טורקיה וישראל: פוליטיקה – אאוט, שיתופי פעולה – אין

מימין למעלה, בכיוון השעון: ג'ם ליאון מנז - יזם חברתי טורקי ומוביל מיזם "Disruption for Good", רועי גלעד - הממונה על השגרירות הישראלית בטורקיה, שאין קאליאן - מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ הטורקי Reengen, ליסיה בכר מנוח -  שותפה מנהלת בקרן קטליסט, קובי מרנקו – מנכ"ל ומייסד הסטארט-אפ הישראלי Arbe. צילום מסך: יח"צ

בזמן שיזמים ישראלים מכוונים לארה"ב, לסין, לאירופה ועכשיו גם לאיחוד האמירויות, מדינה חדשה ומעניינת מתחילה להיכנס לעולמות ההיי-טק והסטארט-אפ – שכנתנו הגדולה טורקיה.

ליסיה בכר מנוח, שותפה מנהלת בקרן הההשקעות הפרטיות הישראלית קטליסט (Catalyst), שעלתה מטורקיה לישראל לפני עשר שנים ומכירה היטב את האקו-סיסטם בשתי המדינות, הייתה דוברת ומנחה של כנס אונליין מקורי וראשון מסוגו: Uniting hi-tech from two nations – Turkey & Israel.

את הכנס יזמו וארגנו משרד החוץ ושגרירות ישראל בטורקיה בראשות רועי גלעד, בכר מנוח, וקרן הפיתוח הטכנולוגית של

טורקיה Technology Development Foundation of Turkey) TTGV).

מימין למעלה, בכיוון השעון: ג'ם ליאון מנז - יזם חברתי טורקי ומוביל מיזם "Disruption for Good", רועי גלעד - הממונה על השגרירות הישראלית בטורקיה, שאין קאליאן - מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ הטורקי Reengen, ליסיה בכר מנוח -  שותפה מנהלת בקרן קטליסט, קובי מרנקו – מנכ"ל ומייסד הסטארט-אפ הישראלי Arbe. צילום מסך: יח"צ

מימין למעלה, בכיוון השעון: ג'ם ליאון מנז – יזם חברתי טורקי ומוביל מיזם "Disruption for Good", רועי גלעד – הממונה על השגרירות הישראלית בטורקיה, שאין קאליאן – מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ הטורקי Reengen, ליסיה בכר מנוח –  שותפה מנהלת בקרן קטליסט, קובי מרנקו – מנכ"ל ומייסד הסטארט-אפ הישראלי Arbe. צילום מסך: יח"צ

עשרות המשתתפים שנרשמו, בהם יזמים ומשקיעים טורקים, שמעו בכר מנוח הסבר על האקוסיסטם הישראלי ועל ההזדמנויות לשיתוף פעולה. לצידה, ג'ם ליאון מנז, יזם חברתי טורקי ומוביל מיזם "Disruption for Good", הציג את סצינת ההיי-טק המתפתחת במדינתו. טורקיה ציינה לא מכבר את האקזיט הראשון של  חד-קרן טורקי, חברת הגיימינג Peak Games, שנרכשה באמצע המשבר תמורת 1.8. מיליארד דולר.

המבטים הסקרנים שהציצו ממפגש הזום התחלפו במהירות לשיח על המשותף בין העמים והתרבויות ובפוטנציאל העסקי בין המדינות. "היקף הסחר בין המדינות עמד על 7.2 מיליארד דולר ב-2019, אבל מבוסס בעיקר על לואו-טק. אם נביא מימד חדש לסחר, את תחום ההיי-טק, נוכל להגיע אולי אפילו ל-10 מיליארד דולר סחר הדדי בשנה", אמר רועי גלעד, הממונה על השגרירות הישראלית בטורקיה. גלעד הדגיש את המחויבות שלו ושל השגרירות הישראלית בטורקיה לחזון של בניית גשר בין קהילת ההיי-טק הטורקית והישראלית.

ד"ר מטה צ'קמאקי, המזכיר הכללי של TTGV, קרא באירוע להשאיר את הפוליטיקה לפוליטיקאים ואת ההיסטוריה להיסטוריונים, ולהתמקד בשפה המשותפת של כולנו – השפה של הערך.

על בסיס החיבור העמוק של בכר מנוח עם האקוסיסטם בשתי המדינות, היא הדגישה עד כמה לשני הצדדים יש הרבה מה להרוויח מפיתוח יחסים והזדמנויות עסקיות בתחום ההיי-טק. "ישראל יכולה להפיק תועלת מהמיקום האסטרטגי, מהסביבה העסקית של טורקיה ומהאוכלוסייה הצעירה שלה, ולטורקיה יש הרבה מה להרוויח מהחדשנות של ישראל. אם נשים בצד את הפוליטיקה ונעודד שיתופי פעולה, נוכל להפיק תועלת כלכלית רבה לשני הצדדים", אמרה.

"אנחנו טובים בבניית יחסים והזדמנויות עם קהילות עסקיות במדינות שונות. כפי שעשינו עם סין, שם קרן קטליסט הייתה הישראלית הראשונה שהקימה קרן ישראלית-סינית, כך אני מאמינה שנוכל לעשות גם עם טורקיה", היא אמרה.

המפגש הקצר והמוצלח הדגים עד כמה יוזמה קטנה יכולה לפתוח דלת לדברים גדולים בעתיד, והמשתתפים קבעו להמשיך במפגשים בשנת 2021.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים