יש לי חבר והוא "גולגולת"

בעל הטור אינו קונה את זעקות החמס של ספקיות ה-IT על מכרז בתי התוכנה ● לפני שהן מתלוננות על הקיצוץ בתעריפים, שיבדקו כמה הן משלמות לעובדים שלהן ● סיפורו של "הלווייתן" - עובד IT מוערך, איש משפחה וחבר טוב של כותב שורות אלו, שמביא הביתה 6,000 שקלים בחודש

חודשים רבים נדון עניין מכרז בתי התוכנה הממשלתי בעיתונות המקצועית בכלל ומעל דפי אתר זה בפרט. הספקיות, לשיטתן, באות בטענות מטענות שונות אל טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, ומי שיזם את המכרז החדש ואת תנאיו. טענותיהן, בתמצית, אומרות שני דברים. האחד, הוא שבתעריפים של המכרז, ולאחר הדרישה הגורפת להנחה של עד 25.7%, הן אינן יכולות להרוויח על העבודה במגזר הממשלתי. השני, הוא שבשל העלויות הנמוכות, מי שייפגע בסופו של דבר הם העובדים, אשר חלקם יפוטרו והשאר יקבלו שכר ברמות נמוכות יותר מכפי שהם מקבלים היום.

יש לי חבר. מפאת כבודו, לא יימסר שמו, אלא הוא יכונה "הלווייתן", על שום מידותיו הגדולות – לרוחב ולגובה. בחלוף שני עשורים כמנהל מוכשר בעולם הלואו-טק, הוא החליט על הסבה מקצועית. הלך "הלווייתן" ונרשם לאחת ממכללות ה-IT, נפרד בכאב לב מ-20,000 שקלים – שלא היו לו – בעבור הקורס, ובסופו של דבר רכש לו מקצוע. להלן "הלווייתן" נהיה מטמיע ERP.

למרות שהובטח לו על ידי ספקית ה-IT שערכה את הקורס במכללה שלה, כי בסופו של דבר תימצא לו עבודה, והיא אף תסייע לו בכך – לא כך היה. הבטחות לחוד – ומציאות לחוד. במשך חודשים לא הצליח "הלווייתן" למצוא עבודה במקצוע שרכש, אשר לדברי הספקית הוא מבוקש. למרבה ההפתעה, אף הקשרים שלו עם חברו העיתונאי בתחום – לא סייעו. בסופו של דבר, באורח פלא ולאחר חודשי מובטלות רבים, "הלווייתן" מצא עבודה אצל אחת מספקיות ה-IT הגדולות, אשר עובדת מול המגזר הממשלתי.

"הלווייתן" עשה חיל בעבודתו, קצר שבחים רבים מבכירים ורבים ב-IT הממשלתי, והדבר אף מתועד בכתובים. אלא שבלב כבד היה מגיע "הלווייתן" מדי ערב לביתו. משכורתו עמדה על 6,500 שקלים ברוטו בחודש, משמע פחות מ-6,000 שקלים נטו. חלפה עברה לה שנה, וכמקובל במשרדי הממשלה, פנה ברוב חוצפתו "הלווייתן" וביקש מספקית ה-IT העלאה בשכרו הזעום. "המצב קשה", הסבירו לו מעסיקיו, "לא זו העת לבקש העלאה". חלפו עברו להם עוד כמה חודשים. "הלווייתן" המשיך לעבוד באתרי ה-IT הממשלתיים השונים, המשיך לקצור שבחים על פועלו, אבל המשכורת – מה איתה? אז זהו, שהיא לא השתנתה – ולו בשקל. במסגרת עבודתו, נודע לו כי הספקית גוזרת עליו קופון של יותר 60% מהשכר המשולם לו!

סופו של סיפור – נמאס לו, והוא עבר לספקית IT אחרת, גדולה ומכובדת לא פחות מקודמתה. הסירו דאגה מלבכם, קוראים וקוראות נכבדים, גם אצל ספקית IT זו "הלווייתן" אינו משתכר מיליונים, כי אם מאות שקלים בודדות יותר מהשכר שקיבל במקום עבודתו הקודם.

אני, כרבים מחברי בתחום הסיקור, בעד קידום תעשיית ההיי-טק וה-IT המקומיות. למרות דעותי השמאלניות בתחום הכלכלי-חברתי, אני גם בעד שספקיות ה-IT תרווחנה. ברור לכל, כי רווחיהן הם רווחי העובדים שלהם. אלא שאיני קונה את בכי התנין שלהן על תנאי המכרז של בתי התוכנה הממשלתיים. אני משוכנע, כי גם בתעריפים הנמוכים יותר, הן יכולות להרוויח. אין זה ראוי שעובד IT, אף שאינו בכיר, אף שאינו תוכניתן, אף שאינו בעל ניסיון – ירוויח משכורת זעומה, השווה לזו של מוקדן שירות לקוחות בחברות הסלולר.

יתכבדו נא המנכ"לים הנכבדים של ספקיות ה-IT ויואילו לעשות בדק בית בביתם פנימה ויבדקו היכן אפשר לשנות. אולי בצמצום המטה או בשינוי מבנהו? אולי בצמצום שכר בכירים, רחמנא ליצלן? יעמיקו חקור ויבחנו כיצד לשנות את תנאי העסקתן של אותן אלפי "גולגלות", רובן אנשים חדורי מוטיבציה ונאמנים למעסיקיהם, ויגרמו לכך שה-"גולגלות" לא יביאו משכורות מבישות בסוף כל חודש. רבים מהם אינם מקבלים הטבות מהטבות שונות, אינם זכאים לשעות נוספות, חלקם אינם מקבלים תוספת רכב או סלולר, או תגמול כלשהו בעבור השקעה מיוחדת.

אני בטוח, כי במעט מאמץ, אפשר לעמול ולמצוא מודל העסקה ראוי, הוגן יותר, שבו גם ספקיות ה-IT ימשיכו להרוויח, וגם "הלווייתן" ואלפי חבריו ה-"גולגלות" יביאו הביתה תלוש שכר ראוי. כזכור לכולנו, מדובר בענף שמגלגל כספים רבים, שזכה לכינוי "הקטר של המשק", והוא מתהדר בתנאי ההעסקה ובכך שהמשכורות של עובדיו הן גבוהות מהממוצע במשק. "הלווייתן" וחבריו מהווים עדות שלא כך הדבר אצל כולם בענף ה-IT המקומי.

ובא לציון גואל.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. כריש

    בהתייחס לתגובתו של הדולפין לרועי, ככל הנראה בהנחה ורועי לא ישיב, כי הוא עובד מדינה (מה שלא יכול להיות ) או לא ישיב כלל לשאלה מאחר שהוא מספיק תמים, יתכן ויעדיף למלא פיו מים- מעניין מדוע ...(??) אדוני הנכבד טוען בתוקף שאנשים שהם מטמיעים חסרי השכלה, בעלי קורס של שבועיים בג'ון ברייס. כמישהו שכרגע בהפסקה מהתחום גם מפאת הדברים שצוינו בכתבה, ברצוני למחות בתוקף על דבריו של רועי ולהגיב בהתאם. השוק אינו פתוח ואינו חופשי לבחירה. קיים תיאום בין החברות השונות בפרויקטים הספורים הקיימים- ואין הרבה פרויקטים(!!)- אל לנו להשלות את עצמנו(!!!)- קיים קרטל בנושא העסקת עובדים הללו. מעבר לכך, ברצוני להסביר לאדוני הנכבד: מדובר בפרוייקט, וכמישהו שאדוני טוען שהינו חסר השכלה אדגיש את העובדה: פרוייקט הינו בעל נקודת התחלה ונקודת סיום. תהליך ההטמעה וההדרכה בד"כ אינו מתומחר כמו שלב הפיתוח או שלב הקוסטומיזציה והאיפיון ועל כן תנאי ההעסקה הם נמוכים. נכון, פעם היה מקובל לקבל לתחום ההטמעה וההדרכה, אנשים בעלי תואר ראשון. כיום, קיים שיוון הזדמנויות יפה מאוד שבזכותו נכנסים לתחום גם אנשים ללא תואר. עובדה זאת אינה הופכת אותם לפחות טובים מחבריהם, הן בעלי התואר והן ללא התואר או לגבוהים מהם כגון "מיישמים". נהפכהו, למטמיעים ומיישמים יכולות וקישורים בין אישיים שחסרים לחבריהם המפתחים ושות' כגון: יכולות הקשבה, העברת מסרים, לימוד, מתן פתרונות בשטח(!!), תקשורת בינאישית וכו'. זה שהשוק כיום מוצף והמצב מנוצל- שנים זה כך וכמעט בכל תחום חלה ירידה, אבל לא בתחום זה. השוק מוצף במיישמים, במטמיעים ואנשים שונים העומדים בטווח כגון מנתחי מערכות וכו' ועל כן נדרש הניסיון הרב, שכנראה אדוני לא עמד אף פעם במעמד חיפוש העבודה בתחום, אלא בא מן המוכן. לסיכום, החברות המתעסקות בתחום, חברות הפיתוח, מעסיקות חברות המתמחות בנושא כצד שלישי או רביעי מתוך מחשבה: "אם יש פראיירים שמוכנים לשלם הרבה, ויש כאלה שאפשר ללחוץ אותם מפאת מצבם ומצב המשק ולשלם להם מעט ולהשאיר לנו את הרווח – למה לא? " לרועי, אדוני הנכבד אאחל הצלחה, וזכור- החיים הם גלגל!!! לעולם לא תדע איפה תפגוש לוויתן או דולפין או מדוזה או תמנון או כריש או מה שלא יהיה.....

  2. הדולפין

    תשובה לרועי מגיב מספר 2 מחבר של הלויתן. הצעת לעשות סקר בין חברות ה IT השונות ובמה זה יעזור בדיוק??? הרי הן לא יתחרו בין אחת לשנייה ,הרי חס וחלילה כתוצאה מכך מתח הרווחים שלהם חס וחלילה יירד מתחת ל 60% , איך הם יסתדרו ככה – פשוט אומללים . מסכים איתך לחלוטין שמטמיע הוא המקצוע הזוטר ביותר בתחום אבל האם עקב זאת אין אפשרות להרויח בכבוד? . רק ליידע כללי :הבחור למעלה מ 3 שנים בתחום והשכלתו בקורס שלקח 9 חודשים ( מעניין מאוד מאיכן הבאת את הנתון המוזר שלך } , כלומר אני מסכים איתך לחלוטין שבשביל כבוד צריך לעבוד ויותר משנה אחת כדבריך אבל בנתונים אלה האם יש מעט שינוי בגישתך ? לשאוף לשדרג את מקצועו כתבת- יותר נכון מכך אין אבל שוב למה שחברה אשר מרויחה עלי ועליו ועל שאר יושבי הימים תרצה בכך – היא תמנע ומונעת זו בכל דרך אפשרית, לסיום רק שאלה לי אליך : האם כבודו עובד מדינה או סתם תמים ?

  3. רועי

    שיעשה סקר בין חברות ה-IT השונות, ויראה כמה באמת מגיע לו להרוויח. החברות פועלות מול תעריפים ידועים בשוק שאפשר לקבל בכל מקצוע, אי אפשר לשלם לו כל סכום שירצה, מטמיע זה בכל זאת המקצוע הזוטר ביותר בתחום וגם אם הבחור תותח וקוצר שבחים סה"כ הוא שנה בתחום והשכלתו קורס של שבועיים בג'ון ברייס... אין מה לעשות בשביל כבוד צריך ללמוד ולעבוד, ויותר משנה אחת... הוא צריך לשאוף לשדרג את מקצועו למקצוע בכיר יותר כגון מיישם. אולי לחפש חברה שתסכים להציע לו אופק קידום.

  4. משה

    מי אשם בכך? הממשלה והמגזר הציבורי. מאוד נוח להעסיק עובדים מספק חיצוני ולהתייחס אליהם בהתאם. אני עובד מספר שנים במשרד ממשלתי ונאלץ לעזוב בגלל שאסור לעובד חוץ לעבוד יותר ממספר שנים במשרד כי אחרת חלילה יצטרכו לקלוט אותי כעובד המשרד. מדוע הממשלה לא קולטת עובדים אלו אפילו על בסיס חוזה אישי ? מדוע לאפשר לחברות הגולגולות המתיימרות להיקרא חברות תוכנה להרוויח עליך בלי להתאמץ בכלל? כל התופעה של קבלני חוץ שכולם מרוויחים ממנה חוץ מהעובד צריכה להפסק.

אירועים קרובים