מדוע מנמ"רים צריכים לבחון מחדש את כישורי הצוותים שלהם?
מנהלים נוטים לעתים להמשיך עם הקיים ולהתעדכן רק כשקורה משבר ● אלא שאם הם לא יוודאו, בזמני שגרה, שהצוותים שלהם מעודכנים בטכנולוגיות החדשות ובכל מה שצריך, הם לא יצליחו לבצע את תפקידם על הצד הטוב ביותר ● מה כדאי לעשות?
ניהול צוותי IT בארגון הוא אחד האתגרים היותר מורכבים שעומדים בפני המנמ"רים, במיוחד כשמשנים את הצוות שאותו המנמ"ר מנהל. כל מנהל צוות, לרבות בארגון ה-IT, אמור לדעת מהם כישורי העובדים שהוא עתיד לעבוד איתם – מידע שבדרך כלל לא זמין ולא מרוכז במקום אחד מסוים. מה גם שהקורונה שינתה את הדרישות ואת הכישורים הנדרשים מהעובדים, והמנמ"ר עלול להיתקל במצב שבו הכישורים של הצוות שהוא עומד להתחיל לנהל לא ממש מתאימים לתקופה וזקוקים לשינוי.
הפתרון שיותר ויותר ארגונים מאמצים בימים אלה הוא לבצע הערכת מיומנויות של חברי הצוות באמצעות פלטפורמות טכנולוגיות רלוונטיות. הערכת הכישורים תאפשר לראש צוות ה-IT לזהות את הרמות השונות של המיומנויות הטכנולוגיות ושל בקיאות העובדים, וכך הוא יוכל לבצע תכנון נכון ומדויק יותר.
סקר שנערך לא מכבר על ידי האתר CIO הראה ש-69% ממנהלי ה-IT בארגונים מבצעים הערכות שכאלה. עוד עלה מהנתונים שלדעתם, יש חשיבות שהמנמ"רים יתעדפו משימה זו בסדר עדיפות גבוה.
הערכה מחדש של הצוותים – למענה טוב יותר לצרכים העסקיים
ההערכה מחדש תסייע לארגון ה-IT לשרת את המטרה המרכזית שלו – מתן מענה לאתגרים הדיגיטליים והעסקיים של הארגון. צוות של עובדי IT טובים יכול לתרום להצלחת הארגון ולבידולו התחרותי מיתר החברות בשוק.
עוד פן חשוב, ואף מאוד, שבו הערכה שכזו יכולה לסייע הוא תהליכי המודרניזציה שארגונים רבים ו-"מסורתיים" יותר נזקקים להם. בתהליכים אלה יש צורך ביצירת ממשקים בין הדור הישן של המערכות, הלגאסי, למערכות ולממשקים החדשים. לשם כך נדרשים אנשי IT שמכירים את שני סוגי המערכות. ההערכה מחדש תסייע למנהל צוות ה-IT להבין עד כמה העובדים שעומדים לרשותו מספיק מיומנים הן במערכות הלגאסי והן בדור החדש, ואם לא – האם להעביר להם הדרכות או שמא להחליף אותם.
עניין של לימוד
הכשרה וקידום הידע של עובדים בארגון הם בין הנושאים שההנהלות של לא מעט ארגונים מתעדפות במקום נמוך. הצורך בהעשרת ידע הוא נושא שכל מנהל, בין אם הוא מנמ"ר או מנהל אחד בארגון, חייב להיות ערני לו. יש ארגונים רבים, בעיקר גדולים, שבהם יש אמנם קורסי הכשרה ובמקרים מסוימים מממנים לימודים של עובדים והשתתפות בכנסים מקצועיים, אבל אצל חלקם העובדים לא תמיד מנצלים זאת באופן מלא – בין אם מסיבות שקשורות בהם או בארגון. בין היתר, גורמות לכך סיבות פנימיות-פוליטיות, שקשורות בהיררכיה הארגונית, שלא לדבר על כך שבוס שמערכת היחסים שלו עם העובד לא טובה לא ייטה לשלוח אותו להכשרות ולימודים. מנגד, יש בעלי תפקידים טכנולוגיים שיודעים שהם צריכים ללמוד עוד כדי להתקדם, אבל לא יעזו לבקש, כי הם חוששים שאף אחד לא יקשיב להם.
האחריות לוודא שכל העובדים שלו אכן מתאימים לתפקידיהם, ובמידת הצורך להוציא ללימודים והכשרות את אלה שלא, מוטל על המנהל, ובמקרה שלנו – על המנמ"ר. מנהל לא צריך להמתין למציאות חדשה או לשינויים דרסטיים כמו פרוץ משבר הקורונה כדי להבין שהוא עומד לקבל צוות שלא מחובר לעידן החדש. כמו בכל דבר, צריך תכנון, מדיניות והכי חשוב – ביצוע. ככל שהעובדים ילכו יותר להכשרות וילמדו תחומים חדשים, כך יקל על מנהל ה-IT לבצע את תפקידו וליישם את החזון הטכנולוגי של הארגון, ובמהירות רבה יותר. חומר למחשבה.
מתי כבר יבינו שמנמ"ר זה מקצוע מיושן שתפקידו זה לחלק הוראות ולנהל ישיבות עם מומחים מחוץ לארגון? מי יבדוק את הידע שלהם?