פודקאסט אנשים ומחשבים: על האונליין הממשלתי ומכרז הענן הענק

שחר ברכה, ממלא מקום ראש רשות התקשוב הממשלתי, מדבר על ההיערכות למתן שירותים דיגיטליים לאזרחים לאורך כל תקופת הקורונה ומעריך מתי יתפרסמו תוצאות מכרז הענן, שישפיע רבות על ענף ההיי-טק הישראלי

שחר ברכה, ראש רשות התקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

שירותי האונליין הממשלתיים נמצאים על הפרק באופן שוטף, אבל הם קיבלו דחיפה ומשנה תוקף בעקבות הקורונה, שהביאה, בד בבד, לסגרים ולצורך של האזרחים לקבל שירותים רבים יותר – ולקבל את כולם מבלי לצאת מהבית. נושא בולט נוסף בחודשים האחרונים בתקשוב הממשלתי ובתעשייה בכלל הוא מכרז הענן הענק, שיאפשר לחברות שעד כה לא יכולות היו לעבור לענן כי הרגולציה אוסרת עליהן לאחסן מידע מחוץ לישראל – לעשות זאת. שני נושאים אלה עמדו במרכז ראיון שנערך בפודקאסט אנשים ומחשבים עם שחר ברכה, ראש רשות התקשוב הממשלתי, שהיא כיום חלק ממשרד הדיגיטל הלאומי. ברכה התראיין לקראת הכנס השנתי eGov של אנשים ומחשבים, שייערך ביום ג' בשבוע הבא ושהוא יהיה אחד הדוברים המרכזיים בו, לצד שר הדיגיטל הלאומי, דוד אמסלם.

בראיון סיפר ברכה על היערכות הממשלה למתן שירותים אונליין מאז תחילת הקורונה, על האזור האישי בפורטל הממשלה, שמספק כיום 40 שירותים לאזרחים ועל המשך מכרז הענן, למרות המשבר הבריאותי.

"ימ"חים מוכנים ופלוגות מגויסות"

לדברי ממלא מקום ראש רשות התקשוב, "נכנסנו לקורונה כשיש לנו ימ"חים מוכנים לשימוש ופלוגות מגויסות, שנועדו בדיוק למצבים כאלה. זאת, מאחר שאנחנו מפעילים את השירותים האלה כבר מספר שנים ומתורגלים במעבר לחירום, כחלק מתוכנית עבודה סדורה שקיימת מזמן. לכן, לקח לנו ימים ספורים על מנת לעבור למצב החירום".

הוא ציין כי "ראינו בבירור שגופים ממשלתיים שמימשו תהליכי עבודה דיגיטליים לפני הקורונה היו מוכנים יותר. דוגמה לכך היא שירות התעסוקה, שאמנם היו לו תוכניות לפיתוח השירות אונליין, אבל אנשיו לא הספיקו לממש אותן, ומאחר שאנשים רבים פוטרו או הוצאו לחל"ת בבת אחת, ורצו לפנות לשירות, נוצר עליהם עומס רב. כאן אנחנו נכנסנו לסיוע".

בראיון הוסיף ברכה שהשירותים הדיגיטליים הממשלתיים אפשרו למשק להמשיך להתנהל באופן סדיר, ככל שהקורונה אפשרה. "הייתה הצפה של שירותים דיגיטליים", אמר. "כתוצאה מכך, אנחנו נותנים כיום לאזרח את מה שהוא צריך לאורך כל מחזור החיים שלו – מהלידה ועד לפטירה". הדבר נעשה באמצעות האזור האישי, שכל אחד מ-1.4 מיליון האזרחים שכבר משתמשים בו יכול לנהל באמצעותו את מרבית הפעילות שלו מול הממשלה מרחוק, לאחר רישום והזדהות חד פעמית מאובטחת. "זה חלק מהתפיסה של הממשלה להעמיד את האזרח במרכז. הוא רוצה לקבל את השירות במקום אחד, בזמן שלו ובצורה מאובטחת, וממש לא מעניין אותו איזה גוף עומד מאחורי כל שירות", אמר.

מערכת הזדהות לאומית

ברכה ציין שמערכת ההזדהות האישית, שהייתה עד כה רק בפורטל של הממשלה, הוכרה כמערכת הזדהות לאומית, והיא תיפתח לכלל הגופים הממשלתיים והשירותים שהם נותנים אונליין.

ומה עם אלה שאין להם גישה לאינטרנט? לדברי ברכה, "גם להם יש לנו פתרון, כדי שלא להשאיר אותם בצדי הדרך", אמר.

מכרז הענן נמשך כרגיל

בהתייחסו למכרז הענן אמר ברכה כי הוא מתנהל בדיוק לפי התכנון, למרות הקורונה. "זה אחד הגדולים שמינהל הרכש הממשלתי ניהל אי פעם ועל אף שלא היה אפשר לטוס, צוותים מקצועיים מכל החברות המתמודדות ניהלו שיחות ומפגשים עם אנשי המקצוע בארץ – באופן וירטואלי", הוסיף. הוא ציין כהוכחה להמשך התקין של הליכי המכרז את העובדה שמשרד הביטחון והרשויות המקומיות ביקשו באחרונה להצטרף אליו.

לדבריו, "למכרז תהיה השלכה רחבה על מגזרים רבים, מאחר שהוא נותן מענה לחסם מרכזי שמנע מארגונים לעבור לשירותי ענן מלאים מחברות שהשרתים שלהן יושבים בחו"ל. עם סיום המכרז, הדטה סנטרים שלהן יהיו בישראל". הוא ציין ששתי חברות יוכרזו כזוכות במכרז, וככל הנראה זה יקרה בסוף הרבעון הראשון של 2021. כלומר, בעוד 4.5 חודשים, לכל היותר. ברכה נמנע מלהשיב על השאלה מתי יהיו היישום ותחילת הפעילות, "כי זה חלק מתנאי המכרז והחברות המתמודדות נבחנות על רכיב חשוב זה". הוא סבור שעצם ההתמודדותן במכרז של חברות רב לאומיות ענקיות בתחום הענן הוא תעודת כבוד למדינת ישראל, על אף שהשוק פה לכאורה קטן " הוא אומר לסיום.

בפרק הזה של ההסכת התראיין גם רביד שמואלי, מנמ"ר רשות מקרקעי ישראל, ותמצית דבריו תתפרסם בהמשך השבוע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים