פיטורי חוקרת ה-AI בגוגל: בלחץ המחאה, סונדר פיצ'אי התנצל

מנכ"ל הענקית ממאונטיין וויו הצר על האופן שבו התנהלה גוגל בכל הקשור ב"עזיבתה" (כפי שהתעקש להציג את שאירע) של ד"ר טימניט גברו – מדענית שעסקה במחקר בתחום אתיקת ה-AI והצביעה על מחסור בשיקולי גיוון והכלה במנגנון לימוד השפה של גוגל

הציג את הפיתוח. סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל. צילום: מתוך ויקיפדיה

מנכ"ל גוגל (Google), סונדר פיצ'אי, התנצל על הנסיבות וההתנהלות שהביאו לעזיבתה של חוקרת ה-AI את שורות ענקית החיפוש בהובלתו. כזכור, ד"ר טימניט גברו היא מדענית מומחית ושחורה שעבדה בגוגל, שהטילה ספק בגישתה של החברה למגוון והכלה בכל הכרוך בשאלות אתיות בנוגע למודלים של שפה.

ד"ר גברו הייתה אחת ממובילות צוות האתיקה של תחום ה-AI בגוגל, שתפקידו לשפר את הנושאים הערכיים הקשורים בלימוד המכונה, כך שתפעל באופן אחראי חברתית. לטענתה, הנהלת גוגל, ומי שלפי הטענות פיטר אותה לבסוף, ראש תחום ה-AI של גוגל, ג'ף דין, רצו שתסיר את שמה ממחקר שלה, בו הצביעה על כך שמודל השפה (LLM) של הענקית יכול לייצר תוצאות מוטות מבחינת גזע ומוצא. על החלק הזה בסיפור אין ממש עוררין, ואולם בהמשך מתפצלות הגרסאות, כשד"ר גברו טוענת שכשסירבה לעשות כן – פיטרו אותה; ומנגד גוגל מספרת שהייתה מחלוקת כיון שהמחקר לא היה מעמיק דיו, גברו איימה לעזוב, ומשלא נענו תביעותיה – איומיה מומשו.

עצומה ופוסט של עובדי תחום המחקר הציבו את גוגל בלחץ

בהמשך החל לחץ כבד על גוגל ועל דין בנדון. ראשית, עקב התפוצצות הפרשה בתקשורת, פורסמה עצומה שמבקשת מענקית החיפוש והטכנולוגיה להסביר את שאירע, לערוך שינוי מהותי במדיניות סקירת המאמרים שלה, וכן להתחייב "חד משמעית" ובאופן גורף לכבד את היושרה המדעית ואת החופש האקדמי.

חוקרת ה-AI שפוטרה, ד"ר טימניט גברו. צילום: ויקיפדיה

חוקרת ה-AI שפוטרה, ד"ר טימניט גברו. צילום: ויקיפדיה

קמפיין התמיכה בחוקרת זכה להאשטאג BelieveBlackWomen# (האמינו לנשים שחורות), ועורר גם גלים בביצת המדיה החברתית. על העצומה חתמו עד מועד פרסום כתבה זו 2,351 עובדי גוגל ו-3,729 אקדמאים, אנשי תעשייה וגורמים מהחברה האזרחית, כשמספר החותמים רק הולך ועולה.

בנוסף, הגוגלרים שעבדו עם גברו בצוותה החליטו לא לשתוק, ולצאת בפומבי עם עמדתם במחלוקת. בראשית השבוע שעבר פרסם הצוות מכתב בחשבון מדיום (Medium) של גוף העובדים המוחים כנגד שלל נושאים הקשורים בהתנהלות החברה, ששמו Google Walkout. כל אלו, ודיווחים תדירים על הפרשה בתקשורת העולמית, הפעילו לחץ על הנהלת גוגל – וכעת היא החליטה להגיב לשאירע.

פיצ'אי לעובדים: "יש לנו הרבה מה ללמוד ולשפר"

במזכר פנימי ששלח לעובדי החברה, מתייחס סופסוף פיצ'אי לפרשייה. המנכ"ל אמנם לא ציין באיזה צד של הסיפור הוא מצדד, והמשיך לעשות שימוש במינוח "עזיבה" לתיאור האקט שהביא לסיום העסקתה של ד"ר גברו, אולם כן מובעת בדבריו התנצלות על שנעשה.

במזכר, שפורסם במלואו באתר Axios, כותב בין השאר פיצ'אי: "אחד הדברים שהייתי הכי גאה בהם השנה הוא איך אנשי צוות גוגל מכל רחבי החברה התכנסו כדי להתמודד עם ההתחייבויות שלנו להון עצמי. זו עבודה קשה וחשובה, ובעוד שאנחנו איתנים במחויבות שלנו לעשות טוב יותר, יש לנו הרבה מה ללמוד ולשפר. קטע חשוב מזה הוא ללמוד מההתנסויות שלנו, כמו מעזיבתה של ד"ר טמניט גברו", כתב המנכ"ל. "שמעתי את התגובה לעזיבת ד"ר גברו בקול רם וברור: זה זרע ספקות והביא כמה בקהילה שלנו להטיל ספק במקומם בגוגל. אני רוצה לומר כמה אני מצטער על כך, ואני מקבל את האחריות לפעול להחזרת אמונכם", הוסיף פיצ'אי.

לאחר מכן הציע המנכ"ל מספר דרכי פעולה, כולל סקירת הנסיבות שהביאו לסיום העסקתה של גברו, והערכה מחודשת של גישת החברה למגוון והכלה. "חשוב לי להפליא שגוגלרים שחורים, נשים וייצוג המיעוטים יידעו שאנחנו מעריכים אותם, ושאתם כן שייכים לגוגל", כתב פיצ'אי, שהוא עצמו למעשה מייצג מיעוטים ומוצאו מהודו. "הנטל לדחוף אותנו לעשות טוב יותר לא צריך ליפול על כתפיכם", הבהיר.

אין כל ספק כי פיצ'אי לא רוצה לראות שוב את הגוגלרים בתהלוכת מחאה גדולה נגד מעסיקתם, כמו זו שהוציאו לפועל העובדים ב-2018 בגלל טענות חמורות לאי-​​שוויון והטרדות מיניות בחברה. באותה תקופה הוא גם התחייב להקשיב למשוב ולהוציא רעיונות והצעות אל הפועל. עם זאת, עזיבתה של ד"ר גברו – והגלים שעוררה ברחבי הארגון בהובלתו – מרמזים כי לגוגל עדיין יש לא מעט עבודה לפניה בכל הנוגע לסוגיות הכלה וגיוון בפרט, כמו גם ליחסה אל עובדיה והפתיחות שלה לעמדותיהם בכלל.

פיצ'אי סוגר את התזכיר שלו בטענה שמה שאירע עם המדענית גברו ועמדתה של גוגל בנוגע לגיוון והכלה הם בראש סדר העדיפויות שלו ושל החברה: "אני רוצה להתחייב לתרגם את האנרגיה שראינו השנה לשינוי אמיתי ככל שאנו מתקדמים לשנת 2021 ואילך", הבטיח פיצ'אי הבטחות מוקדמות לשנה הבאה. נמתין להתפתחויות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים