טרנספורמציה דיגיטלית במערכת הבנקאות הכרחית כדי להתחרות בענקיות הטכנולוגיה
היום, יותר מתמיד, אנו מבינים, כי הבנקים חייבים להשקיע הרבה יותר בטכנולוגיה וחדשנות אם הם רוצים להישאר רלוונטיים בשוק כה תחרותי, המשתנה במהירות
מגיפת הקורונה האיצה בצורה דרמטית את המעבר לשירותים דיגיטליים בכל המגזרים. אחד המגזרים שהושפע בצורה רבה מהמגיפה הוא מגזר הבנקאות. הסגרים והריחוק החברתי הכריחו את הלקוחות לאמץ את השירותים הבנקאיים הדיגיטליים ביתר שאת, ובעקבות כך הפעולות המקוונות והטרנזקציות בנקאיות הדיגיטליות צמחו בקצב גבוה.
לפני כמה שנים הבינו הבנקים, שהם חייבים להתייעל מבחינה תפעולית, הן מבחינת הוצאות כוח אדם והן מבחינת הוצאות הנדל"ן, ולכן החלו להשקיע בשירותים ובערוצים הדיגיטליים. בזכות השקעה זו הצליחו הבנקים להתייעל והקטינו את כמות הסניפים בכ-30% בממוצע. השקעות אלה של הבנקים הן חשובות מאוד, אך עדיין אין בהן די למציאות החדשה שבה נמצאת מערכת הבנקאות.
מערכת הבנקאות פועלת בסביבה תחרותית מאוד ובנוסף מתמודדת בשוק מורכב וקשה, שמשתנה ללא היכר מסיבות רבות, בין היתר כתוצאה מתחרות קשה בין הבנקים עצמם בגיוס לקוחות חדשים ושימור לקוחות קיימים, עומס של רגולציה וחקיקה, תחרות עם מאות סטארט-אפים בעלי עליונות טכנולוגית וחברות פינטק, אשר מציעים כמעט את כל השירותים שמציעים הבנקים, ותחרות מצד ענקיות הטכנולוגיה הגדולות, כמו אמזון, גוגל, אפל, מיקרוסופט ועליבאבא, איתה יצטרכו להתמודד הבנקים (כבר היום אמזון נותנת הלוואות לסוחרים באתר המקוון שלה, עליבאבא השיקה כבר בשנת 2004 את חברת Ant Group, המספקת שירות תשלום דיגיטלי, חברת אפל השיקה בשנת 2019 כרטיס אשראי וגוגל מתכוונת להציג חשבונות בנק צרכניים) והציפיות של הלקוחות (בעיקר בני דור ה-Y ודור ה-Z), שרוצים לקבל מהבנק שירות כמו באמזון מבחינת המהירות, הקלות, הנוחות וההיכרות עם הלקוח.
הסביבה התחרותית הקשה של מערכת הבנקאות, השינויים המהירים והציפיות הגוברות מצד הלקוחות מחייבים את הבנקים לפתח יכולות טכנולוגיות חדשות, לשנות את הדרך שבה הם עובדים ולהשכיל לעבור טרנספורמציה דיגיטלית:
שימוש בכלי ביג דטה ואנליטיקה – לבנקים יש מידע עצום על הלקוחות שלהם, והם צריכים להשתמש במידע הזה על מנת ליצור ללקוחות חוויה דומה לזו שהם מקבלים באתרים כמו אמזון ואי-ביי ולהציע להם שירותים ומוצרים מותאמים אישית, מה שיעלה את שביעות רצון הלקוחות וכמו כן יעזור לבנקים לנהל סיכונים בצורה טובה יותר.
שדרוג מערכות התשתית ומעבר לתצורת עבודה של Infrastructure as Code– כדי שהבנקים יוכלו להיות יותר חדשניים הם צריכים להוריד דרמטית את אחוזי התחזוקה בתשתיות המחשוב ולהשקיע יותר בפרויקטים מבוססי חדשנות, דבר הניתן להשגה על ידי אימוץ של תשתיות Hyper Converged Infrastructure (HCI). תשתיות אלה הינן גמישות ומבוססות תוכנה, אשר מפשטות בצורה דרמטית את תחזוקת התשתית הארגונית, הופכות אותה לאוטומטית וחוסכות בהוצאות התפעול.
אימוץ ענן היברידי – לבנקים המסורתיים מערכות מונוליטיות ישנות ולא גמישות, מה שמקשה עליהם לאמץ אסטרטגיה של טרנספורמציה דיגיטלית. במחקר שנעשה על ידי Digital Banking Report נמצא, שהמערכות המסורתיות של הבנקים הינן המחסום העיקרי לטרנספורמציה. אם ארגונים משקיעים 75% מתקציב ה-IT שלהם בתמיכת במערכות המסורתיות הקיימות, הם מוגבלים מאוד ביכולת שלהם לבצע כל סוג של מודרניזציה ודיגיטציה. הפתרון עבור אתגר זה בשוק שמשתנה בצורה מהירה כל כך הוא מעבר למודל ענן היברידי שיש לו יתרונות רבים:
- חיסכון בהוצאות וחיוב מבוסס שימוש – במקום שתשתיות הבנק יהיו ערוכות לעומסי עבודה מקסימליים, הנדרשים פחות מ-10% מהמזמן, הם יכולים לבנות תשתית גמישה, אשר תוכל להתרחב לענן בצורה אוטומטית במקרים של עומסי עבודה קיצוניים, מה שיחסוך דרמטית בהוצאות.
- אג'יליות וגמישות – שירותים כמו פלטפורמה כשירות (PaaS), הכלים המתקדמים והגמישות הקיימים בענן יעזרו לבנקים לקצר משמעותית את זמני הפיתוח של שירותים קיימים, לקצר זמני פיתוח של מוצרים חדשים ולהתאים את המערכות בצורה מהירה יותר לדרישות רגולטוריות על ידיי אימוץ טכנולוגיות פיתוח אג'יליות ויכולות פיתוח מבוססות מיקרו-שירותים.
אימוץ שירותי תוכנה כשירות (SaaS) – בעזרת אימוץ פתרונות תוכנה כשירות יכולים הבנקים ליהנות מפתרונות תוכנה מתקדמים המותקנים בענן, ובכך לחסוך את הצורך להתקין, לתחזק ולדאוג לזמינות ויתירות המערכות.
תמיכה בטכנולוגיית בלוקצ'יין – טכנולוגיית בלוקצ'יין חלה על מגוון פעולות בנקאיות, כגון ניהול השקעות, עסקאות בינלאומיות, מסחר ושוקי הון. היא מסייעת במניעת פעולות מרמה, מספקת שקיפות, מפחיתה עלויות ומגדילה את מהירות העסקאות על ידי הפחתת מספר הבנקים המתווכים.
בנקאות פתוחה – יישום מודל בנקאות פתוחה בהתבסס על ממשק פתוח (OPEN API). בעזרת פלטפורמה זו יכולים הבנקים להתממשק לחברות צד שלישי ולהיפך – לדוגמה, חברות פינטק, ובכך להנגיש ללקוחות הבנק את השירותים והמוצרים המתקדמים של אותן חברות.
תרבות ארגונית – הבנקים הינם ארגונים מסורתיים, וכדי שיתאימו לעולם הבנקאות החדש הם צריכים לבצע שינוי במבנה הארגוני ולפתח תרבות ארגונית, שתדע לתמוך בשינויים אלה. לדוגמה, הקמת גופי דיגיטל וחדשנות, איחוד בין מחלקות וצוותים שונים וכמו כן גיוון בכוח האדם.
היום, יותר מתמיד, אנו מבינים, כי הבנקים חייבים להשקיע הרבה יותר בטכנולוגיה וחדשנות אם הם רוצים להישאר רלוונטיים בשוק כה תחרותי, המשתנה במהירות. בעזרת כלים טכנולוגיים מתקדמים יוכלו הבנקים להישאר רלוונטיים, להפחית את עלויות התפעול, לתת ערך מוסף גבוה יותר ללקוחות וכמו כן לפתח מנועי צמיחה חדשים.
הכותב הוא מהנדס מערכות בכיר בדל טכנולוגיות ישראל.
תגובות
(0)