להנגיש משפחות בפריפריה, שידן אינה משגת לקנות אפילו מחשב אחד

יוסי רוזן, יו"ר המיזם הלאומי מחשב לכל ילד, מספר בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים על פעילות העמותה, שמתגייסת לצמצום הפערים שגדלו מאוד מאז תחילת מגיפת הקורנה

יוסי רוזן, יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה, חבר בחבר הנאמנים של המרכז האקדמי רופין, דירקטור בשטראוס אחזקות, ויו"ר מחשב לכל ילד.

מיזם מחשב לכל ילד שהחל ב-1996 מעניק ארגז כלים דיגיטלי למשפחות נזקקות ברחבי הארץ עם דגש על הפריפריה, שידן אינם משגת לקנות מחשב אחד, עבור הילד ועבורןם. עד כמה שזה נשמע הזוי, יש אלפי משפחות כאלו בישראל, כאשר הנפגעים הראשונים הם הילדים, שבתקופת הקורונה לא יכלו להתחבר ללימודים מרחוק.

יוסי רוזן, יו"ר מחשב לכל ילד, מספר בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים, כי מאז הקורונה נרתם המיזם הלאומי לסיוע בצמצום הפערים הדיגיטליים שהולכים ומתרחבים, ובשנתיים האחרונות הוכפל תקציב הפרויקט, והוא עומד השנה על 50 מיליון שקלים. המימון של הפרויקט מתחלק בין שלושה גורמים, בחלוקה כמעט שווה: הממשלה, הרשויות המקומיות – שאחראיות על הבחירה למי להעניק את המחשבים, והתורמים העיקריים: קרן ספרא, קרן סיסמה לכל ילד של אודי אנג'ל וחברת מיקרוסופט שתורמת את התוכנות.

רוזן הוא מנהל ודירקטור ישראלי, יו"ר המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה, חבר בחבר הנאמנים של המרכז האקדמי רופין, דירקטור בשטראוס אחזקות, ויו"ר מחשב לכל ילד.

ספר קצת על המיזם לטובת המאזינים שלא מכירים אותו.
"המיזם הוקם ב-1996 וממשיך ומחדש את עצמו כל שנה. היוזמה היחתה של קבוצת אנשי עסקים, שרצו לסייע בצמצום הפערים הדיגיטליים בעיקר בפריפריה. הפרויקט מתוקצב בשיתוף שלושה גורמים: הממשלה, הרשויות, ותורמים. החלוקה נעשית על ידי הרשויות לפי החלטות מחלקות הרווחה. לממשלה ולתורמים אין שום השפעה על ההחלטה למי לתת את הסיוע".

כמה מחשבים חילקתם עד היום?
"מאז תחילת הפרויקט, הענקנו 120 אלף מחשבים ב-181 רשויות, רובן בפריפריה. כל משפחה מקבלת מחשב נייח בדרך כלל , ואליו נלווים תוכנה, קישור לאינטרנט לשלוש שנים, תמיכה והדרכה".

 מה עשתה הקורונה לפרויקט?
אני יכול להגיד שבשנתיים האחרונות חילקנו 35 אלף מחשבים, תקציב הפרויקט הוכפל, והוא עומד כעת על 50 מיליון שקלים, שכוללים גם את חלקם של התורמים הקבועים שלנו, קרן ספרא וקרן סיסמה לכל ילד של אודי אנג'ל וחברת מיקרוסופט. בעקבות זאת אצל חלק מהמשפחות חילקנו מחשב שני, מאחר שמחשב אחד לא הספיק לכל הצרכים של הקורונה, ואנחנו מתכוונים להמשיך בקצב הזה גם בשנת 2022".

כיצד זה נעשה פיסית?
העמותה כגוף היא רזה. יש הנהלה בראשות מנכ"לית ושישה עובדי מטה. את החלוקה בפועל עושות הרשויות, על פי הנחיות של מחלקות הרווחה, והן מגייסות סטודנטים ומתנדבים שמבצעים חלוקה מרוכזת בכל עיר בתיאום מראש. לפרויקט רתומה מהיום הראשון חברת מיקרוסופט, שתורמת את התוכנות, והמנכ"ל שלה לשעבר, אריה סקופ גם עמד בראש המיזם הזה במשך כמה שנים".

מה המשמעות של מחשב למשפחה? כמה זה שינה להם את החיים?
"זה לא שינה, זה עשה מהפכה של ממש… ראינו משפחות שהיו מנותקות לחלוטין מכל הנגישות לדיגיטל כי ידם אינה משגת לקנות, וכיצד המחשב שינה את חייהן. נכון שיש טלפונים חכמים וכלים אחרים, אבל עדיין האינטראקציה היא בעזרת מחשב. ראינו זאת במיוחד אצל משפחות ביישובי עוטף עזה, בזמן התקפות טילים, כיצד ילדים תקשרו ביניהם, למדו ואף התחברו עם ילדים מחוץ לעוטף. זה השפיע על מערכת היחסים בין הורה לתלמיד ולמורה, בבתי ספר ששם יש ילדים מהפרויקט שלנו המורים מדווחים על שיפור משמעותי ברמת הלימוד".

לסיום, מדוע בעצם אתם לא עוברים למחשבים ניידים, לטאבלטים, לשם הולך כל העולם?
"ראשית, אנחנו מחלקים טאבלטים במקומות ששם יש כבר מחשב אחד והמשפחה צריכה עוד מחשב. הבעיה היא שכאשר אתה מחלק טטבלטים, אין לך שליטה לאן זה מגיע באמת, זה דורש מצד הרשות פיקוח, ולא כולם מסכימים. אבל אנחנו עם היד על הדופק. בזמנו החל ניסוי של חלוקת טאבלטים, ביוזמה של השר שהיה ממונה על זה, אופיר אקוניס, אבל זה נפסק".

להאזנה לפודקאסט – לחצו כאן 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים