עוד תובנות שיסייעו במסע הטרנספורמציה הדיגיטלית שלכם
הפעם בסדרת הכתבות, תובנה מס. 4 – המיקוד של הטרנספורמציה חייב להיות עסקי ולא טכנולוגי
חלק ה'*
השווקים בהם הארגונים פועלים עוברים שינויים דרמטיים כתוצאה משינויים בציפיות הלקוחות, לחצים תחרותיים הולכים וגוברים, הופעת חברות סטארט-אפ חדשות, הופעת מודלים עסקיים חדשים והופעת טכנולוגיות דיגיטליות חדשות. הטכנולוגיות הדיגיטליות מהוות מאיץ לכל המגמות הללו. מגמות אלה מפעילות לחץ רב על ההנהלות של הארגונים להגיב ביוזמות שונות, וביניהן גם טרנספורמציה דיגיטלית.
המהות האמיתית והמלאה של הטרנספורמציה הדיגיטלית היא שינוי הארגון והתאמתו לעידן הדיגיטלי (Creating the Future), וזאת לא ניתן לעשות כאשר החזון והכיוון לא ברורים
כפי שהצגנו בתובנה מס. 1 בסדרה זו, הטרנספורמציה הדיגיטלית חייבת להתחיל עם הגדרת החזון של הארגון לטווח הרחוק. בלי הגדרה ברורה של החזון, הטרנספורמציה הדיגיטלית עלולה להפוך לסדרה של יוזמות דיגיטליות מקומיות, לא אינטגרטיביות ולא מתואמות, לביצוע שינויים בראייה מקומית. בחלק מהמקרים, זו אחת הסיבות העיקריות לכישלונות של הטרנספורמציה הדיגיטלית – היעדר גישת Top Down ומתן מקום ליוזמות Bottom Up, ללא בחינת האינטגרציה והתאימות ביניהן.
תפישה מוטעית של המושג עצמו
למרות שהמונח טרנספורמציה דיגיטלית קיים לפחות עשור, עדיין חלק מהמנהלים טועים בפרשנותו. חלקם טועים לחשוב שיעדים כגון מעבר לארגון ללא נייר, או יישום מערכות ERP או CRM, או פיתוח של יישום מובייל חדש, או פיתוח של אתר מסחר אלקטרוני חדש, הם המטרה של התהליך. נושאים אלה בהחלט יכולים להוות צעדים חשובים בתהליך, אולם המהות האמיתית והמלאה של הטרנספורמציה הדיגיטלית היא שינוי הארגון והתאמתו לעידן הדיגיטלי (Creating the Future), וזאת לא ניתן לעשות כאשר החזון והכיוון לא ברורים.
הטרנספורמציה הדיגיטלית מתאפשרת בזכות אוסף של טכנולוגיות דיגיטליות מאפשרות (Enabling Technologies), כגון אלה שהוזכרו לעיל, ועוד סדרה ארוכה של טכנולוגיות מתקדמות כגון ביג דטה, רחפנים, אינטליגנציה מלאכותית ולמידת מכונה, רובוטים, מדפסות תלת-מימדיות, משקפי מציאות מדומה ועוד. הטכנולוגיות האלו מהוות את התשתית המאפשרת, אולם אל לנו להתבלבל – הן אינן המטרה אלא האמצעי. מטרת הטרנספורמציה היא בראש וראשונה מטרה עסקית – איזו חוויות לקוח וערך נספק ללקוחות שלנו? כיצד נייצר יתרון תחרותי ובידול עסקי? כיצד נהפוך את התהליכים העסקיים שלנו לגמישים ויעילים? מהם המודלים העסקיים החדשניים והדיגיטליים שנשתמש בהם כדי לייצר הכנסות חדשות? כיצד נתמודד עם החדשנות המשבשת ואיזו חדשנות משבשת אנחנו נפתח? ועוד מטרות עסקיות. הטכנולוגיה צריכה לשרת את המטרות העסקיות האלה.
כדאי לזכור שארגונים הגיעו לאן שהגיעו בזכות המוצרים והשירותים שהם בנו, במשולב עם המנהיגות, התרבות הארגונית, הכישורים והתהליכים העסקיים, שנבנו במשך שנים רבות. לעיתים אנו קוראים לכך ה-DNA הארגוני. כיום DNA זה עלול להוות מעצור לשינויים העסקיים הנדרשים להצלחה בעידן הדיגיטלי. החלפת מערכת טכנולוגית כלשהי היא החלק הפשוט. להטמיע אותה ולהביא את המשתמשים להשתמש בה, לשנות את התהליכים העסקיים בהתאם – זה החלק הקשה.
אתגר רב-מימדי
כדי להצליח באתגר הטרנספורמציה הדיגיטלית, חשוב שהארגון יתייחס אליו כאל אתגר רב-מימדי – אסטרטגיה, תרבות ארגונית, אנשים, חוויות לקוח, חוויות עובד, מודלים עסקיים, תהליכים עסקיים, הפיכת הארגון לארגון מונע נתונים, וכן, כמובן, מימד הטכנולוגיה. כל אלה מהווים חלק בלתי נפרד בהצלחת הטרנספורמציה הדיגיטלית, כאשר הטכנולוגיה מהווה ממד אחד מתוך המכלול השלם. זהו שינוי עמוק המחייב ניהול שינוי.
הטרנספורמציה הדיגיטלית מחייבת את הארגון לצאת מאזור הנוחות שלו. בלי תרבות ארגונית תומכת, הסיכויים שלו לעשות זאת, לא גבוהים. כמו שכולנו יודעים, לשנות תרבות ארגונית, להתאים את כישורי העובדים, להתמודד עם התנגדויות ולשחרר הרגלים ישנים ולפתח הרגלים חדשים, זה קשה מאד. גמישות וזריזות ארגונית (Agility) הם חלק בלתי נפרד מתרבות ארגונית דיגיטלית ומהיכולות של הארגון להתמודד עם האתגרים החדשים.
חדשנות ארגונית היא מנוע הכרחי להצלחה בעידן הדיגיטלי, ועל הארגון לבנות ולהטמיע תהליכי חדשנות. ברוב המקרים, אלה האתגרים האמיתיים של הטרנספורמציה הדיגיטלית.
חשוב לשלב בתהליך את הערכת בגרותו הדיגיטלית (Digital Maturity Assessment) של הארגון בכל אחד מהממדים שציינו. ככל האפשר, על הארגון גם לבצע השוואה (Benchmark) של מצבו לעומת המתחרים הנוכחיים והפוטנציאליים. אם המתחרים נמצאים ברמה דיגיטלית גבוהה מאד, הארגון נמצא בסיכון ועליו להאיץ את הטרנספורמציה הדיגיטלית ככל שניתן, תוך טיפול בחולשות שעלו בהערכת הבגרות הדיגיטלית שלו. מבט מפוקח על מצב הארגון הוא מרכיב חשוב בהצלחת המסע הדיגיטלי.
לסיכום, צו השעה הוא טרנספורמציה דיגיטלית – הלקוחות, המתחרים, האקוסיסטם, העובדים – כולם משתנים במהירות הולכת וגדלה, וזה הזמן לבצע טרנספורמציה דיגיטלית אמיתית ולא רק תיקונים קלים בצורת העבודה הנוכחית.
לסיכום תובנה מס.4: הטרנספורמציה הדיגיטלית היא בראש ובראשונה אתגר עסקי וארגוני, ולא רק אתגר טכנולוגי. הגדרת החזון של הארגון והערכה של הבגרות הדיגיטלית בכל המימדים הרלוונטיים הם תנאי קדם חשוב להצלחת המסע הדיגיטלי. חשוב להתמקד בשילוב הטכנולוגיה בתהליכים העסקיים, במודל העסקי ובתרבות הארגונית.
הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור ב-BDO Digital
*לחלק הקודם בסדרת המאמרים הקישו כאן
תגובות
(0)