרוסופט ויש לה גם מערכות של סיילפורס.

באשר לאבטחה, "זה היבט שזוכה אצלנו לתשומת הלב הרבה ביותר. המערכות שלנו, כולל אלה שבענן, מאובטחות ברמה הגבוהה ביותר. זה לא סוד שהמערכות של חברת החשמל הן יעד למתקפות בהיקפים גדולים", אמר.

גרהבגי התייחס גם לפרויקט המחשוב המדובר ביותר בשוק בימים אלה – פרויקט הענן הממשלתי נימבוס, ואמר שבחברת החשמל עוקבים אחריו בעניין ולא פוסלים אפשרות לשיתופי פעולה, "ככל שזה יהיה רלוונטי לחברה".

תגובות

(23)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. פגוע מחברה מטומטמת

    חברל החשמל ניכשלת בענק במתן שרות יעיל, הוגן ויעיל . מצוידת ברובוטים - בוטים מטומטמים להחריד ,חברת החשמל מספק שרות שלומיאלי וגרוע להחריד. אין פלא על דיווחי זוועה בדבר חשבונות שערורייתיים ! במקום להשליך לאשפה את הבוטים המטומטמים ,הרובוטים ,הם הם שיזרקו לכלבים את ההנהלה הכושלת !!!

  2. ישראלי

    כמי שעבר כמה הסבות מטכנולוגיות מיושנות (?) לטכנולוגיות חדישות (?) אני יכול להעיד שהמעברים האלה רק גורמים לבזבוז של עשרות (ולפעמים מאות) מיליוני שקלים. מיינפריים של 2010 היה מתקדם טכנולוגית לאין ערוך ממיינפריים של 2000 וכן לגבי מיינפריים של 2020 לעומת זה של 2010. כל הזמן קיימת התקדמות טכנולוגית בכל הפטפורמות. שיטת ההתקדמות צריכה להיות אבולוציונית ולא רבולוציונית כפי שנעשה בחברת חשמל. רק לחשוב שב-2007 התחילו את הגירת המערכות , עברו מאז 15 שנה ! לא מן הראוי לפי השיטה שהלכו בה, לחשוב עכשיו על הגירה לפלטפורמה מתקדמת יותר, 15 שנה זה כמה דורות של שיפורים טכנולוגיים ??

  3. Liora2k

    הבדיחה הכי גדולה על חשבוננו, עוברים מנהלה לטרפה. SAP - זאת האלטרנטיבה הכי גרועה והבעיה שאנו עלולים להיתקע איתה לעוד שנים ארוכות ורבות והכסף - ברור מהיכן יבוא לעוד פרויקט כושל

  4. נג'ימה שולמית אור-יה

    ואיך הסיפור הזה משפיע או קשור לצרכן אם בכלל??

  5. אילן

    דני גרהבגי סופר מקצוען. חברת חשמל זכו בו.

  6. ארדואן

    זו בדיחה טובה או סתם קוריוז? דני גהרבגי? "גהרבה" יכול להיות מתורגם לחשמל, ולפיכך "גהרבגי" הוא כמובן - חשמלאי.

    1. חדשנות

      כל הכבוד אין על as400. עדין לוחצים f3/,f4

    2. רוני

      לידיעתך..חשמל בערבית זה לא גארהבה אלא קאהרבה...עם קו'ף

    1. אביב

      ועכשיו האקרים איראניים יפרצו למערכת.

  7. אחד

    גרהבגי.,..חחחח תחליף שם משפחה. איזה שמות אנשים מסתובבים

  8. אמציה וולוך

    ברכות לחברת החשמל! וזאת ממי שעמד ליד העריסה של מחשב יבמ 360 ב 1968, שכתב את תוכנית חישוב החשבונות הראשונה אחר כך אחראי על פיתוח מערכות מידע בתחומים שונים, לרבות מערכות המידע המקוונות הראשונות ולימים ראש אגף מערכות מידע ומחשבים. עלו והצליחו!

    1. חתול

      עברו ממינפריים למיינפריים ... תקועים בעבר

    2. ניני

      מיינפריים זה אחלה. יציב וחזק ופריץ פחות. וכן גם מתממשק עם מערכות מתקדמות...

    3. חיים

      אז חמש שנים המחשב צרך חשמל בלי לעשות כלום? כמה אופייני לחברת החשמל לישראל

  9. ת.ש

    מדהים, באמת אחד התהליכים הבודדים שקרו בעשרות השנים האחרונות. אכן מטרה בומבסטית שלבסוף קרתה. בהחלט פרויקט תקשובי אדיר. כל הכבוד למאמץ רב השנים.

  10. חחי

    ועדיין התקשורת איטית והמערכות עולות לאט וגם נתקעות ולהשיג את המוקד לוקח זמן ובקיצור , אל תתלהבו. שרות המחשוב לא איכותי

אירועים קרובים