האם פלטפורמות No-code יחליפו מתכנתים?

כיום גדל השיח סביב פלטפורמות No-code, המאפשרות מימוש יישומים או אפליקציות ללא צורך בתכנות ● הכותב עושה סדר ומרגיע את המתכנתים

22/06/2021 14:27
 אבישי כהן, מנכ"ל ומייסד אנימה. צילום: יח"צ

נתחיל מהסוף – התשובה היא לא. שוק המתכנתים גדל כל שנה וימשיך לגדול. הסיבה פשוטה – היום כל חברה, בכל תעשייה, החל מגודל מסוים, חייבת מחלקת פיתוח.

כיום אנחנו מבלים את רוב הזמן שלנו מול מסך – בעבודה, בקניות, בבילוי, בשיחות וידיאו ומה לא. ובשנה האחרונה הקורונה רק האיצה את המעבר למרחב הדיגיטלי. נאסד"ק מתמלא ביותר ויותר חברות תוכנה (מזל טוב, מאנדיי וסימלארווב) והצורך בתוכנה רק ממשיך לגדול.

יכול להיות ששמעתם לאחרונה הרבה על No-code, קטגוריית כלים שנותנים למשתמשים לא-טכניים לבנות אתרים ואפליקציות במהירות. ועולה השאלה – האם נצטרך מתכנתים בעתיד, כשאפשר לעבוד הרבה יותר מהר בלי צוות פיתוח?

אבל, וזה "אבל" גדול, הדרך שבה אנחנו בונים תוכנה משתנה גם הוא בקצב היסטרי. אם לא שמעתם בעבר על כלי Low-code, זו הזדמנות מצוינת לשתף ובתור מי שמוביל חברת Low-code, אשמח לעשות קצת סדר.

מה ההבדל בין No-code ל-Low-code?

בהגדרה, No-code (אל-קוד בעברית), משמעו שאין מתכנתים בתהליך. מי שבונה מוצר בכלים האלו לא רואה קוד, אלא רק כלי עריכה ויזואלי.

בעולם ה-Low-code (מיעוט בקוד), מתכנתים הם חלק מהתהליך והם מקבלים כלי אוטומציה, המאפשרים להם לעבוד מהר יותר ולכתוב פחות קוד כדי להגיע לאותן תוצאות.

נשמע דומה, אבל ההבדל הדרמטי הוא ה-Use-case – מה אפשר להשיג בכל גישה.

בכלי No-code אין צורך בקידוד. פלטפורמות No-code מעולות לפיתוח מוצרי תוכנה בסיסיים. לדוגמה – דפי נחיתה, אתרי שיווק, חנויות דיגיטליות וכדומה. וובפלו, שופיפיי ו-וויקס הן דוגמאות טובות לכלים שלא דורשים מתכנתים, והתוצר שלהם רץ על שרתי החברה שמציעה את השירות.

עם זאת, אפליקציות עם לוגיקה קצת יותר עמוקה, חוויה ייחודית, שרתים פרטיים, או אלגוריתמיקה, עדיין דורשות מתכנתים. כאן נכנסים כלי Low-code לתמונה כדי לאפשר פיתוח מהיר.

Low-code אינו חדש לאנשי Backend ו-DevOps. שירותי ענן כמו AWS, Heroku, MongoCloud,  RedisLabs,ודומיהם שינו את הדרך שבה אנו מנהלים את השרתים שלנו; פחות תחזוקה ועבודה שחורה ויותר אוטומציה ושירותים מנוהלים, אשר נותנים לצוותי הפיתוח להתמקד במה שחשוב ופחות במה שמסביב.

אז שוב, האם No-code יחליף מפתחים?

כיום גדל השיח סביב פלטפורמות No-code, המאפשרות מימוש יישומים או אפליקציות ללא צורך בתכנות. מה שגורם למפתחים לתהות אם העתיד של No-code פירושו עתיד שמייתר את עבודת המפתח.

כמו שראינו פה – התשובה היא לא. משימות מורכבות כמו בניית אלגוריתמים, חוויה ייחודית ועבודה על לוגיקה בליבת המוצר לא יכולות להיעשות בצורה אוטומטית היום או בעתיד הנראה לעין.
העתיד נרקם כך שצוות הפיתוח יצטרך לעשות פחות עבודת קידוד שחוזרת על עצמה ויבלה יותר זמן בעבודה על משימות יצירתיות וחדשנות. שינוי זה יפנה למפתחים זמן לעבוד על הדברים שבאמת מעניינים אותם ויאיץ את קצב ה-.Delivery מפתחים יוכלו להסתמך על כלי Low-code כדי ליצור מוצרים טובים יותר, מהר יותר.

 

 הכותב הוא מנכ"ל ומייסד אנימה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים