נשים ומחשבים: נעמה אופק-ארד, ריסקיפייד

מדור מיוחד על נשים בתפקידים שונים בתעשייה: מיהן? מה הביא אותן לעולם הטכנולוגיה? והאם הן חושבות שיש בענף אפליה? ● הפעם: נעמה אופק-ארד, סמנכ"לית תפעול (COO) בחברת ריסקיפייד

נעמה אופק-ארד, סמנכ"לית תפעול (COO) בחברת ריסקיפייד. צילום: שרה'לה גור לביא

ספרי על הדרך שעברת כמנהלת בעולם ההיי-טק. תחילת הקריירה שלי הייתה בשירות צבאי ממושך: שירתתי 12 שנים בחיל האוויר, שירתתי ביחידות לוחמות ובתפקידי פיקוד שונים. במהלך השירות הצבאי השלמתי תואר MBA בתכנית קלוג רקנאטי בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. התואר עזר לי לעשות את המעבר מהעולם הצבאי לעולם העסקי.
לאחר השירות הצבאי עבדתי במשך שנתיים בחברת הייעוץ בוסטון קונסלטינג גרופ (BCG), שם רכשתי כלים רבים שמשרתים אותי בתפקידי הנוכחי. בארבע השנים האחרונות אני בריסקיפייד, בתפקיד סמנכ"לית התפעול (COO) של החברה, שמסייעת לתעשיית האי-קומרס לממש את מלוא הפוטנציאל שלה על ידי הפיכת תעשייה זו למקום בטוח, נגיש ורווחי. החברה עושה שימוש באלגוריתמים מורכבים ובתהליכי Machine Learning כדי לזהות לקוחות לגיטימיים ולסייע להם להשלים את הרכישה. צוותי ה-OPS אחראים על תהליך קליטת לקוחות חדשים שמצטרפים לקשת הרחבה של לקוחותינו, הצבת תכניות הביצועים עבור הסוחרים שעובדים איתנו בכדי להבטיח שאנחנו עומדים ביעדים שאנחנו מציבים לעצמנו ולסוחרים. התפקיד כולל ניהול של צוותי אופרציה ואנליזה. בנוסף, אני מנהלת את פעילות החברה בסין, שוק צומח ומעניין מאין כמותו עבורינו.

מדוע מספר הנשים בהיי-טק עדיין נמוך ממספר הגברים, במיוחד בהנהלות? בעיניי, בדומה למקצועות או תעשיות אחרות בהן יש מיעוט נשי, הסיבה נעוצה בעיקר בהסללה מגיל צעיר. פחות נשים מקבלות עידוד ללמוד מקצועות טכנולוגיים, ומשם זה מתגלגל עד לעולם העבודה. בנוסף, עולם ההיי-טק נתפש כעולם תובעני מבחינת שעות עבודה (בחלק מהתפקידים), ולכן עד שלא יהיה שוויון משפחתי – תפישה רווחת ששני בני הזוג אחראים במידה שווה על ניהול משק הבית והילדים – נראה פחות נשים במקומות עבודה "תובעניים" יותר.

כיצד ניתן לתקן את המצב? חשיפה מגיל צעיר והימנעות מהסללה. בסופו של דבר, אם נערים ונערות יראו שאותן הזדמנויות עומדות בפניהם, ויקבלו עידוד על פי כישוריהם ותחומי העניין שלהם, אנחנו נראה מספרים מאוזנים יותר בין נשים לגברים. זה מתחיל בבית, בגנים, בתי ספר וכדומה.
החלק השני הוא מקומות העבודה – מקומות העבודה חייבים לוודא שהם מייצרים תנאים ואווירה שאינה מפלה אוכלוסיות שונות, כך שכל אוכלוסיה תרגיש "בבית".
לריסקיפייד הגיוון המגדרי חשוב מאוד, ואנחנו פועלים באופן תמידי לשמור על ייצוג נשי הוגן. דבר זה מתבטא בכך שמתוך 600 עובדי ריסקיפייד בתל אביב, ניו יורק ושנגחאי, יותר מ-45% אחוז הן נשים, כש-40% מהתפקידים הבכירים מאוישים על ידי נשים. ריסקיפייד לא מתמקדת רק במה שקורה בתוכה, אלא מנסה לקחת חלק ביוזמות שמעודדות נשים להיכנס לתחום הטכנולוגי דרך שיתופי פעולה עם ארגונים שמטרתם הגדלת הייצוג הנשי בהיי-טק ובתפקידים טכנולוגיים, והצעת עזרה בקבלה לתפקידים אלה, כגון קהילת shecodes, קהילת המיט-אפיסטיות, מאמא-טק ועוד, החברה יוזמת הרצאות ומיט-אפים באופן תמידי, שמטרתן לסייע לנשים להשתלב בתעשיית ההיי-טק.

מה החברה שאת מנהלת עושה להעצמת נשים בהיי-טק? כאמור, בריסקיפייד שמים דגש מאוד גדול על שוויון מגדרי ואנחנו פועלים כדי לשמור על ייצוג נשי בחברה, משלב איתור המועמדים, עד לגיוס ועד לשלב שימור העובדות והעובדים. זה מתבטא, כמובן, על ידי תנאים שווים בין נשים וגברים, שכר שוויוני לכל העובדות והעובדים באותו התפקיד. להורים עובדים אנחנו מאפשרים עבודה בשעות גמישות, במיוחד בזמנים אלו, שאנחנו עובדים מהבית והילדים נמצאים איתנו.
מעבר לכך, סמבגרת שלל הפעילויות והיוזמות הקשורות לקידום נשים ושילובן בתעשיית ההייטק שבהן אנחנו מעורבים, בימים אלו לקחנו חסות על כנס מטעם ארגון Women on Stage, שמטרתו הגדלת מספר הנשים הדוברות בכנסים טכנולוגיים בארץ ובעולם.

מה המסר שלך לנערות ולנשים צעירות שרוצות להשתלב בעולם ההיי-טק? כל מה שאגיד כנראה ישמע מאוד "קיטשי", אבל הנה מה שאני מאמינה בו: לכוון גבוה ולעבוד קשה כדי להגיע לשם. זה יכול להיות בעולם ההיי-טק, באמנות, ספורט או בלהגיע לירח. כל אחד ותחום העניין שלו. המסר הזה אחיד לנערות ולנערים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים