דלויט: 45% מבכירי ההון-סיכון בישראל צופים שאירועי המשט ישפיעו לרעה על הגיוסים

90% מהמשיבים חוזים, כי החרם הכלכלי של מדינות על ישראל עלול להשפיע על רמת ההכנסות של חברות ההיי-טק בארץ ● רק 43% מהשותפים והמנהלים בקרנות ההון-סיכון צופים שיפור במצב הכלכלי - לעומת 58% בסקר הקודם

תמהיל המורכב משכר עבודה יחסית נמוך ומאופציות לרכישה של מניות

האירועים האחרונים, ובראשם המשט הטורקי לעזה, מעלים חששות בקרב בכירי קהילת ההון-סיכון לגבי עתיד הגיוסים הפוטנציאליים במדינה. מסקר ה-VC Indicator הרבעוני שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט בריטמן אלמגור זהר (Deloitte) במהלך יוני עולה, כי 45% מבכירי קהילת ההון-סיכון בארץ צופים שהעימות עם טורקיה עלול להשפיע לרעה על תהליכי גיוס ההון של הקרנות. 90% מהמשיבים העריכו שהחרם המוטל על מוצרים ישראלים מצד מדינות כגון שוודיה, נורבגיה ותורכיה עשוי להשפיע על הכנסות החברות שבהן מושקעות קרנות ההון-סיכון.

הסקר כלל מנהלים ושותפים בקרנות ההון-סיכון בישראל, והוא נערך זו הפעם ה-33. עוד עולה ממנו, כי 43% מהשותפים והמנהלים בקרנות צופים שיפור במצב הכלכלי. זאת לעומת הרבעון הקודם, שבו עמד שיעור זה על 58%. בדלויט מעריכים, כי האופטימיות המתונה באשר לאקלים הכלכלי נובעת מהקשיים הפיננסים שאליהם נקלעו חלק ממדינות גוש היורו. על פי משיבי הסקר, הקשיים והאתגרים הפוקדים את השווקים האירופיים צפויים להשפיע על תהליכי גיוס ההון של הקרנות. 20% מהם חוזים, כי השפעה זו תהיה מהותית.

נתון נוסף העולה מהסקר מלמד על כך ש-77% מבכירי קהילת ההון-סיכון צופים, כי פעילות גיוס הכספים, שנשענת ברובה על מקורות זרים, תהיה בקרוב קשה יותר מבעבר. יצוין, כי אף לא אחד ממשיבי הסקר סבור, כי היא תהיה קלה יותר. בנוסף, 53% מהמשיבים צופים ירידה בהיקף הנכסים המנוהלים על ידי קרנות ההון-סיכון, לעומת רק 14% שצופים שהוא יעלה.

על אף סממני הפסימיות, 72% מהמשיבים מעריכים שעד סוף השנה הנוכחית תנפיק חברת היי-טק ישראלית את מניותיה בנאסד"ק, לראשונה מזה שלוש שנים. כמו כן, 77% מהמנהלים צופים עלייה בפעילות המיזוגים והרכישות.

76% מהמשיבים קראו לממשלה להתמקד, במסגרת תוכנית ה-"יתרון יחסי" לעידוד תעשיית ההיי-טק הישראלית שגיבש משרד האוצר, בעידוד השקעות בחברות הנמצאות בשלבי הסיד. 45% סבורים, כי יש להתמקד בהגברת מעורבותם של הגופים המוסדיים בהשקעות בענף ההיי-טק, ו-38% – בעדכון תוכנית החממות הטכנולוגיות.

רו"ח טל חן, ראש מגזר הטכנולוגיה, המדיה והתקשורת ב-דלויט בריטמן אלמגור זהר, אמר, כי "ניסיון העבר מלמד שמתיחויות נקודתיות בזירה הפוליטית לרב אינן מקרינות בטווח הארוך על כלכלת ההיי-טק בצורה דרמטית. עם זאת, השפעתם של תהליכים גיאו-פוליטיים על הכלכלה תופסת תאוצה, ולא מן הנמנע שניתן יהיה לראות מגמה של החרפה בהשלכות על הזירה הכלכלית הישראלית בכלל וההיי-טק בפרט".

לדבריו, "המשברים שעברו על שוק ההיי-טק הישראלי בעשור האחרון מעידים על כך שיש צורך אמיתי במעורבות ממשלתית מוגברת, שתבטיח את איתנותן ויציבותן של חברות ההיי-טק בטווח הארוך. יש להפנות יותר משאבים לחברות בשלבים מוקדמים, על מנת לשמר ולעודד את המובילות בתחום החדשנות והיזמות".

יצוין, כי התחום החם ביותר להשקעות הוא המכשור הרפואי. 59% מהמשיבים צופים עליה במספר העסקות בתחום זה במהלך ששת החודשים הקרובים. 57% צופים עליה בהשקעות בביוטכנולוגיה ו-43% – בתחום הקלינטק. התחומים שנתפסים בעיניהם כפחות אטרקטיביים להשקעה הם תחום התקשורת (10%) והמוליכים למחצה (11%).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים