"השנה יתברר יותר ויותר שהטכנולוגיה עומדת במרכז החיים שלנו"

ויווק מהאג'ן, מנהל הטכנולוגיות הראשי של פוג'יטסו, מדבר בראיון עימו על הנושאים הטכנולוגיים המרכזיים שיבואו לידי ביטוי בשנה הקרובה

ויווק מהאג'ן, מנהל הטכנולוגיות הראשי בפוג'יטסו

ויווק מהאג'ן, מנהל הטכנולוגיות הראשי בפוג'יטסו (Fujitsu), צופה כי שנת 2022 תהיה השנה שבה "יתברר יותר ויותר, כי הטכנולוגיה היא כעת החזית והמרכז של החברה ושל חיי היומיום שלנו". לדבריו, "תעשיות מרכזיות כמו ייצור, תחבורה וקמעונאות כבר מונעות על ידי טכנולוגיה – מה שמניע גם חדשנות נוספת. החנות נטולת הקופה היא רק אחת מיני דוגמאות רבות. הקורונה נתנה דחיפה גדולה לחדשנות, והמגמה רק תואץ ב-2022".

אילו נושאים מרכזיים יבואו לידי ביטוי בשנת 2022?

"מעבר לנוכחות ההולכת וגוברת של טכנולוגיה בכל מקום, אני חושב שחמישה נושאים מרכזיים יבואו לידי ביטוי בשנת 2022. הראשון הוא המחשוב עצמו, שהוא ליבת העשייה שלנו בפוג'יטסו. אני צופה כי ההבחנה בין מה שנקרא באופן מסורתי "מחשוב בעל ביצועים גבוהים" לבין מחשוב "רגיל" תיטשטש יותר ויותר. כתוצאה מכך, אנו רואים הזדמנות ללמה שאני מכנה Computing-as-a-Service. מה שתומך בטענה זו הוא הפיתוח שלנו של מחשב העל מספר 1 בעולם ה-Fugaku. בנוסף, ארכיטקטורת המחשוב שלנו בהשראת הקוונטים כבר נמצאת בשימוש על ידי לקוחות בגילוי תרופות, ייצור ולוגיסטיקה.

"עם זאת, אני מאמין ש-2022 דווקא לא תהיה השנה של מחשוב קוונטי, מכיוון שטכנולוגיות ה-Qbits עדיין לא עמידות מספיק כדי לשמש ליישומים עסקיים בזמן אמת. מכל מקום, בשנת 2022 פוג'יטסו מתכננת להציג סימולטור מבוסס קוונטים, המבוסס על אותם שבבים שהם הלב של Fugaku – ואני בטוח שזה יהיה הסימולטור הקוונטי המהיר בעולם".

מה אתה צופה שיקרה בתחום ה-HPC – המחשוב בעל ביצועים גבוהים?

"הנגישות הנרחבת יותר של מחשוב בעל ביצועים גבוהים (HPC – High Performance Computing) תניע את המחשוב כשירות. וכך, נראה את המינוף המוגבר של סימולטורים כדי להתקרב כמה שיותר לפריצות הדרך שעידן הקוונטים יביא איתו בסופו של דבר. היתרון הגדול של סימולטורים הוא שהם לא מסתמכים רק על חומרה. אנו בונים על ההתקדמות שלנו עם ה-Digital Annealer –  ארכיטקטורת הטכנולוגיה הדיגיטלית הראשונה בעולם בהשראת קוונטים, המסוגלת לבצע חישובי אופטימיזציה מקבילים בזמן אמת במהירות, בדיוק ובקנה מידה שמחשוב קלאסי לא יכול.

"תעשיית התרופות תהיה אחת המרוויחות העיקריות, שכן HPC וסימולציה קוונטית נגישה יותר יאיצו את תהליך גילוי התרופות הארוך להפליא, שאורך שנים. וככל שה-HPC יהפוך נגיש יותר, השימוש בו יהיה נפוץ יותר בפתרון משימות יומיומיות מהר יותר. יתר על כן, מה שנחשב ל-HPC היום יהיה בעוד חמש שנים מה שאנו חושבים עליו כמחשוב שולחני יומיומי. זה מה שקורה כשהטכנולוגיה מתקדמת. עבור משתמשים רגילים, בסופו של דבר זה לא משנה באיזו סוג של טכנולוגיית מחשוב נעשה שימוש מאחורי הקלעים, כל עוד זה עוזר לפתור את הבעיות בעולם האמיתי שאיתם הם מתמודדים".

מדברים על כך שתחום הקיימות יתפוס את מרכז הבמה – כיצד אתה רואה זאת?

"מי שמרוויח מעט מהתקדמות המחשוב תהיה הסביבה. השקעות האימפקט (ESG) יהיו ללא ספק, אחד הנושאים המובילים בשנת 2022. אני צופה צמיחה אקספוננציאלית בקרב עסקים בתחום הקיימות. יכולות כמעט קוונטיות יסייעו להניע טכנולוגיה המספקת סביבה בת קיימא יותר, כמו חיפוש אחר חלופות לדלקים מבוססי פחמן".

כיצד תשפיע התקדמות רשתות ה-5G?

"השנה בהחלט נראה גם את הרשתות שמעבירות נתונים נעשות מהירות עוד יותר. אנחנו בקצה של פריצת דרך מבחינת רשתות 5G ו-5G פרטיות. אין ספק, כי תעשיית הטלקום תשתנה על ידי וירטואליזציה בענן . בשנת 2022, גם אנחנו נמשיך להשקיע ביכולות הרשת שלנו, כולל טכנולוגיית יחידות רדיו ברמה עולמית. אני נרגש מהעתיד של תעשיית הטלקום ומצפה לראות כיצד היא תתפתח".

מה לגבי תחום ה-BI?

"שום תחזיות לשנת 2022 לא יכולות להיות שלמות מבלי להזכיר בינה מלאכותית. השנה, ללא ספק נראה הרבה יותר שימוש בבינה מלאכותית בחקירת סיבה ותוצאה ובסימולציה של בעיות מורכבות – כולל כאלו שיכולות לסייע בהתמודדות עם התחממות כדור הארץ.

"יש הייפ גדול סביב ה-AI, בצדק. הרלוונטיות של הטכנולוגיה בחיי היומיום שלנו תתברר יותר ויותר. אני לא מדבר על מכונות שמקבלות החלטות אוטונומיות השולטות בחיינו, אלא תיאומי נתונים סינתטיים – נתונים שנוצרו באופן אלגוריתמי, המשמשים לפיתוח תהליכים בעלי ביצועים טובים יותר מהמקבילים שלהם בעולם האמיתי, ואז מעבירים את הידע הזה, ומובילים לתוצאות טובות יותר".

ולבסוף, מה לגבי תחום הסייבר?

"הגעתו של המחשוב הקוונטי תשנה את פני אבטחת הסייבר, אבל זה לא הולך לקרות עדיין. אתגר לשנת 2022 יהיה בוודאות להבטיח, שהאבטחה הדיגיטלית לא תאט את מהירות תנועת הנתונים – תוך מתן ההגנה הנדרשת, כמובן. בינתיים, מסקרנת אותי עבודת המחקר שעושה פוג'יטסו לצד אוניברסיטת בן-גוריון ובמוסדות אקדמיים נוספים ברחבי העולם".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ירוו

    חשוב לציין שאין קשר בין המחקר של Fujitsu באוניברסיטת בן גוריון לסגירת הסניף של Fujitsu בישראל ובעוד 18 מדינות נוספות. חברת Fujitsu החליטה להתנהל ב 19 המדינות דרך שותפים בלבד אבל בישראל יש הצגה כאילו Fujitsu חייה וקיימת שזה צא הכי מדוייק אין סניף רשמי הנציגות מכירה היא דרך הפצה או זכיין חשכ״ל הראל בממשלה ושזה גם זמני כאשר יגמר המכרז גם זה המכירות יעלמו. חברת Fujitsu סגרה את המשרדים בישראל זה 3 פעמים וחבל שכך ואפילו עצוב. חשוב לדייק

אירועים קרובים