מחקר: האלגוריתם של פייסבוק מפלה נשים שמחפשות עבודה

חוקרים מצאו שגברים שמחפשים עבודה ברשת החברתית קיבלו מודעות דרושים למהנדסים.ות באנבידיה יותר מנשים, בעוד שבכל הנוגע למשרות בתחום זה בנטפליקס - המצב הפוך ● פייסבוק: "שינוי לוקח זמן, אנחנו בתחילת התהליך"

סיום האפליה בחיפושי עבודה? לא כשזה נוגע לאלגוריתם של פייסבוק - לפחות בינתיים. אילוסטרציה: BigStock

לא מעט כבר נכתב על אפליה של נשים במקומות עבודה. מחקר חדש עוסק באפליה נגדן באחת הדרכים היותר פופולריות להגיע לשם – במשרות שמוצעות בפייסבוק. על פי החוקרים, האלגוריתם של הרשת החברתית מונע הצגה של מודעות מסוימות לנשים, רק כי הן נשים, או לפחות ממעט להציג להן אותן.

המחקר, שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה, מראה כי האלגוריתם מציע מודעות שונות לגברים ולנשים גם כשהדרישות והאיכויות הנדרשות למשרה דומות לשני המינים. נראה כי מדובר בהפרה של החוק האמריקני, שאוסר אפליה על רקע מין, וכולל בין היתר איסור על טרגוט מפלה של מודעות דרושים.

החוקרים מצאו כי האפליה קיימת בין השאר במודעות דרושים לחברות טכנולוגיה. כך, שיעור המהנדסים שטורגטו להיחשף למודעות של אנבידיה היה גדול יותר משיעור המהנדסות, בעוד שבכל הנוגע לנטפליקס, המצב היה הפוך. במשרות בעלות שכר נמוך יותר, מודעות שמחפשות שליחים של דומינו'ס פיצה כוונו יותר לגברים, בעוד שנשים נטו יותר לקבל מודעות של חברות שמציעות תשלום עבור ביצוע קניות (מה שנקרא Instacart shoppers).

בלינקדאין – המצב טוב

החוקרים לא הסתפקו בפייסבוק: הם בדקו גם את לינקדאין – רשת חברתית שמוכוונת יותר לקשרים עסקיים – ומצאו ששם אין אפליה נגד מחפשות עבודה. לדברי אלכסנדרה קורולובה, עוזרת מחקר בתחום מדעי המחשב באוניברסיטת דרום קליפורניה, ייתכן שהסיבה לכך היא שלינקדאין עושה עבודה טובה יותר במניעת אפליה. "פייסבוק מחליטה עבור המשתמשים, והמשתמשות, מה הם.ן רוצים.ות, איזה סוג של עבודה הם.ן מחפשים.ות. רק מפני שהיסטורית, קבוצה מסוימת לא הייתה מעוניינת במשרות מסוימות – זה לא אומר שלא צריכה להיות לחבריה, וחברותיה, הזכות להיות מעוניינים.ות בהן עכשיו", אמרה.

פייסבוק מסרה בתגובה כי היא נוקטת ב-"אמצעים משמעותיים" על מנת למנוע אפליה במודעות. "המערכת שלנו לוקחת בחשבון משתנים על מנת להציע לאנשים מודעות שהם יהיו הכי מעוניינים בהן, אבל אנחנו מבינים את הדאגות שעולות מהמחקר", נכתב בהודעה מטעמה.

הרשת החברתית הואשמה בעבר בהטיה והבטיחה ב-2019 שהיא תבצע הערכה מחודשת של הדרך שבה היא מציעה מודעות לגולשים.ות. אולם, לדברי קורולובה, "אין כל הוכחה לכך שפייסבוק פועלת כדי לשנות את האפליה שגורם האלגוריתם שלה". בהודעה שהוציאה החברה נכתב כי "שינוי לוקח זמן, ואנחנו נמצאים בתחילתו של התהליך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים