דן אנד ברדסטריט: ההיי-טק הציל את המשק הישראלי

העלייה בסך כל הייצוא של מדינת ישראל, שגדל ב-1.5% בשנה שעברה, משויכת כולה לענף ההיי-טק - עובדה ששינתה את תחזיות הצמיחה השלילית במשק

אפרת שגב, סמנכ"לית דטה ואנליזה, דן אנד ברד סטריט. צילום: ניב קנטור

משבר הקורונה גרם לפגיעה במרבית המגזרים במשק והביא לירידה חדה בצמיחה של הכלכלה. זאת מאחר שהעלייה בסך כל הייצוא של מדינת ישראל, שגדל ב-1.5% בשנה שעברה, משויכת כולה לענף ההיי-טק – עובדה ששינתה את תחזיות הצמיחה השלילית במשק, ועל פי בנק ישראל הירידה השנה תהיה רק ב-3.7%, פחות ממה שציפו בתחילת הקורונה.

כך עולה מנתונים שמסרה הבוקר אפרת שגב, סמנכ"לית דטה ואנליזה בחברת דן אנד ברדסטריט. שגב דיברה בכנס השנתי שערכה החברה לבכירי שוק ההון, שנערך השנה לראשונה מזה 12 שנים באופן וירטואלי, בהנחיית העיתונאי יהודה שרוני.

"עלייה בייצוא הכולל (ללא יהלומים והזנק) של כ-1.5%, המשויכת בעיקרה לענף ההיי-טק, מיתנה את הירידה בצמיחה", אמרה שגב בהרצאתה. לדבריה, "ישראל עוד טרם פרוץ משבר הקורונה נחשבת למעצמת היי-טק, נוכח ביסוסה כמקור ליצירתיות וחדשנות ועל בסיס איכות ההון האנושי הקיים בה. בשנים האחרונות עלה חלקו של ייצוא ההיי-טק מכלל הייצוא של ישראל. הסיבה היא בעיקר כתוצאה מהצמיחה המואצת של שירותי היי-טק, כחלק מהאצה בביקוש העולמי לשירותים מתקדמים – בעיקר שירותי מחשוב, תוכנה ומחקר ופיתוח, אשר מהווים מנוע הצמיחה העיקרי של הייצוא הישראלי", אמרה שגב.

"מגמה זו נמשכה גם בשנת 2020, שבמהלכה הביקוש לשירותי היי-טק ישראליים המשיך לעלות, ובהתאמה – המשיך לעלות חלקו של ייצוא ההיי-טק מסך הייצוא", המשיכה שגב

מנתונים שהציגה שגב, בשנת 2020 – שנת הקורונה, הגיע ייצוא ההיי-טק הישראלי, על פי נתוני הממשלה, ל-110 מיליארד דולר, שמהווים 39% מסך כל הייצוא הישראלי, לעומת 29%ם מסך הייצוא ב-2019. זאת למרות שבשנת 2020 חלה ירידה בהיקף הייצוא של ההיי-טק, אבל בהשוואה לכלל הייצוא במשק שהתכווץ, החלק של ההיי-טק גדל.

עם זאת, שגב הזהירה: "המשך שקל חזק, לאור הירידה החדה בשער הדולר בחודשים האחרונים, עלול בטווח הבינוני לפגוע בענף ההיי-טק, שכן תקציבי החברות, ומרבית הגיוסים, מתבצעים בדולרים", אמרה.

שנה לא טובה לאקזיטים, שנה טובה לגיוסים

מנתוני עומק נוספים שהציגה שגב עולה התמונה, כי בצל המשבר הכלכלי העולמי, שנת 2020 הייתה שנת שפל באקזיטים של חברות טכנולוגיה ישראליות. בשנה זו היו אקזיטים בהיקף של 7.8 מיליארד דולר, לעומת 14.2 מילארד דולר בשנת 2019. לעומת זאת, שנת 2020 הייתה שנה טובה בתחום הגיוסים. "שנת 2020 היוותה כשנת שיא של גיוסים של חברות טכנולוגיה ישראליות בבורסות ברחבי העולם, כמקור מימון תחליפי למיזוגים ורכישות. 121 חברות גייסו כ- 6.5 מיליארד דולר באופן מצרפי בשנת 2020, לעומת 68 חברות שגייסו כ-1.9 מיליארד דולר בשנת 2019", אמרה שגב.

עו"ד שירי שחם, שותפה וראש מחלקת שוק ההון במשרד יגאל ארנון ושות', ציינה, כי "חברות היי-טק רבות, גם צעירות יחסית, מתלבטות בימים אלו האם האסטרטגיה של גיוס הון בבורסה בת"א מתאימה להן, וזאת לאחר שנים רבות שבהן הבורסה הייתה למעשה סגורה עבורן. אנו מציגים בפני חברות ההיי-טק שמתייעצות איתנו גם את היתרונות של המהלך, מעבר כמובן לאפשרות לגייס הון בערכים גבוהים", אמרה.

בכנס השתתף גם שי באבד, בראיון שערך איתו מנחה הכנס יהודה שרוני. באבד הצטרף לניתוח המגמות של שוק ההיי-טק, ואמר, כי הייתה לו תרומה משמעותית לירידה בהיקף הצמיחה של המשק, בזכות העובדה שמרבית החברות בענף המשיכו לעבוד. יש יותר חברות בוגרות שפעילות בייצוא, ולדבריו זה חלק ממנוע צמיחה חשוב.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. צבי מרום

    נו שויין , אז עשינו משהו. ולמרבה הפלא בלי הממשלה אך עם הרבה מרמץ ותכנון. אם יורשה לי להתנבא גם 2021 הולכת להיות לא רעה בכלל. וד"ש לשרוני שעבד יחד איתי שעוד היו דינוזאורים אצל אריקה לנדאו.

אירועים קרובים