כך הטכנולוגיה ייעלה את מבצע החיסונים ברמב"ם
שרה צפריר, מנהלת אגף המחשוב של בית החולים הצפוני, מספרת כיצד צוות ה-IT של האגף פיתח בתוך זמן קצר אפליקציה, שהפכה את תהליך קבלת החיסונים לדיגיטלי לחלוטין
תהליך קבלת החיסון נגד הקורונה בבית החולים רמב"ם, שמשרת בעיקר את תושבי חיפה והצפון, מתנהל בשבועיים האחרונים בצורה ממוחשבת לחלוטין – החל משלב זימון התורים ועד לרגע שבו המטופל משוחרר לביתו. זאת, לאחר שצוות אגף המחשוב של בית החולים, בראשות שרה צפריר, מצא פתרון מהיר וידידותי שילווה את תהליך קליטת המחוסנים – מרגע הזימון שלהם ועד שהם הולכים הביתה, בצורה דיגיטלית לחלוטין.
הפתרון הדיגיטלי מגיע בדמות אפליקציה, ובכך מייתר את התהליך הארוך שהיה קודם לכן, שכלל מילוי טפסים ידניים על ידי המטופלים, השלמתם על ידי הצוות המטפל, ואחר כך, לפני שחרור המתחסן, מילוי של עוד פרטים. צפריר סיפרה בראיון לאנשים ומחשבים על האפליקציה ועל פיתוחה.
"נערכנו למחשב את כל תהליך קבלת החיסון כבר עם קבלת ההודעה שעלינו להיערך למבצע החיסונים", אמרה. "עשינו זאת באמצעות הנגשה אונליין של זימון אוטומטי לאזרחים. אולם, עם הגעתו של המתחסן לקבלת החיסון הוא נתבקש למלא טופס תשאול ידני שליווה אותו לעמדת החיסון, הושלם ידנית על ידי הצוות המחסן עם פרטי החיסון והועבר בשלב מאוחר יותר להקלדה למערכות המחשוב. הדבר גרם לסרבול התהליך, לאי דיוקים, לבזבוז זמן יקר ולמידע לא מקוון, שהקשה על קבלת תמונת מצב עדכנית. עם תחילת חיסוני הקהילה בבית החולים הבנו שיש צורך בהתייעלות וניגשנו למשימה".
הפיתוח היה עוד נדבך בטרנספורמציה הדיגיטלית שעובר בית החולים, שכוללת את מערכת פרומתאוס – התיק הרפואי הממוחשב ברמב"ם. "הצוות שמתפעל את פרומתאוס פיתח את האפליקציה בתוך זמן קצר, לשימוש הצוות המחסן, ולתיעוד של התשאול של המתחסן ופרטי החיסון. התהליך, שרק ימים ספורים קודם לכן בוצע באמצעות טופס ידני שהוקלד למערכות המידע של בית החולים ומשרד הבריאות, הפך לפרוצדורה קלה, מהירה ונוחה לביצוע, באמצעות אפליקציה זמינה בסמארטפון או בטאבלט", אמרה צפריר.
לדבריה, האפליקציה מאפשרת, בתוך כמה דקות, לתשאל את המתחסן, לוודא שהוא עומד בקריטריונים ויכול לקבל את החיסון, ולהזין את כל הפרטים הרלוונטיים אודות החיסון שקיבל. "הכול בכמה קליקים, ללא טעויות ואי דיוקים, ובזמן אמת. המידע מתעדכן מיד ברשומה הרפואית של המתחסן", ציינה.
התהליך ממוחשב גם אחרי שהמתחסן מקבל את מנת החיסון הראשונה. "כל מתחסן מקבל זימון אוטומטי למנה השנייה. בנוסף, הוא מקבל קישור לאפליקציה לדיווח על תופעות לוואי. כל המידע הסטטיסטי מוצג למקבלי ההחלטות אונליין, ומאפשר ניהול יעיל של התהליך כולו", אמרה.
"הצוות הסיעודי התלהב"
צפריר אמרה שעמדו בפניה כמה אתגרים, נוסף לאתגר הפיתוח, ובמרכזם הצורך לשכנע את הנהלת בית החולים בשימוש באפליקציה ובהטמעתה מהיום להיום, והדרכת העובדים עליה בזמן קצר ביותר. "מדובר בשינוי סדרי עבודה. אלא שלהפתעתנו, הצוות הסיעודי, שאחראי לביצוע החיסונים, התלהב, מפני שהאפליקציה פשוטה וידידותית", הוסיפה. וכך, בתוך פחות מ-48 שעות הוטמעה האפליקציה ועלתה לאוויר עם התחלת השלב השני – עם הגעתם של המתחסנים הראשונים שקיבלו את המנה השנייה של החיסון. "לא היה בכלל צורך בהדרכה ובתהליכים שיש בהטעמות אחרות", סיפרה.
לדברי צפריר, לפיתוח האפליקציה יש חשיבות נוספת: "מעבר לתיעוד התהליך, מאגר המידע הכולל אודות החיסונים, תופעות הלוואי, נתוני החולים המאומתים בקורונה ותוצאות הבדיקות הסרולוגיות לנוגדנים לנגיף יאפשר יאפשרו לבצע מחקרים מעמיקים, לטובת שיפור באיכות הטיפול והסקת מסקנות לגבי יעילות החיסונים לאורך זמן".
תגובות
(0)