כשפתאום אי אפשר להגיע לעבודה
לעתים נאלץ ארגון להעביר את עובדיו לעבוד מרחוק במהירות בזמן, למשל כשיש דרישה לריחוק חברתי, כמו במשבר הקורונה, או שריפה במפעל או במשרד ● מהי הטכנולוגיה האידיאלית להעברה מהירה של העובדים לעבודה מרחוק?
כתב: ירון כהן, ארכיטקט ענן בנוטניקס ישראל.
לפני כעשור פרצה שריפה במגדל שלום בתל אביב, שגרמה לכך שעובדי רוב החברות במגדל לא יכולים היו להיכנס ולעבוד במשרדים. השריפה אילצה את החברות הללו להעביר את כל עובדיהן לעבודה מהבית או מאתר מרוחק.
המעבר לעבודה מרחוק מגיע בדרך כלל ביום אחד ובהפתעה גמורה, בין אם זה בשל וירוס כמו הקורונה, שריפה, הצפה או התקפת טילים. כאשר מדובר בעובדים בודדים, האתגר הוא לא משמעותי, אך מה קורה כשמדובר באלפי עובדים, שעוברים לעבוד מרחוק מול מערכות הארגון?
חיבור VPN לא מספק בזמן משבר
בארגונים רבים נהוג לאפשר לחלק מהעובדים להתחבר למערכות הארגון גם מרחוק, על ידי אספקה של מחשבים ניידים וחיבור העובדים לרשת פרטית וירטואלית (VPN). ברוב המקרים מדובר בפתרון חלקי, שניתן לעובדים שנדרשים להיות ניידים כחלק מתפקידם בארגון – אנשי מכירות, מנהלים ועובדים המרוחקים ממשרדי החברה. אך בזמן משבר, פתרון שכזה עבור מאות או אלפי עובדים אינו מספיק ואינו מספק.
תחנות עבודה וירטואליות לעבודה מרחוק בשגרה ובחירום
הפתרון האידיאלי שמאפשר להעביר כמות גדולה של עובדים לעבודה מרחוק הוא VDI – פתרון היברידי לתחנות עבודה וירטואליות (Virtual Desktop Infrastructure / Desktop as a Service). זאת, נוסף על יתרונותיו התפעוליים בשגרה. פתרון ה-VDI מתבסס על יצירת תחנות עבודה וירטואליות לכל אחד מהמשתמשים בארגון, כאשר בשגרה או בשעת חירום ניתן לגשת מרחוק לתחנה הווירטואלית המתארחת על תשתית שנשלטת על ידי הארגון. העובד מתחבר בעזרת דפדפן סטנדרטי מכל מחשב שברשותו (ובתנאים מסוימים אפילו מטאבלט או סמארטפון) לתחנה הווירטואלית, שרצה על תשתית ייעודית בארגון או בענן הציבורי.
התחנה הווירטואלית שאליה העובד מתחבר נמצאת בשליטה מלאה של הארגון ומספקת לעובד את אותה סביבת עבודה שהוא רגיל אליה במשרד, עם אותה גישה למשאבי הארגון, לקבצים, ולאפליקציות שאותם הוא צריך לעבודתו. בארגונים רבים משמשת הטכנולוגיה כבר כיום כתחנת העבודה הראשית של העובד, ולכן, כשהעובד נדרש לעבוד מהבית, הוא למעשה מתחבר לתחנה הרגילה האישית שלו.
לטכנולוגיה הזו יתרונות רבים, מעבר לאפשרות העבודה מכל מקום:
ביצועים גבוהים ועקביים – מכיוון שהתחנה הווירטואלית רצה במרכז הנתונים של הארגון (בתוך הארגון או בענן), ניתן לספק לעובד ביצועים גבוהים ועקביים, ללא תלות בסוג מחשב הקצה ממנו הוא מתחבר. ארגונים שמשתמשים בטכנולוגיה הזו מאריכים את חיי מחשבי הקצה שלהם פי כמה וכמה, וכך חוסכים כסף רב.
רמת אבטחה גבוהה – המידע שעובר למחשב הקצה הוא בעיקרו תמונת מסך בלבד. הוא מהווה מסוף בלבד ולכן הפתרון הוא מאובטח מיסודו, כי המידע הארגוני לא עוזב את מרכז המחשוב של הארגון.
תחזוקה מרכזית קלה ופשוטה – ריכוז התחנות הווירטואליות במרכז המידע הארגוני מאפשר תחזוקה קלה יותר, שדרוגים קצרים ופשוטים, וגישה מקומית ומהירה למידע הארגוני. כבר הוכח במחקרי שוק שתשתית VDI חוסכת עשרות אחוזים בעלויות האופרטיביות של ניהול מחשבי הקצה בארגון לאורך זמן.
הרחבה לענן שמאפשר גידול חד בהיקף האירוח בזמן משבר
כיצד ניתן לייצר תשתית ליישום טכנולוגיה כזו, שתאפשר שימוש מוגבל בשגרה וגידול מהיר מאוד להיקפים של הארגון כולו בזמן חירום? התשובה היא פתרון היברידי: שילוב של הקמת תשתית ארגונית גמישה לאירוח פנימי של פתרון ה-VDI לצד הרחבה אל הענן הציבורי, על מנת לארח כמות גדולה של תחנות וירטואליות לזמן מוגבל בזמן המשבר.
נוטניקס מספקת בדיוק את השילוב הזה. פתרון Xi Frame של נוטניקס הינו פתרון תחנת עבודה כשירות (DaaS – Desktop as a Service), שמנגנון הניהול שלו נמצא בענן. הוא מאפשר יצירה ואספקה של תחנות וירטואליות תוך דקות, ללא צורך בהתקנה או הקמה של תשתית בארגון. היתרון בשירות זה הוא היכולת "לייצר" את התחנות הווירטואליות בכל אחד מהעננים הציבוריים המובילים שיבחר הלקוח, כאשר בענן, התשלום הוא לפי שירות והמשאבים כמעט בלתי מוגבלים.
לארגונים שלא מעוניינים או לא יכולים, מטעמי אבטחת מידע או מטעמים אחרים, לארח את התחנות הווירטואליות שלהם בענן הציבורי, מאפשרת נוטניקס הקמה של ענן פרטי, שמאפשר גדילה מדורגת, ולהריץ עליו את תשתית ה-VDI. תשתית כזו יכולה לשמש לארח בתוך הארגון תחנות וירטואליות המנוהלות מהענן על ידי Xi Frame, או כדי לבנות תשתית להקמת פתרונות VDI מסורתיים, דוגמת אלה של סיטריקס או VMware.
נוטניקס מקיימת וובינר בנושא Xi-Frame ב- 13 במאי. לפרטים ולהרשמה לחצו כאן.