קסטומיזציה 4.0 – קווי ייצור לפי דרישה

מפעלים שבחרו לשדרג את מערכות הבקרה המסורתיות שלהם במערכות בקרה חדישות מצליחים לעמוד בפני דרישות השיווק ומקנים יכולות קסטומיזציה חדשות לרצפות הייצור שלהם

08/07/2020 09:38
שי גרשון, מנכ"ל משותף בקבוצת קונטאל טכנולוגיות. צילום: פרטי

רבבות מילים נכתבו כבר בניסיון לתאר את המהפיכה התעשייתית הרביעית המתרחשת לנגד עינינו. במאמר זה אבחר להתייחס לתהליכי הקסטומיזציה, המשנים את פני התעשייה הגלובלית וצפויים להציב אתגרים חדשים בפני מפעלי התעשייה. טכנולוגיות ייצור מתקדמות בתחום הבקרה התהליכית מאפשרות ליצרנים לספק ערכים מוספים ללקוחות שלהם באמצעות יכולות התאמה אישית – קסטומיזציה של המוצרים.

מה זה קסטומיזציה?

במשך שנים ארוכות מנסים מפעלי תעשייה לייעל את תהליכי הייצור שלהם באמצעות מנות ייצור גדולות ככל האפשר. החלפות מוצרים בקווי הייצור משבשות את קצב הייצור וכרוכות בזמני התאמה במעבר שבין מוצר למוצר. כדי לצמצם את זמני ההתאמה וההגדרות הללו, יצרנים בוחרים לייצר מנות ייצור גדולות ככל האפשר תוך תכנון מוקפד ומעברים מעטים ככל האפשר בין מוצר למוצר. מנגד, כדי לייצר יתרונות תחרותיים ולספק ללקוחות ערכים חדשים – המגמה השתנתה, ויצרנים נדרשים לספק ערכים נוספים באמצעות מתן אפשרות ללקוחות להתאים באופן אישי את המוצר על פי העדפותיהם. כך, למשל, מפעל המייצר מכוניות בפולין מבצע קסטומיזציה בחלק האחרון של הרכבת הרכבים ומספק, למעשה, אותם רכבים לכמה יצרניות גדולות תוך התאמות עיצוב שונות לכל יצרן. מפעל הנעליים של נייק (Nike) מאפשר לכל לקוח לעצב כל פרט בנעל שלו, בצבעים שלו, עם כיתוב משלו על כל נעל ונעל. יצרני תכשיטים מאפשרים להזמין צמיד או שרשרת עם כיתוב אישי, מפעל השוקולד של נוטלה (nutella) מאפשר לצרכנים להדפיס את שמם על עטיפת המוצר, וכדומה. התהליכים הללו צפויים להאיץ אף יותר בשנים הקרובות ולהציב בפני היצרנים אתגרים חדשים. יותר ויותר יצרנים מתבקשים לאפשר לצרכנים שלהם להתאים את המוצר לפי העדפתם. לא רחוק היום שבו צרכנים יוכלו להתאים את מתכון הייצור של המשקאות הקלים שלהם ולקבוע את רמת הסוכר והטעם ולא רק לבחור את שמם על גבי התווית שעל הבקבוק.

מפעל הנעליים של נייק מאפשר לכל לקוח לעצב כל פרט בנעל שלו, בצבעים שלו, עם כיתוב משלו על כל נעל ונעל. צילום: נייק

מפעל הנעליים של נייק מאפשר לכל לקוח לעצב כל פרט בנעל שלו, בצבעים שלו, עם כיתוב משלו על כל נעל ונעל. צילום: נייק

מערכת בקרה חכמה

מערכת הבקרה היא ה"מחשב" ששולט בלב ליבו של תהליך הייצור. היא המערכת שמפקדת על הייצור – היא קובעת באיזו טמפרטורה מיוצר המוצר, היא קובעת את מינון כמויות חומרי הגלם, את הלחצים, את מהירות סיבוב המנועים ואת כל האביזרים שלוקחים חלק הן בתהליך ייצור המוצר כמו גם בתהליך אריזתו. כדי לשנות את המוצר המיוצר ולאפשר ליצרנים להתאים את הייצור על פי העדפות הלקוח – נדרשת מערכת בקרה חכמה וגמישה, עם בסיס שתוכנן באופן שיאפשר את ביצוע ההתאמות. מערכות בקרה חכמות נבנות מיסודן באמצעות אובייקטים מובנים, באופן שמאפשר לאנשי הייצור את הגמישות הנדרשת כדי לשנות את מתכוני הייצור השונים בקלות רבה. מפעלים שבחרו לשדרג את מערכות הבקרה המסורתיות שלהם במערכות בקרה חדישות מצליחים לעמוד בפני דרישות השיווק ומקנים יכולות קסטומיזציה חדשות לרצפות הייצור שלהם.

למשל, המערכות מאפשרות להגדיר לכל ציוד ברצפת הייצור מקטע תוכנה עבור מופע מסוים של הציוד, Equipment Phase. באמצעות מכונת מצבים מובנית בבקר המתוכנת – המערכת מנהלת את מצב הציוד ומריצה עבור כל ציוד את התוכנה המתאימה לו בכל שלב ושלב. לכל מופע ציוד ניתן להגדיר פרמטרים של כניסה/יציאה אל המופע, שבאמצעותם המופע מפוקד כחלק מהרצף של תהליך הייצור המנוהל במערכת. יצרנים שהשכילו ליישם את מערכות הבקרה השולטות על קווי הייצור שלהם באופן זה מצליחים להגיב באופן מהיר לדרישות שיווק חדשות ולשנות את מתכוני הייצור ותהליכי הייצור באופן מהיר.

באמצעות תקשורות תעשייתית מודרנית דוגמת ה-Ethernet Industrial Protocol ניתן לקשר בקלות את המערכת לכלל המערכות הארגוניות ולספק מידע בעל ערך בזמן אמת לכלל דרגי התפעול במפעל.

 

הכותב הוא מנכ"ל משותף בקבוצת קונטאל טכנולוגיות.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שמעון

    חשוב להפנים שיש יכולת ומשאבים עם ניסיון רב לביצוע שדרוגים של מערכות בקרה בארץ

  2. לסמן

    בחזרה לעתיד...יצור המוני בהתאמה אישית.מאמר המסביר היטב את יכולות המהפכה התעשייתית הרביעית.ותאימותה לשווקים המשתנים.

אירועים קרובים