כיצד מיישמים בפועל את גישת האג'ייל בפרויקט דטה?
מאת: עידן כהן, מנהל אקסלנדו, יחידת ה-DATA וה-BI של אלעד מערכות
לדבר על גמישות והסתגלות של חברות ועסקים הוא המובן מאליו. היישום – מסובך יותר. בזמן שכל החברות מבקשות להיות אג'יליות, הן לא תמיד מנהלות נכון את המעבר הזה, אבל הזמן לא עומד מלכת. נתונים שמצטברים ועסק שלא משתנה מהר לא יראה תוצאות במקרה הטוב, ויישאר מרחוק במקרה הפחות טוב. במקרה קיצון, ותמיד יש כאלה, הוא יימחק.
המשבר הנוכחי הוא זרז. התרבות הארגונית בחברה השתנתה כמעט בן לילה. עוד קודם לכן השתפרו הכלים, נכנסה טכנולוגיית הענן, וגם האנליסטים מספקים היום יותר תובנות והראיה שלהם רחבה יותר. לא בכדי, המנהלים לוחצים על האנליסטים לקבל מידע מהיר, עדכני בזמן אמת. גם הלקוח נגיש יותר, משאיר נתוני אמת באתר, ומאפשר לדעת עליו יותר.
במקביל, המנהלים עצמם עצמאיים יותר. אנחנו קוראים לזה דמוקרטיזציה של הדטה: המשתמש בונה לעצמו את דשבורד ה-BI, מסתכל על הנתונים הרלוונטים ונמנע מצווארי בקבוק של אנשי ה-IT שהיו חלק מתהליך העבודה בעבר. גם המניפולציות על דו"חות האקסל כבר מאחורינו, אין בהן עוד צורך.
נחזור לשינוי הארגוני, כולם נעזרים בדטה. אם בעבר הדו"חות והתחקור היו שייכים למחלקות המכירות והגביה, היום אנשי ה-HR חייבים לעקוב אחרי האנשים שלהם באמצעות דשבורד, ואיתם אנשי התפעול והמחסן. הטכנולוגיה מאפשרת אינטגרציה בין מערכות, הצלבת דטה בכמות גדולה ממקורות שונים, המנוקזת לכלי לקבלת החלטות מהירות ויעילות.
מהיכן הגיעה הגישה האג'ילית והאם תתאים לכולם?
מדובר בעקרונות מתחום פיתוח התוכנה, בשינויים קלים. עבודה בראייה מערכתית עם מטרה עסקית ברורה ומאופיינת היטב, ולא פיתוח תשתיות שעד שמגיעים לסוף התהליך. השתנו צרכי הלקוח, הנתונים השתנו וגם המערכות הוחלפו.
לא הטכנולוגיה מקדשת את האמצעים אלא התוצר, ה-KPI ושירות המנהל. זו גם הסיבה ש-אקסלנדו הקימה מהיום הראשון מחלקה של פתרונות מהמדף. מתוך ניסיון עם לקוחות באותו גודל, שעוסקים באותו שירות ובאותו מגזר, בנינו מאגר דשבורדים שנותנים מענה מהיר. לקוח מקבל בתוך שבוע POC או דמו, או מוקאפ. אפילו מסך. ומאותו רגע הוא נשבה בקסם ניתוח הדטה, ומבין את הפיתוחים הנוספים הנדרשים לו.
עד כאן השיטה, ועכשיו המתודה: בעבודה האג'ילית עובדים בצורה מאוד מסודרת ומוכוונת מוצר. כל איש צוות לוקח אזור KPIs ובונה אותו מקצה לקצה, במקביל לאחרים, בעבודה אנכית. בנוסף, מנהל פרויקט וארכיטקט עובדים אופקית על ניהול פרויקט וארכיטקטורה – כמו שתי וערב. העבודה מוכוונת לקוח ומתרכזת בתוצר, גם אם הוא לא מושלם, כך שהרבה פחות זמן וכסף מתבזבזים בדרך. בנוסף, הפידבק מגיע לעתים תכופות יותר, והגמישות מירבית ברוח התקופה.
לצפייה בהרצאה המלאה מתוך כנס BI & BIG DATA לחצו כאן