ניצולים מתגייסים למאבק נגד העברת הרשות לזכויות ניצולי השואה מהאוצר

ארגוני ניצולי שואה ועמותות נוספות שלחו מכתב לשרי הממשלה שבו הם קוראים להימנע מהעברת הרשות למשרד לשוויון חברתי, בטענה שהוא לא ערוך לקלוט את מערכות המחשוב שלה - מה שעלול לפגוע בניצולים

ניצול שואה מראה את המספר שעל ידו. צילום: BigStock

מחריף המאבק הציבורי נגד החלטת הממשלה להעביר את הרשות לזכויות ניצולי השואה ממשרד האוצר למשרד לשוויון חברתי: 12 ארגונים ועמותות המייצגים את ציבור ניצולי השואה, וכן עמותות נוספות, פרסמו היום (ד') מכתב נרגש לשרי הממשלה ולח"כים, בבקשה לעצור לאלתר את ביצוע המעבר.

גורמי מקצוע במשרד האוצר ומנהלי הרשות לזכויות ניצולי השואה אמרו כי ביצוע ההעברה יפגע ב-190 אלף ניצולים, מאחר שתשתיות המחשוב של המשרד לשוויון חברתי לא ערוכות לקלוט את מערכות המידע ואת התשתיות שלה. הרשות פועלת מזה שנים במשרד האוצר, כיחידת סמך עצמאית, עם עובדים ומערכת מחשוב ייעודית. בין המתנגדים לביצוע המעבר נמצאים סגן שר האוצר, יצחק כהן, חברים בוועדת הכספים של הכנסת ויו"ר הוועדה, משה גפני. אלה שלחו מכתבים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדרישה לעצור את המהלך עד לאחר הבחירות. עובדי הרשות פנו גם לשר האוצר, ישראל כץ, בבקשה שיתערב אצל ראש הממשלה, אולם לא קיבלו מענה עד כה.

"לא לעשות שינויים ומעברים בשנים האחרונות של הניצולים"

במכתב של ראשי הארגונים צוין כי "הרשות לזכויות ניצולי השואה פועלת כיחידת סמך בתוך משרד האוצר מזה למעלה מ-60 שנה. מדובר ברשות המנהלת תקציב של כ-5.5 מיליארד שקלים בשנה, תחת המטרייה המקצועית של האוצר, ומעניקה קצבאות והטבות לכ-190 אלף ניצולי שואה בישראל. אנחנו סבורים שיש להשאיר את הרשות באוצר, מאחר שניצולי השואה מקבלים כיום שירות מקצועי ויעיל, הקצבאות וההטבות מועברות אליהם לשביעות רצונם ומענה לבקשותיהם מתקבל תוך זמן קצר".

עוד כותבים ראשי הארגונים כי המצב כיום רגיש, מאחר שאין במשרד לשוויון חברתי שר קבוע, שייקח אחריות על הפרויקט. "בהתחשב בגילם המתקדם של ניצולי השואה, שעומד בממוצע על 84, ובמצבם הבריאותי והכלכלי הקשה של רבים מהם, אין זה נכון לבצע מעבר שיגרום לאי יציבות וחוסר ודאות", כותבים ראשי הארגונים. עוד הם מציינים ש-"אנחנו נמצאים בעיצומו של משבר בריאותי וכלכלי עצום. מגפת הקורונה והשלכותיה הן כה קשות וגדושות דאגות וחששות עבור ניצולי השואה, ולכן יש לממשלת ישראל חובה מוסרית, דווקא בימים אלה, להקל עליהם ככל שניתן, להגביר את תחושת הביטחון והוודאות שלהם, ולא לעשות שינויים ומעברים בשנותיהם האחרונות", ציינו.

בין הארגונים שראשיהם חתמו על המכתב נמצאים ארגון יהודי לוב העולמי, לתת, אביב לניצולי שואה, ארגון גמלאי התעשיה האווירית, עמך וארגוני יוצאי שואה ממדינות שונות.

לאור החלטת הממשלה, נציגי המשרד לשוויון חברתי ממשיכים בימים אלה בהליכים על מנת להעביר אליו משאבי המחשוב של הרשות לזכויות ניצולי השואה, ללא תיאום עם עובדי הרשות. בדיון שנערך בוועדת הכספים דחו נציגי המשרד את כל הטענות של הרשות ואמרו כי המעבר לא יגרום כל נזק לניצולי השואה.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. זאב שוברט

    לפי דעתי ישנה היום חוסר צדק משמעותי זאת וכלל ניצולים שעברו את השואה הרצחנית רובן חבו את אותו הסבל אבל למי שהיה ביכולתו לקחת עורך דין קיבל את הקצבה שלו מהתחלה ואחרים שלא יכלו לקחת עורך דין התחילו לקבל קצבה רק משנת 2014 מדוע המדינה לא רואה צורך לפצות את השורדים האלה שיש צורך לפצות אותם מדוע אין טיפול אישי לכל ניצול למה אין גישה אישית אלא קולקטיבית כך שרבים מבין השורדים נפגעים

  2. שבתאי חנן

    אני מציע דווקא לחשוב שאולי זו הזדמנות טובה וזאת מתוך זיכרון שלי מהאירועים לכאורה שארעו לאבא שלי במעלה הדרך שהיה ניצול שואה מול האוצר. העברת מערכות מידע בין משרדים להבנתי פתיר. מאידך האוצר כיום הוא זה שמגדיר את החוק והזכיות של הניצולים והוא זה שגם משלם מה שבעיני לכאורה מקור לניגוד עניינים. שר טוב במשרד לשיווין חברתי (כמו השרה כיום) בהחלט יכולה לייצג את הניצולים טוב יותר לכאורה ולהגן אולי טוב יותר על זכויות וייצוג הניצולים ועל זאת בהנחה שלא "יישתו" לניצולים תקציבים במשרד המופקד.

אירועים קרובים