הנשיא טראמפ שוקל מתן חנינה לאדוארד סנואודן

טראמפ, שבעבר נהג לומר שסנואודן הוא "בוגד" שיש להוציא להורג משנה את דעתו ומבטיח שיתעמק בנושא החנינה לחושף השחיתויות של ה-NSA - האם זה תרגיל בחירות?

אדוארד סנואודן. צילום ארכיון: היץ' אט נונק, מתוך ויקיפדיה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הפתיע אתמול (ש') רבים כשהודיע כי הוא שוקל מתן חנינה לאדוארד סנואודן, עובד הקבלן לשעבר של ה-NSA, שחשף סודות של הסוכנות לביטחון לאומי, במסגרת פועלו בוויקיליקס (WikiLeaks) ועורר טלטלה גדולה בארה"ב.

"אני לא מודע לנושא סנואודן", אמר טראמפ לעיתונאים, "אנשים רבים חושבים שיש להתייחס אליו איכשהו אחרת, ואנשים אחרים חושבים שהוא עשה דברים רעים מאוד". טראמפ הוסיף: "אני הולך לבדוק את זה מאוד בחוזקה".

סנואודן חשף לעולם את מה שלא רצתה שיידעו. NSA. צילום: BigStock

סנואודן חשף לעולם את מה שלא רצתה שיידעו. NSA. צילום: BigStock

בוגד או חושף שחיתויות? תלוי אם זו עונת בחירות

כזכור, סנואודן עורר רעידת אדמה רצינית בקהילת המודיעין כאשר חשף מידע מסווג מאוד של ה-NSA האמריקנית בשנת 2013. הוא נמלט להונג קונג ובהמשך לרוסיה, במאמץ להימנע מהסגרה לארצות הברית, שם היה צפוי להישפט בחומרה רבה עקב בהאשמות לבגידה במולדת.

כיום סונואודן גר עדיין ברוסיה, שהעניקה לו מקלט מדיני. טראמפ, שנמצא ערב בחירות נוספות לנשיאות ארה"ב, שיתקיימו בנובמבר הקרוב, מחפש ככל הנראה עוד ועוד "אטרקציות" שיקבעו אותו בתודעת הציבור כמנהיג אמיץ, מקורי וייחודי.

סנואודן ופרשיית החשיפות של וויקיליקס אמנם לא היו נושא שבו עסק בעבר יותר מדי, אבל זו למעשה הפעם השנייה שהוא מעלה אפשרות של חנינה לחושף השחיתויות בימים האחרונים. "יש הרבה אנשים שחושבים שהוא לא מטופל בהגינות. כלומר, אני שומע את זה", אמר טראמפ לניו יורק פוסט (New York Post) בתחילת השבוע עבר. הפוסט דיווח כי טראמפ פנה לעוזריו ביום ה' האחרון בשאלה האם יש לאפשר לסנואודן לחזור לארצות הברית מבלי להישלח לכלא לשנים רבות.

יש מספר פוליטיקאים מהצד הרפובליקני של המפה שהביעו באופן פומבי את תמיכתם בחנינה לסנואודן. הסנאטור ראנד פול צייץ ביום ו' כי הוא היה אחד האנשים שחושבים שסנואודן לא טופל בהגינות עד כה. לדבריו, סנואודן היה מי שחשף כי "שונאי טראמפ", ג'יימס קלאפר, ראש המודיעין הלאומי בין השנים 2010-2017, תחת נשיא ארצות הברית ברק אובמה, וג'יימס קומי, ראש ה-FBI בשנים 2013-2017, "בין היתר, ריגלו באופן לא חוקי אחר אמריקנים", כתב פול.

טראמפ, כדאי לזכור, משנה כעת את גישתו שהציג לפני עידן הנשיאות בנושא סנואודן, עליו אמר בעבר לעתים קרובות שהוא "בוגד", ש"צריך להורג".

סנואודן עצמו צייץ בתגובה ביום ו' וכתב: "הפעם האחרונה ששמענו את הבית הלבן שוקל חנינה הייתה 2016, אז אותו התובע הכללי, שהאשים אותי פעם, הודה שבשיקול מאוזן, עבודתי בחשיפת מערכת המעקב הלא חוקתית של ה-NSA הייתה 'שירות ציבורי'". הוא לא התייחס ספציפית לטראמפ בדבריו.

כעת נותר לראות אם אכן טראמפ יכריז על חנינה בקרוב, או שזה רק עוד תרגיל כחלק מקמפיין הבחירות המתעורר במיוחד שלו.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים