סופסוף יש למי לפנות כשפייסבוק מסרבת למחוק תמונה מביכה שלכם

מועצת התוכן המפקחת והבלתי תלויה, המטפלת בתלונות המשתמשים מזה כמה חודשים, תוכל מעכשיו להורות לענקית ממאנלו פארק להסיר תכנים, אם תמצא שאכן מקומם אינו ברשתות החברתיות של פייסבוק ואינסטגרם שבבעלותה

העלו לפייסבוק או לאינסטגרם תמונה מביכה שלכם והפלטפורמות סירבו לסלק את הבושה? משתמש פרסם עליכם משהו מעצבן, ובודקי התוכן ציינו שזה דווקא בסדר גמור ולכן ה"לכלוך" יישאר במקומו? כעת יש אפשרות לערער על הימצאות התכנים הללו ברשתות החברתיות ועל הישארותם לעיניי כל.

המועצה המפקחת על פייסבוק (The Oversight Board for Facebook) הודיעה באחרונה כי היא מרחיבה את תחום פעילותה למיתון תוכן בשתי הפלטפורמות החברתיות, שהן כיום המובילות בעולם בפופולריותן. עד כה נהגה המועצה לקבל מהציבור רק ערעורים אודות פוסטים שפייסבוק מסירה מהפלטפורמות שלה, ולבקש ממנה לבחון שוב את ההחלטה.

פיקוח חיצוני עליהן. אינסטגרם ופייסבוק. צילום: BigStock

פיקוח חיצוני עליהן. אינסטגרם ופייסבוק. צילום: BigStock

מדובר במועצה חיצונית ובלתי תלויה, משמע – אובייקטיבית. המועצה המפקחת הושקה בתחילת השנה שעברה, ופועלת מאז אוקטובר 2020. עלות הקמתה והפעלתה היא 130 מיליון דולר. מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, אמר עליה כי היא אמורה להיות "בית משפט עליון" עבור פייסבוק ואינסטגרם, והחברה התחייבה לציית להחלטותיה, שכולן עוסקות בענייני מיתוני התכנים בשירותים שבבעלות הענקית ממאנלו פארק.

אבל כעת חל שינוי וסמכויות המועצה מתרחבות – כל משתמש שירצה יוכל לערער גם על תכנים שפורסמו על ידי אחרים, ושפייסבוק ואינסטגרם איפשרו את הישארותו באחת מהפלטפורמות.

הנחיות המועצה להגשת ערעור. צילום מסך

הנחיות המועצה להגשת ערעור. צילום מסך

"הוספת אפשרות למשתמשים לערער על תכנים שהם מעוניינים לראות שיוסרו מפייסבוק היא הרחבה משמעותית של יכולות מועצת הפיקוח", כך לדברי תומס יוז, מנהל המועצה. "המועצה נוצרה כדי להבטיח שפייסבוק תקבל פחות החלטות לגבי נושאי תוכן משמעותיים ביותר, וכי ניתן יהיה לקבל החלטות טובות יותר באמצעות תהליך עצמאי ושקוף, הפועל לשמירה על זכויות האדם וחופש הביטוי. ההכרזה של היום היא צעד נוסף לקראת מימוש זה", המשיך יוז וכתב.

השינוי יאפשר למשתמשי פייסבוק ואינסטגרם לפנות אל המועצה בבקשות להסרת תוכן, ברגע שהם מיצו את כל התהליכים האחרים שפייסבוק מציעה. התוכן הזכאי לבדיקת המועצה הלא תלויה כולל פוסטים, עדכוני סטטוס, תמונות, סרטונים, תגובות ושיתופים. במקרה משתמשים רבים דיווחו למועצה על אותו תוכן ספציפי, היא תכניס את כל הערעורים ל"תיק מקרה יחיד", על מנת להשיג יותר הקשר על התוכן המדובר.

"החל מהיום, עם התרחבות שתימשך בשבועות הקרובים, לאחר שאדם מיצה את הליך הערעורים מול פייסבוק, הוא יקבל מספר תלונה בומועצת הפיקוח ויוכל לערער רשמית לשם בדיקה עצמאית", הסבירה המועצה בהודעתה לתקשורת.

ההחלטה אם להחזיר את טראמפ לפייסבוק תתקבל בקרוב

יצוין כי אותה מועצת פיקוח על פייסבוק עדכנה ביום ו' האחרון כי "בשבועות הקרובים" תודיע את החלטתה בנוגע לחשבונו של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, שכזכור סולק מכל הרשתות החברתיות אחרי ההתפרעות של תומכיו בגבעץ הקפיטול בינואר האחרון. המועצה בחנה את עניינו של טראמפ ותחליט האם להמשיך בחרם עליו, או להורות לענקית הרשתות החברתיות להחזירו לשירותיה.

האם יורשה לחזור לפייסבוק ולאינסטגרם? דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב לשעבר. צילום: BigStock

האם יורשה לחזור לפייסבוק ולאינסטגרם? דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב לשעבר. צילום: BigStock

בעיקרון הזמן שיש לגוף המפקח לסיום הבוררות שלו בעניין טראמפ כמעט שפג. פייסבוק הפנתה את המקרה למועצת הפיקוח ב-21 בינואר. לרוב המועצה מקבלת את החלטותיה תוך 90 יום, על פי התהליך המוגדר באתר האינטרנט שלה, כלומר ההחלטה הייתה צפויה להתפרסם בשבוע הבא. אלא שמועצת הפיקוח הסבירה כי האריכה את המועד האחרון להערות הציבור במקרה, וקיבלה יותר מ-9,000 תגובות, כך שההחלטה נדחית בעוד זמן קצר, או כפי שהמועצה הגדירה זאת, היא תגיע בתוך שבועות ספורים.

"התחייבות המועצה לבדיקה מדוקדקת של כל ההערות הרחיבה את ציר הזמן של התיק, בהתאם לתקנון המועצה. אנו נשתף מידע נוסף בקרוב", צייץ הגוף המפקח והבהיר את הסיבות לעיכוב הקל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים