זו המערכת שתאפשר את התשלום לנפגעי הקורונה בתוך 48 שעות
ליאורה בן אפרים, מנהלית שע"מ, הזרוע הדיגיטלית של רשות המסים, מספרת על ה-IT שעתיד לאפשר את קיצור הביורוקרטיה ותשלום המענק שנתניהו הבטיח אמש (ב') במהירות ● בשע"מ צופים כי כחצי מיליון איש ישתמשו במערכת ונערכים לעומסים הצפויים
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומנהל רשות המסים, ערן יעקב, הכריזו אתמול (ב') במסיבת עיתונאים על מענקים חדשים, שיועברו לעצמאים ולשכירים בתוך 48 שעות. ההעברה תתבצע באמצעות מערכת מחשב שפותחה על ידי שע"מ, זרוע המחשוב של הרשות. לדבריהם, המערכת מקצרת את הביורוקרטיה שהייתה כרוכה עד כה בתהליך – והביאה לתלונות של בעלי עסקים רבים.
נתניהו ויעקב הדגישו שהעברת הכסף בתוך שתי יממות זהה למה שקרה בארצות הברית. "ניתן יהיה להיכנס לאזור האישי בצורה פשוטה, לדווח אם יש ירידה של 25% בהכנסות בתקופה האמורה (במרץ-אפריל 2020 לעומת החודשים המקבילים ב-2019 – י"ק), ולכל בעל עסק יהיה חיווי אם הוא זכאי או לא", אמר יעקב. "ככל שיהיה זכאי, בתוך יומיים הכסף יהיה בחשבון הבנק, כמו בארצות הברית".
המערכת תהיה זמינה החל מהערב
גולשים שנכנסו הבוקר לאתר רשות המסים כדי למלא את הטפסים הממוחשבים לקבלת המענק גילו שזה עדיין בלתי אפשרי. אלא שמאוחר יותר פורסמה הודעה שלפיה הגשת הבקשה לפעימה השנייה תתאפשר – לעוסקים החל מהערב ולשכירים החל מ-18 במאי.
בטרם הגשת הבקשה, המשתמשים (הקיימים, אלה החדשים נדרשים להירשם קודם ורק אחר כך יכולים לבצע את התהליך) מתבקשים למלא מספר תעודת הזהות ואת הקוד שהופק עבורם בתהליך הרישום. לאחר מכן, המערכת מפיקה סיסמת כניסה חד פעמית, מוגבלת בזמן, ושולחת אותה למשתמש במייל או ב-SMS, בהתאם לפרטים שהוא הזין כשנרשם. לאחר שהמשתמש ממלא את הסיסמה במקום המתאים, הוא יכול ללחוץ על כפתור ה-"כניסה", להיכנס למערכת ולבצע את הגשת הבקשה המקוונת.
על התהליך המאומץ של פיתוח המערכת ניצחה מנהלת שע"מ, ליאורה בן אפרים. בשיחה עם אנשים ומחשבים היא סיפרה על האתגרים שהיא ואנשיה היו צריכים לעמוד בפניהם בתהליך הפיתוח, ועל האתגר המרכזי – העומסים החריגים הצפויים על הרשת.
"המערכת משולבת באזור האישי באתר רשות המסים", אמרה בן אפרים. באזור זה רשומים כ-900 אלף איש, ובעזרתו הם מבצעים את כל הפעולות מול רשות המסים, מס הכנסה ומע"מ –ללא צורך להגיע פיזית למשרדים. "באזור האישי הטמענו כפתור שנקרא 'קורונה', ולאחר שהמבקש מזדהה הוא מקבל טופס, שבו הוא מצהיר שהוא חווה ירידה במחזור העסקים שלו", ציינה.
מאחורי הטופס הזה יש מערכות שמקושרות אונליין למאגרי המידע של הרשות, שקיימים לגבי כל אזרח, והמבקש מקבל מיד הודעה איזה סכום הוא זכאי לקבל.
"ההעברה המהירה מתאפשרת בגלל שימוש חוזר במידע"
"שילבנו כאן, בנוסף לפיתוח עצמו, שימוש חוזר במידע שכבר קיים אצלנו, וזה מאפשר לנו לתת מענה מידי לממלא הטופס, לבצע החצנה דיגיטלית וכפי שהובטח, להעביר בתוך 48 שעות את הכסף לחשבון הבנק של המבקש", אמרה בן אפרים.
לדבריה, תהליך דומה נעשה בפעימה הראשונה, וגם שם הועברו כספים תוך ימים בודדים, אולם כעת נעשה מאמץ לשחרר את הכספים באופן מידי, כמעט ללא כל צורך בביורוקרטיה ובהליכי בדיקת זכאות. "הפלטפורמה הזו תשמש גם לפעימה השלישית, אולם מאחר ששם מדובר בהיקף כספים גדול יותר, התהליך יהיה קצת יותר מורכב", הוסיפה.
היא ציינה את ההתגייסות של כל צוותי שע"מ כדי לעמוד במשימת הפיתוח של מערכת זו ולוודא שכל מי שייכנס לאזור האישי יקבל חוויית שירות ושימוש מהירה וקלה. "אנחנו מצפים לכניסה של כ-500 אלף איש", אמרה בן אפרים. "לצורך כך, עשינו את כל ההכנות הנדרשות, הרחבנו תשתיות תקשורת ונהיה פה מסביב לשעון כדי לוודא שהכל פועל כשורה".
אתם רציניים? יומיים אחרי הדד-ליין אני מקבל הודעה "עקב ריבוי פניות אנא המתינו...." איזה אפסיים
whats the point of commenting if you do not publish it ?????
השעה 02:43 לפנות בוקר נכון ל-06.05.2020 והמערכת עדיין לא באוויר. כמו כן, כשמנסים להיכנס למערכת, אפילו ברגע זה, תמיד מתקבלת אותה הודעה: "לקראת פתיחת האפשרות להגשת מענק בפעימות נוספות, האזור האישי נסגר באופן זמני, ויפתח שוב בשעתיים הקרובות" כבר בשעות הערב המוקדמות, משעה 19:46 ניסית להיכנס ואני מקבל את אותה הודעה כאשר עברו כבר כ 7 שעות. במקום לרשום בשעתיים הקרובות, אתם צריכים לרשום את שעת הפתיחה כדי שיהיה ברור מתי באמת האתר אמור להיפתח ולא שבכל פעם שנכנסים, תוצג ההודעה "... בשעתיים הקרובות" כי זה לא הגיוני.
מה דעתכם?
שאפו ליאורה. את שוב מוכיחה את יכולתך המקצועית תחת תנאי לחץ של הציבור ושל המדיה. כל הכבוד!
אחרת כניסה של כ-500 אלף איש לא תקרה...