הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק החתימה האלקטרונית

החוק מסדיר את האחריות לאישור החתימות בין המדינה לבין הגורמים הפרטיים בשוק ● המדינה תהיה גורם מאשר בנוסף לגורם המאשר הפרטי, אולם לא תתחרה בו ● זאב שטח, מנכ"ל קומסיין, שנאבק בחוק המקורי: "החוק החדש הוא בבחינת פשרה המהווה מבחינתנו 'הרע במיעוטו'; הצלחנו לסכל את ניסיונות משרד המשפטים להתערב באופן בוטה בפעילות העסקית ובתחרות החופשית של השוק הפרטי" ● ח"כ שטרית, שהיה בין יוזמי הצעת הפשרה לנוסח החוק: "הצעת החוק מסדירה את השינוי הכלכלי בשוק ויוצרת איזון בין השוק הפרטי אל מול המדינה"

מליאת הכנסת אישרה אמש (ב') פה אחד את הצעת התיקון לחוק החתימה האלקטרונית בקריאות שנייה ושלישית. ההצעה עברה ברוב של 52 תומכים, ללא מתנגדים. על פי החוק שהתקבל, תצטרף המדינה כגורם מאשר, שיטפל בעיקר בשוק הפרטי, לצד הגורמים המאשרים הקיימים.

כיום פועל בשוק גורם פרטי אחד – חברת קומסיין, שנכנסה לשוק בראשית שנות ה-2000, עם קבלתו של החוק המקורי. בעתיד אמורים להיכנס לשוק גורמים נוספים, שיאושרו על ידי המדינה. הנימוק לחקיקה מחדש היה שלא ייתכן שהמדינה תפקיד נושא כל כך רגיש בידי גורם פרטי אחד, אמין ומקצועי ככול שיהיה.

ההצעה היא תולדה של פשרה שהתקבלה בתום סדרת דיונים ארוכה שנערכו במהלך השנה בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, ובהתערבות השר מיכאל איתן, שחוקק את החוק המקורי.

יושב ראש הוועדה, ח"כ מאיר שטרית, הציג את החוק בפני המליאה ואמר, כי הוא "מסדיר את השינוי הכלכלי בשוק ויוצר איזון בין השוק הפרטי למדינה". שטרית הבהיר, כי "הצעת החוק קובעת איזונים ובלמים כדי לרסן את המדינה מלהפוך למתחרה בשוק הפרטי". הוא הוסיף, כי "בעתיד, תשתלב החתימה האלקטרונית עם תעודת הזהות הביומטרית שתונפק על ידי משרד הפנים, ותאפשר לאזרחים לבצע שורה של פעולות מול מימשל זמין, באמצעות האינטרנט".

עוד קובע החוק, כי המדינה תנפיק בחינם תעודות רק בהקשר של תעודת זהות ביומטרית ותעודות לעובדי מדינה. כל גורם אחר יצטרך לרכוש אותן בשוק הפרטי, אצל אחד הגורמים המאשרים.

זאב שטח, מנכ"ל קומסיין: "החוק החדש – הרע במיעוטו"

"החוק החדש הוא בבחינת פשרה המהווה מבחינתנו 'הרע במיעוטו'. זאת, לאחר שהצלחנו לסכל, בתום מאבק ממושך, את ניסיונות משרד המשפטים להתערב באופן בוטה בפעילות העסקית ובתחרות החופשית של השוק הפרטי", כך הגיב אמש זאב שטח, מנכ"ל קומסיין, בעקבות אישור הצעת החוק בכנסת.

"אנחנו מקווים, כי החוק שהתקבל היום ישים קץ לכל ניסיון נוסף של פקידי ממשל כאלה או אחרים להביא לשינוי במצב הקיים, ובכך לפזר את ענן אי-הוודאות ששרר בשוק, ולמנוע מחברות נוספות לקבל החלטות בדבר כניסתן לשוק זה", אמר שטח. הוא הודה לשר איתן ולח"כ שטרית על המאמצים להשגת הפשרה שאפשרה את הצעת החוק.

עם זאת, אמר שטח, כי "עצם המהלך לחקיקה בנושא החתימה האלקטרונית מהווה תקדים שמעביר מסר מסוכן לכל גוף עסקי הפועל בשוק". "הממשלה מפרה את התחייבויותיה לסקטור הפרטי וחוזרת בה מהחלטות שהיא עצמה קיבלה. תופעה זו מחייבת חקיקה קשוחה, אשר לא תאפשר לנציגי המדינה לבטל הסכמים והבטחות לסקטור העסקי", הזהיר שטח.

הוא הוסיף, כי "קומסיין תמשיך להוביל את מהפיכת החתימה האלקטרונית ולקדם את מדינת ישראל להיות אחת החלוצות בעולם בשוק זה, לעבר מימוש החזון הירוק והורדה דרמטית של שימוש בנייר לצד מניעת תופעות של זליגת מידע ושימוש במסמכים מזויפים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים