ד"ר חנן מעוז, אוניברסיטת תל אביב: "על חטיבת IT לעבוד כמו חברה בע"מ – לא כיחידת סמך"

"על יחידות המיחשוב לבצע את כל הפעולות שחברה עסקית הייתה מבצעת - להטמיע כלי CRM, להוציא חשבוניות ולדווח על מאזן רווח והפסד", אמר ד"ר מעוז במפגש של פורום הבכירים C3 ● מעוז, שעומד בראש קבוצת מחקר בפקולטה להנדסת תעשיה וניהול באוניברסיטת תל אביב, קבע, כי החשיבה ברמה עסקית תוביל לניהול נכון של דרישות המשתמשים, מיצובם כלפי ההנהלה והפיכת המנמ"ר לחבר הנהלה של ממש, שלוקח חלק בביזנס

"כדי למצב חזק יותר את הקשר הבלתי ניתן לניתוק בין המיחשוב לבין הליבה העסקית של הארגון, חטיבות ה-IT חייבות להתחיל לעבוד כמו חברות בע"מ – ולהפסיק להתנהג כיחידות סמך קטנות", אמר ד"ר חנן מעוז מאוניברסיטת תל אביב. ד"ר מעוז היה אחד הדוברים המרכזיים במפגש מקצועי של פורום המנמ"רים והמנכ"לים הבכירים של אנשים ומחשבים, C3, שנערך היום (ב') באולם קריפטון שבכפר הירוק, בנושא ניהול ביקוש ודרישות.את המפגש הנחה אבי עסיס, יו"ר ועדת התכנים של פורום C3 ומנכ"ל Widelink.

ד"ר מעוז עומד כיום בראש קבוצת מחקר בפקולטה להנדסת תעשיה וניהול באוניברסיטת תל אביב, הבודקת היבטים שונים של משרד המנמ"ר (The Office of the CIO). המחקר החל לפני כשמונה חודשים והוא מתבצע בשיתוף עם סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב בשיתוף עם מספר ארגונים מובילים בתעשייה. מסקנותיו של המחקר טרם גובשו סופית, אולם לדברי ד"ר מעוז, מהמידע שהצטבר עד כה עולה, כי הדור הבא של ארגוני ה-IT יהיה חייב לחשוב במונחים עסקיים ברמה מעשית יותר. לדבריו, מדובר ביעד שהארגונים חייבים לשאוף אליו.

"הכוונה היא לבצע את כל הפעולות שחברה עסקית הייתה מבצעת", אמר ד"ר מעוז. "למשל, להטמיע כלי CRM, להוציא חשבוניות ולנהל את הפעילות כאילו החברה חייבת לדווח על מאזן רווח והפסד. אני יודע שזה לא קל, אבל הגיע הזמן שמנמ"רים יפסיקו להתייחס אל עצמם כאל ראשי עוד יחידה בארגון".

מעוז הוסיף, כי התפיסה של ארגון בע"מ משתלבת גם עם נושא ניהול הביקושים והדרישות – אתגר שכל מנמ"ר מתמודד עמו. הוא אמר, כי התפיסה של IT בע"מ היא חלק מאסטרטגיה של PPM (ר"ת Project and Portfolio Management‏) – ניהול תיקי פרויקטים בארגון. לדבריו, החשיבה ברמה עסקית תוביל לניהול נכון של דרישות המשתמשים, מיצובם כלפי ההנהלה והפיכת המנמ"ר לחבר הנהלה של ממש, שלוקח חלק בביזנס".

את המפגש פתח אבי עסיס, שאמר בין היתר, כי "בדרך כלל יחידות המחשב מהוות צוואר בקבוק והדרישות לפרויקטים חדשים גדולות מיכולת הביצוע. ניהול דרישות היא המתודולוגיה שבאמצעותה הארגון מבטיח שיחידת המחשב תטפל בדרישות המביאות את הערך העסקי הרב ביותר ובהתאם לסדר העדיפויות הנקבע".

רז הייפרמן, סמנכ"ל מערכות המידע בביטוח ישיר, אמר במפגש, כי נושא ניהול הדרישות מהווה חלק משמעותי מ-ממשל טכנולוגיות המידע, ומהווה חלק מהחיבור בין יחידות ה-IT ליחידות העסקיות.

הייפרמן תיאר את כיצד מתנהל נושא ניהול הדרישות בביטוח ישיר, והסביר, כי הוא מבוסס של שני סבבי דיונים שונים שמתקיימים ברמות שונות. כך, הדיון הראשון עוסק בשילוב ה-IT כחלק מתעדוף הפרויקטים בארגון לשנה שלמה. "התעדוף חייב להיות באחריות ההנהלה והמנכ"ל. פרויקטי IT אינם עומדים בפני עצמם. אני לא רוצה שהמנכ"ל שלי יגיד 'לעשות פרויקט IT'. על המנמ"רים להקפיד על כך שההחלטות האסטרטגיות יתקבלו על ידי ההנהלה".

שלב הדיונים השני, אמר הייפרמן, הוא הדיונים הרבעוניים. הפורום שומע את כל הדרישות של המשתמשים, מבצע תעדוף ומוריד הנחיות לביצוע פרויקטים.

את המפגש חתם פאנל בהנחיית אבי עסיס, ובהשתתפות המרצים בכנס – ד"ר חנן מעוז, רז הייפרמן, ידידיה הוניג – מנמ"ר מפעלי ים המלח, יהודה סרוסי – מנמ"ר הביטוח הלאומי וגדי גילאון – לשעבר סמנכ"ל מערכות המידע בפרטנר. בפאנל דנו המשתתפים בסוגיית ה-IT בע"מ, והסכימו שמדובר ביעד רחוק, אך הכרחי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אני

    אם ד"ר מעוז יתמודד לראשות הממשלה אני בוחרת בו! איש משכמו ומעלה!

אירועים קרובים