פיטורי המהנדסת טימניט גברו מגוגל: עובדים נוספים עזבו במחאה

מנהל הנדסה ומפתח תוכנה עזבו את שורות ענקית החיפוש עקב פיטוריה המוקדמים יותר של חוקרת ה-AI, ד"ר טימניט גברו, הקשורים לחיכוכים בין עובדים להנהלה בנושאי הגיוון והאתיקה של החברה

חוקרת ה-AI שפוטרה, ד"ר טימניט גברו. צילום: ויקיפדיה

הענקית גוגל (Google) מאבדת עובדים בכירים וחשובים לה, כתוצאה מהשערוריה שעוררו פיטוריה של המהנדסת השחורה, חוקרת ה-AI, ד"ר טימניט גברו. בין שני המתפטרים האחרונים שבחרו לעזוב את גוגל כמחאה על האירועים נמצא דיוויד בייקר, ראש המחלקה לבטיחות משתמשים שעבד בגוגל 16 שנים, ומפתח התוכנה, וינש קאנאן.

כזכור, בדצמבר הרעישה פרשת גברו את עובדי והנהלת גוגל. מאחורי סיום העבודה המתוקשר של המהנדסת עמד סכסוך סביב מאמר מחקר אודות שאלות אתיות בכל הקשור במודלים של שפה. החוקרת טענה כי מתחה ביקורת על מאמצי הגיוון של גוגל בתחום לימוד השפה האנושית במחלקת הבינה המלאכותית, ושהענקית לא אהבה זאת. לפי תיאורה, זמן קצר לאחר התקרית היא קיבלה הודעה שבקשתה לעזיבת החברה התקבלה, על אף שלא ביקשה זאת כלל. דיווחים בתקשורת הוסיפו וחשפו כי גוגל רצתה שגברו תסיר את שמה מהמחקר שפורסם, מה שגרם לגברו לאיים שתתפטר, ואז גוגל "קפצה" על ההזדמנות לסלק אותה מהצוות ומשורותיה.

מחאות ואיגוד עובדים בקרב הגוגלרים

בהמשך הגוגלרים שעבדו עם גברו בצוותה החליטו לא לשתוק, ויצאו בפומבי עם עמדתם בנוגע למחלוקת. הצוות פרסם מכתב בחשבון מדיום (Medium) של גוף העובדים המוחים כנגד שלל נושאים הקשורים בהתנהלות החברה, Google Walkout. במכתב ציינו אנשי הצוות בתוקף כי גברו פוטרה ולא התפטרה מתפקידה על ידי ראש תחום ה-AI של גוגל, ג'ף דין, שהכחיש זאת. על המכתב חתמו עד היום כ-2,600 מתוך 135,000 מועסקיה של גוגל. אלא שגברו לא חזרה לגוגל והזעם סביב המקרה ממש לא שכך.

עם פרישתם השבוע התייחסו בייקר וקאנאן לדברים – בייקר הודיע ​​על התפטרותו והסביר כי היא נובעת מפרשת גברו. בהצהרה שפרסם הבהיר: "איננו יכולים לומר שאנו מאמינים במגוון, ואז להתעלם מהיעדרם הבולט של קולות רבים בין כתלינו". הנוטש הנוסף של שורות גוגל, קאנאן, הודיע גם הוא כי אינו מוכן עוד לעבוד עבור גוגל. בנוסף לפיטוריה המאוד שנויים במחלוקת של גברו, קאנאן גם מתח ביקורת על פיטוריה של מגייסת שחורה בשם אפריל כריסטינה קורלי, שלדעתו היו אף הם בלתי מוצדקים.

איגוד עובדי אלפבית

איגוד עובדי אלפבית

הפיטורים בגוגל, במיוחד פיטוריהם של מוחים מקרב הגוגלרים – שיצאו נגד מעסיקתם על מגוון נושאים כמו השתקת ניצול מיני בחברה, בעיות גיוון והכלה, פיתוח מוצרים לא אתיים וכדומה – יצרו מתח רב בחברה והביאו גם לתופעה מרשימה: יותר מ-800 עובדי גוגל הצטרפו לאיגוד עובדים קטן ושמו איגוד עובדי אלפבית (Alphabet Workers Union), שנוסד באחרונה בתמיכת אחד מאיגודי העובדים הגדולים במדינה – איגוד עובדי התקשורת באמריקה, ה-CWA.

האיגוד של הגוגלרים פועל אמנם למען ביטחון תעסוקתי, אבל הודיע שיתמקד יותר בשאלות מהותיות ומוסריות מאשר במשכורות ותנאי ההעסקה של העובדים. המתאגדים דורשים חופש מחקר ושינויים בגישת ההנהלה.

גוגל לא הייתה מעוניינת להתייחס בינתיים לעזיבת המחאה של בייקר וקאנאן, ולא פרסמה תגובה אליה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים