כך ה-IT מסייע לקשר הימי של ישראל בתקופת הקורונה

אייל בן עמרם, סמנכ"ל מערכות המידע של צים, מספר על המהלכים שבוצעו בחברה ומסייעים לשמור על יצוא ויבוא סחורות תקינים מישראל ואליה - דבר חיוני למשק - גם בזמן המשבר

אייל בן עמרם, סמנכ"ל מערכות מידע וחבר בהנהלת צים. צילום: יח"צ

משבר הקורונה משפיע על כל מגזרי המשק, אלא שמגזר אחד שגם בו הורגש המשבר, אולם לא הואר עליו הזרקור וכמעט שלא סוקר עד כה בתקשורת, הוא הספנות. למרות המשבר, צים, אחת מ-12 חברות ההובלה הימית הגדולות בעולם וחברת הספנות הגדולה בישראל, לא הפסיקה את פעילותה ולו לרגע, מה שאפשר את המשך הקשר הימי החיוני למשק עם מדינות אחרות. סייעו לכך רבות תהליכי ואנשי המחשוב של החברה.

צים חוגגת השנה 75 שנים להקמתה. היא מעסיקה 5,000 עובדים ב-170 סניפים ב-100 מדינות, ומחזור ההכנסות שלה בשנה שעברה עמד על 3.3 מיליארד דולר. לדברי אייל בן עמרם, סמנכ"ל מערכות המידע של החברה וחבר בהנהלתה, "מאז שהחל המשבר, המשכנו בפעילותנו במלוא המרץ, ואפשרנו להמשיך את תהליכי היבוא והיצוא של סחורות אל ומישראל – מהלך שהיה חיוני להמשכיות התפקודית של המשק".

בן עמרם השתתף בכנס הווירטואלי הרביעי במספר של אנשים ומחשבים, שעסק בהמשכיות עסקית בזמן משבר ואיך חוזרים לשגרה. בכנס, ששודר אתמול (א'), לקחו חלק מנמ"רים ממגזרים שונים ומנהלי חברות IT שעובדות אתם.

ספינה של צים. צילום: BigStock

ספינה של צים. צילום: BigStock

לדבריו, צים נערכה יחסית מוקדם למשבר, מאחר שהיא חברה גלובלית שיש לה פעילות בסין, וכאשר נתגלו הסימנים הראשונים של הקורונה, היה ברור להנהלת החברה שהולך להיות כאן משהו גדול ושהיא ניצבת בפני משמימה קריטית: לשמור על רציפות קווי הסחר של ישראל ושל המדינות הנוספות שבהן היא פועלת, כדי לספק להן את חומרי הגלם והסחורות. החשיבות של פעילות חברות הספנות, וחצים בתוכן, בזמן משבר הקורונה מקבלת משנה תוקף בהתחשב בכך שמרבית חברות התעופה צמצמו מאוד את פעילותן או השביתו אותה כליל.

המשימה לעמוד ביעד הזה, וביעדים חשובים אחרים, הוטלה על חברי ההנהלה של צים, ובהם על בן עמרם. לדבריו, "ברמת ה-IT, התארגנו לתת מענה מהיר ל-4,000 מתוך 5,000 העובדים שלנו – 80% – כדי שיוכלו לעבוד מהבית, על ידי מתן כלים מתאימים, הרחבת קווי אינטרנט, מערכות Wi-Fi והתאמת הפתרונות לחוקים במדינות השונות". כמו כן, החברה הטמיעה את מיקרוסופט טימס, שבאמצעותה התאפשר לאנשיה "בצורה יוצאת מן הכלל", דברי בן עמרם, לקיים מאות ועידות וידיאו, שסייעו להמשכיות התפקודית שלה.

פעילות בולטת נוספת של אגף מערכות המידע של צים מאפשרת ללקוחות החברה לבצע גם בזמן המשבר פעולות חשובות הקשורות ליבוא וייצוא באונליין, כמו הנפקת שטרי מטען. גם מחלקות השירות שנמצאות אצל הלקוחות עודכנו, כדי שהם יוכלו לקבל שיחות מהבית. בנוסף, האגף המשיך לממש את תוכניות העבודה הקשורות בתחזוקה ועדכוני מערכות, וגם פה נעשו התאמות כדי לבצע את זה מרחוק.

צילום ועריכת וידיאו: אורי אלון

תובנות מהמשבר

בן עמרם לוקח אתו כמה תובנות חשובות ממשבר הקורונה. "הופתענו לטובה מהעובדים שעבדו מהבית. הם לא היו רגילים לעבודה מהבית והתרגלו לכך מהר מאוד. העבודה בוצעה ביעילות, תוך כדי תכנון משימות ובקרה שוטפת", אמר. "כמו כן, גילינו שהפגישות על גבי פלטפורמת טימס הרבה יותר יעילות, ממוקדות, קצרות ועם תרבות דיון טובה. אין לי ספק שנמשיך בפגישות באופן זה גם אחרי המשבר".

תובנה נוספת שבן עמרם שיתף בדבריו עם עמיתיו המנמ"רים היא ש-"חשוב מאוד להקפיד על תחזוקת מערכות, כדי להגיע מוכנים טוב יותר". כדוגמה הוא מביא את העובדה שסמוך למשבר, צים שדרגה את מערכת הסיטריקס שלה – דבר שהקל על ההיערכות להטמעת המערכות שמבוססות עליה.

כמו כן, הוא ציין ששיתוף הפעולה בין גוף ה-IT לגופים העסקיים בארגונים, שהוא חשוב כל השנה, מקבל משמעות מיוחדת בתקופת משבר. "אני רואה בזאת סוג של סולידרית חברתית, שגם מסייעת לארגון", אמר בן עמרם.

לסיכום הוא אמר שאחרי המשבר, ובמשברים הבאים, בתקווה שלא יבואו, העבודה בצים תהיה הרבה יותר היברידית מבעבר, וזה נושא שהנהלת החברה דנה בו כבר בימים אלה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים