נאשם בהונאת מיליארדים נגד HP – ויוסגר מבריטניה לארצות הברית

הבריטים יסגירו לידי האמריקנים את מייק לינץ', מייסד ומנכ''ל אוטונומי, שהסב לענקית ה-IT הפסד של יותר משמונה מיליארד דולר כשמכר לה את החברה שהקים וניהל ● הוא צפוי לעמוד לדין בשורה של אישומים

יוסגר. מייק לינץ', המייסד והמנכ"ל לשעבר של אוטונומי.

מייק לינץ', המייסד והמנכ"ל לשעבר של אוטונומי, שהפסיד בבריטניה במשפט שבו הואשם בהונאה בת מיליארדי דולרים – יוסגר לארצות הברית. לינץ' צפוי שם לשורה של אישומים בעקבות מכירת החברה שהקים ל-HP. פריטי פאטל, שרת הפנים הבריטית, אישרה בסוף השבוע את הסגרתו של לינץ' הבריטי לידי האמריקנים, בעקבות הפסדו בבית המשפט בממלכה.

בפברואר 2020 עבר לינץ' עוד שלב בדרך להסגרתו לארצות הברית. זאת, בשל אישומי הונאה הקשורים לרכישת החברה הבריטית על ידי HP האמריקנית. לינץ' התייצב בתחנת משטרה בלונדון לשם הליך מעצר קצר, ולאחריו הגיע לבית משפט השלום בווסטמינסטר. זהו מהלך פורמלי, שנדרש כחלק מהליך ההסגרה, שיזם משרד המשפטים האמריקני. לינץ' שוחרר כעבור זמן קצר בערבות של 10 מיליון ליש"ט. הדיונים המשפטיים בדבר בקשת ההסגרה התקיימו במהלך השנתיים האחרונות.

לינץ' עמד בלונדון בפני משפט בגין הונאה, נתבע באשמת מרמה בסך של 3.8 מיליארד ליש"ט – והפסיד. מדובר במשפט ההונאה האזרחי הגדול ביותר בהיקפו הכספי שנוהל בבריטניה מאז ומעולם.

בדצמבר 2018 הוגש נגד לינץ' כתב אישום בבית משפט מחוזי בארצות הברית באשמת הונאה פלילית בסכום של 11 מיליארד דולר, על רקע פעילותו לפני שהחברה שהוא עמד בראשה נרכשה על ידי HP ב-2011. לינץ' הואשם כי בשל הונאה שביצע הוא גרף רווחים של 815 מיליון דולר. בארצות הברית הוא צפוי להיות מואשם ב-17 סעיפי אישום פליליים של קשירת קשר לביצוע הונאה בעבירות מחשב. אם יימצא אשם, הוא צפוי לעונש של עד 25 שנות מאסר.

לינץ' כופר באישומים נגדו.

פצצה פיננסית: אובדן 8.8 מיליארד דולר

כתבי האישום הללו הם עוד התפתחות משפטית, אחת מני עשרות, בעקבות הרכישה הכושלת של ענקית ה-IT את ענקית ה-BI הבריטית. מעט רקע: HP הודיעה על רכישת אוטונומי באוגוסט 2011 תמורת 10.25 מיליארד דולר – מחיר שייצג שווי של 64% יותר ממחיר השוק בזמן הרכישה. אוטונומי, שעוסקת בניתוח מידע מובנה בעולם הביג דטה, הייתה אז חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה.

ליאו אפותקר, מנכ"ל HP כשרכשה את אוטונומי.

ליאו אפותקר, מנכ"ל HP כשרכשה את אוטונומי. צילום: פלי הנמר (ארכיון)

בנובמבר 2012, שנה ושלושה חודשים לאחר ההודעה על הרכישה, הטילה HP פצצה פיננסית והודיעה שהיה עליה למחוק מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולר. היא נימקה זאת בסילוף ו-"ניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה – של אוטונומי. ב-HP טענו שיותר מחמישה מיליארד דולר מירידת הערך היו תוצאה של נהלי החשבונאות בחברה הנרכשת.

בעלי המניות של HP הגישו תביעה נגדה במאי 2013. הם טענו שחברי מועצת המנהלים של ענקית ה-IT לא ביצעו "בדיקת נאותות טכנולוגית", ושהמנהלים והיועצים של החברה "סילפו עובדות כדי להסתיר את המחדלים שלהם". "אוטונומי עסקה בעסקות סיבוביות, שבמסגרתן היא רכשה מוצרים מלקוחותיה, וכן עסקה בצורות אחרות של הכרה אגרסיבית בהכנסות, על מנת לנפח את מצבה הפיננסי ולהבריא אותו", הם כתבו. "הנתונים על עלות הרישיונות, היקפי מכירתם ופרטים נוספים נקברו בתוך נתונים אחרים – כחלק מנתוני המכירות, השיווק, דו"חות הרווח וההפסד או הוצאות אחרות".

בפברואר 2014 פורסם ש-HP החלה בשיחות עם בעלי המניות שלה לבחינת הסדר פשרה אפשרי. ואמנם, אחרי שלושה סבבי דיונים הושגה פשרה בתביעה.
יש לציין שבמשך שנים, מאז חשיפת הפרשה, לינץ' נלחם תקשורתית בהנהלת HP, הקים אתר ייעודי לנושא, שבו פירט את טענותיו, וטען כי במעשיו לא נפל פגם וכי הכול היה חוקי וגלוי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים