קמפיין מימון המונים לטובת שינוי תהליך הרכבת הממשלה

קבוצה של אנשי עסקים, כולל מתחום ההיי-טק, מציעה יוזמה שלדבריה תשים קץ לכאוס הפוליטי ● היא צריכה לצורך כך 90 אלף שקלים, שאותם היא מבקשת לגייס באמצעות קמפיין מימון המונים, שאותו היא התחילה היום (ג')

אם היוזמה החדשה תצא לפועל - אולי לא. צילום אילוסטרציה: BigStock

המשבר הפוליטי במדינה וארבע מערכות הבחירות שחווינו בשנתיים האחרונות הביאה קבוצה של אנשי ציבור ועסקים לפצוח היום (ג') בקמפיין מימון המונים חדש, שנועד לממן יוזמה מעניינת, שמבקשת לפתור את הכאוס.

היוזמים מציעים שהבחירות יתקיימו בכל ארבע שנים – "לא פחות", כלשונם, ואחריהן יטיל נשיא המדינה את המנדט להרכבת הממשלה על ראש המפלגה הגדולה בגוש הגדול ביותר. זאת הצעה שכבר דובר עליה, אלא שהיוזמה החדשה כוללת שני מרכיבים נוספים: האחד הוא שהמשא ומתן הקואליציוני ינוהל לפני הבחירות (שתוצאותיהן, מן הסתם, לא ייוודעו עד שהן יתקיימו), והשני – שהממשלה החדשה שתוקם תכהן גם אם היא לא תקבל רוב ותהיה ממשלת מיעוט, ורק הצבעה בפועל שתעניק רוב למתנגדיה לא תאשר אותה. זאת, בניגוד למצב הנוכחי, שבו הממשלה המוצעת חייבת לקבל רוב. בנוסף, המתנגדים יהיו חייבים להציג עד שבועיים לאחר ההצבעה ממשלה חלופית.

ההצעה החדשה היא פרי חשיבה של פורום לשיפור תהליכי ממשל שהקימה "קבוצת אזרחים שאכפת לה מאוד". על הקבוצה נמנים ענת כנפו, שכיהנה למשך זמן קצר כחברת כנסת מטעם יש עתיד ושכיום משמשת בכירה בהיי-טק, היזם הוותיק יפתח בן צבי, מראשוני ענף התוכנה בארץ, וכן פרופ' אייל וינטר, מומחה בכלכלה התנהגותית ותורת המשחקים, פרופ' אמנון כספי, מומחה במדע המדינה, ייעוץ אסטרטגי ובניית מודלים, ואלוף (מיל') גדי שמני, מומחה באסטרטגיה וניהול משברים, ובעל עבר פיקודי עשיר בצה"ל. חברי הקבוצה מדגישים כי "אין לנו זיקה פוליטית ואין לנו כוונות להשתלב בעתיד בפוליטיקה".

"תהליך הרכבת הממשלה – הנגע החמור ביותר"

לדברי המציעים, "מדינת ישראל היקרה והאהובה זועקת, עם ארבע מערכות בחירות בשנתיים ללא הכרעה. אין משילות, אין תקציב, אין מלך בישראל ואיש הישר בעיניו יעשה. מודל המשטר הדמוקרטי שלנו קורס עקב סט חוקים וכללים חברתיים מיושנים, שלאיש אין מוטיבציה לעסוק בהם. למה? כי הכי נוח להתעסק בפוליטיקה פנימית ולא להתמודד עם אתגרים אמיתיים – ויש הרבה כאלה. עורי, מדינת החדשנות וההיי-טק. לנו, האזרחים, לא מתאים כל הבלגן הזה".

"אנחנו לא מציעים רפורמה כוללת ובלתי ניתנת למימוש", הם אומרים. "החלטנו להתחיל ולטפל בנגע החמור ביותר – תהליך הרכבת הממשלה. חיפשנו את הנקודה החלשה הדורשת תיקון, הנקודה הארכימדית – כזאת שמאפשרת תיקון מינימלי, שיגרום לשינוי גדול ומשמעותי. אין בהצעתנו הטיה בעד או נגד מפלגה או אישיות פוליטית זו או אחרת. אנחנו פשוט מבינים שחייבים לשנות את כללי המשחק".

מציעי היוזמה מציינים כי "השקענו הרבה במחשבה, סיעור מוחות, לימוד חומרים, ופרסומים והתייעצויות עם גורמים רבים. הגענו לתוצאה. אנחנו משוכנעים שהשינוי שאנחנו מציעים יביא ליציבות, למשילות ולריפוי השסע החברתי. אנחנו מתכוונים לגייס את חברי הכנסת לשינוי כללי המשחק בחקיקה, על מנת להגיע ליציבות שלטונית שתאפשר התמודדות עם הנושאים החשובים באמת".

"אנחנו יודעים שזה שונה, חדשני ומוזר. כל אחד מחפש מה לא בסדר בשיטה שאנחנו מציעים. אבל כמו שאתם יודעים, אין שיטה חברתית מושלמת. מה שבטוח – השיטה הקיימת לא עובדת יותר. אז בואו נחשוב במונחים של חדשנות", לדבריהם.

לצורך הוצאת היוזמה לפועל, המציעים באים בימים אלה בדברים עם עו"ד דן מרזוק, שהיה במשך עשור עוזר בכיר ליועץ המשפטי של הכנסת, ויכול לנסח מסמך משפטי לקראת הגשת הצעת חוק. כמו כן, הם גייסו את הלוביסטית זוהר לוי ובוחנים משרדי יחסי ציבור, על מנת לבחור את המתאים מביניהם. לדבריהם, העלות המשוערת של הוצאת היוזמה לפועל עומדת על 90 אלף שקלים, שאותם הם מבקשים לגייס באמצעות קמפיין מימון ההמונים ותרומות מעסקים.

לסיכום אומרים היוזמים כי "אלה ימים קריטיים לפעולה, לפני שהכנסת ה-24 מתפזרת לקראת בחירות חמישיות. בימים אלה מונחת על שולחן הכנסת הצעה לבחירה ישירה של ראש הממשלה – שיטה שנכשלה בעבר. אנחנו חייבים להניח הצעה חלופית, טובה יותר. אנחנו מבקשים מכל אזרח ומכל עסק שאכפת לו מהמדינה ומסוגל לתרום 100 שקלים, או יותר, על מנת לתמוך במהלך. זה קול קורא להפוך את המדינה הטובה שלנו לטובה עוד יותר".

 

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אריאל

    ניהול מו" קואליציוני לפני הבחירות נשמע גימיק. ממשלת מיעוט לא תשרוד לאורך זמן - כללי המשטר הדימוקרטי מחייבים רוב פרלמנטרי ובסופו של יום גנסת בהכרח תסרס ותתביע ממשלת מיעוט. רק שינוי שיטת הבחירות תעזור! (אולי) הדימוגרפיה השתנתה והמשטר הישראלי נקלע לבעיה: יש 3 קבוצות שמצביעות למפלגות איתן לא ניתן/בעייתי ביותר להרכיב קואליציות: ערבים, ימין קיצוני וחרדים.

  2. אמי קירמה

    חייבים לשנות את שיטת הבחירות חובה חובה חובה

אירועים קרובים