סע לשלום, הסימולציה בפנים

ייצור והרצת סימולציות בהיקפים גדולים מהווים חלקים מרכזיים בעולם הרכב האוטונומי, אבל הם גם יקרים מאוד ● איך ניתן להוזיל את העלויות?

סימולציה גם ליד מגדל אייפל.

אחת החברות שלקחו חלק בביתן הישראלי בתערוכת הערים החכמות, שנערכה באחרונה בברצלונה, הייתה קוגנטה, שמפתחת פתרונות סימולציה מבוססי וידיאו וניתוח אנליטי חכם עבור מפתחי AV ורכבים אוטונומיים. החברה הוקמה ב-2016, גייסה עד היום 23 מיליון דולר ומעסיקה במרכז הפיתוח שלה ברחובות 64 עובדים. פלטפורמות הסימולציה שהיא מפתחת משמשות לאימון ולתיקוף מערכות אוטונומיות לכלי רכב. אלא שבתערוכה בברצלונה חשפה החברה את היישום של הפיתוח שלה גם לתחום הערים החכמות. אלון עצמון, יו"ר וממייסדי קוגנטה, הסביר בראיון לאנשים ומחשבים כיצד הפתרון שלה מייעל את תהליכי הפיתוח והייצור בתעשיית הרכב האוטונומי.

לדברי עצמון, "פיתוח מערכות בטוחות ואמינות לנהיגה אוטונומית דורש בדיקות מעמיקות ואימון מקיף למערכות הבינה המלאכותית. הוא דורש התמודדות עם כמות גדולה של תרחישים ייחודיים. הזיהוי והמיפוי של כל אותם אלמנטים מיוצר על ידי נהגים אנושיים, שנקראים סוכנים. אלה משדרים את המידע למערכות הפיתוח והייצור, לצרכי זיהוי, מיפוי ותרגול. התהליך הזה הוא יקר, ולכן כל העולם עובר לסימולציות. אבל האתגר הוא רמת הדיוק של הסימולציות, ובכך אנחנו מביאים את הערך המוסף לתעשייה הזו".

כיצד הפתרון שלכם עונה על האתגרים האלה?
"אנחנו מחליפים חלק מאותם סוכנים אנושיים, באמצעות יכולות וידיאו, אנליטיקה ועיבוד תמונה, מבוססות ענן מיוחד שלנו. אנחנו עושים זאת על ידי סוכנים וירטואליים שנוסעים על כבישים וירטואליים. זה מאפשר הפקת תרחישים בקנה מידה גדול, שמדמים בצורה מדויקת וברמה גבוהה את תנאי השטח – ברמה אפילו גבוהה יותר מסוכן אנושי שממפה כל אלמנט פיזי בכבישים שהוא נוסע בהם".

איך זה מוזיל את העלויות?
"מבחני בדיקה ותקפות של רכב אוטונומי מחייבים היקפי נסיעה של מיליון ק"מ על ידי אנשים. העלות המוערכת היא 10 דולר לק"מ. מכאן אפשר להבין שמדובר בעלות יקרה מאוד. לכן, כל העולם הולך לסימולציות. הפתרונות שלנו משולבים ברכיבים של מנועי החיפוש, הם מייצרים סביבות תלת ממדיות ותואמים את המציאות בשטח".

תן דוגמה לכך.
"אתן דוגמה פשוטה: הסוכן שמדווח מהשטח שולח, למשל, צילום של רחוב שיש בו עץ שמסתיר חלקית מבנה מסוים. האתגר הוא להשלים את התמונה, ואתה לא רוצה לשלח שוב את הסוכן לשטח. במערכות שלנו יצרנו הדמיה של המשך המבנה, ובכך אנחנו מספקים תמונת מצב הרבה יותר מדויקת, שהיא חשובה מאוד לנסיעות רכב אוטונומי".

אלון עצמון, מנכ"ל ומייסד קוגנטה.

אלון עצמון, יו"ר וממייסדי קוגנטה. צילום: יח"צ

מי משתמשים במערכות שלכם?
"הלקוחות שלנו הם ארגונים שעוסקים בפתרונות לאימון ולתרגול רכבים אוטונומיים, יצרניות רכב בינלאומיות, וחברות שרוצות לסייע ללקוחות לקצר את זמן ההגעה לשוק ולהוזיל את התהליך. זכינו בכמה פרסים בינלאומיים בתערוכת הטכנולוגיה העולמית הגדולה CES ובפרסי חדשנות בתחום הערים החכמות".

כיצד אתה מתאר את הנוכחות שלכם בשוק הישראלי?
"הפרויקטים שלנו נתמכים על ידי כמה מהשחקנים המרכזיים באקו-סיסטם הישראלי, כגון רשות החדשנות, באמצעות פרויקט הקונסורציום של סמארט מוביליטי, וכן שותפים בכירים בתעשיית האוטו-טק. אנחנו מאותגרים על ידיהם וביחד אתם משפרים את מודלי הסימולציות שלנו, בהתאם לצרכי השוק".

מה הצגתם השנה בביתן שלכם בתערוכת הערים החכמות בברצלונה?
"את הפתרון שלנו, שמהווה הנתיב המהיר לבדיקה אוטונומית. אנחנו מציעים פלטפורמה של הדמיית רכב, שבה מכוניות וירטואליות נוסעות בדרכים וירטואליות, עם התאמה מדויקת לעולם האמיתי. כל ראש עיר שעוסק בתכנון אורבני יכול להשתמש בטכנולוגיות שלנו – לא רק לתחבורה אלא בכלל, לצרכי תכנוון עתידיים. הוא מקבל באמצעותן תמונת מצב ברורה על מה שקורה בעיר שלו".

שוק הסימולציות כולל הרבה פתרונות. מי המתחרים שלכם?
"יש לנו מתחרים ברמות שונות ברחבי העולם, אבל הפתרונות שלהם הם ברמות סימולציות נמוכות יותר ויותר נקודתיות. הפלטפורמה שלנו כבר נתמכת על ידי יצרני רכב רבים ויצרני צד שלישי בתחום הרכב האוטונומי, כי אנחנו מקצרים כמות משמעותית של זמן ומשאבים בפיתוחו".

יש הרבה דיבורים על תחום הרכב האוטונומי. עד כמה זה מעשי ומתי נתחיל לראות הרבה יותר רכבים אוטונומיים על הכבישים?
"התחום מאוד חם ומתפתח. נכון שהיו לו עליות וירידות: עד 2018 זה היה באזזז חזק מאוד ואחר כך זה ירד, אבל עכשיו, אחרי הקורונה, הוא נמצא ברשימת הטכנולוגיות הכי חמות של גרטנר לשנים הבאות. אנחנו רואים פרויקטים כמו מעבורות אוטונומיות, רכבי הסעה המונית אוטונומיים ועוד. התחום ללא ספק קיים, והוא יתרחב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים