567 חיילי חיל הקשר, המחשבים ואגף התקשוב נפלו במערכות ישראל

הם נפלו מאז שנות ה-40' ועד היום ומהווים חלק מ-23,816 חללי מערכות ישראל ● בהשפעת הקורונה, השנה תערוך העמותה להנצחת חללי החיל את טקס הזיכרון השנתי שלה באופן מקוון

יום הזיכרון. צילום: BigStock

מספר חללי מערכות ישראל והאזרחים שנרצחו באירועי טרור עומד ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, שמתחיל הערב (ב'), על 23,816. מתוכם, 567 הם אנשי חיל הקשר, האלקטרוניקה, המחשבים ואגף התקשוב, שנפלו מאז שנות ה-40' – כך נמסר מצה"ל. השנה, לא נוסף ולו חלל אחד לרשימה עצובה זו.

ספירת החללים החלה עוד בטרם הקמת המדינה, והיא כוללת 74 לוחמים-קשרים שפעלו ולחמו בשורות ההגנה, האצ"ל והלח"י. את כלל הנופלים מונים מאז 1860. מניין חללי מערכות ישראל כולל את חללי צה"ל, השב"כ, המוסד, המשטרה, שירות בתי הסוהר, ונופלי המחתרות והבריגדה היהודית.

"השנה, נעשה את חשבון הנפש לבד"

אתר העמותה להנצחת חללי חיל הקשר והתקשוב נמצא במרכז יהוד, שמאמצת את אגף התקשוב וההגנה בסייבר. האתר הוקם ב-1989 ומונצחים בו גם חללים שהם בני יהוד, אולם אינם מהחיל. מדי שנה נערך בו טקס זיכרון, בהשתתפות נציגי המשפחות השכולות, אנשי העמותה ונציגי עיריית יהוד. השנה, באופן טבעי, הטקס ייערך באופן מצומצם ביותר וישודר אונליין לחיילי יחידות האגף השונות ולציבור הרחב, כמו גם במדיה החברתית.

אלוף (מיל') שלמה ענבר משמש כנשיא העמותה. הוא שימש כקשר"ר (קצין קשר ואלקטרוניקה ראשי) בתקופת מלחמת יום הכיפורים, ולפני כן היה מפקד יחידה 848, לימים 8200. לאחר מכן הוא הועלה לדרגת אלוף, כראש המו"פ במשרד הביטחון.

אלוף (מיל') שלמה ענבר, נשיא העמותה להנצחת חללי חיל הקשר והתקשוב. צילום: פלי הנמר

אלוף (מיל') שלמה ענבר, נשיא העמותה להנצחת חללי חיל הקשר והתקשוב. צילום: פלי הנמר צילום: פלי הנמר

בראיון לאנשים ומחשבים אמר ענבר כי "השנה היא הפעם הראשונה מאז הקמת המדינה שלא ייערכו טקסים כלשהם בבתי העלמין. מדובר במקומות קדושים, שבהם טמונים מיטב בחורינו, שבדמם סייעו להקים את המדינה ולשמור עליה. נזכור את משפחות השכול, אשר שילמו את המחיר היקר ביותר, ולא נשכח את הפצועים – הם המסד עליו נבנתה המדינה".

"אלא שהשנה", ציין, "בשל מגפת הקורונה, נעשה את חשבון הנפש עם עצמנו, לבד, איש-איש ואישה-אישה בביתם. נבחן מה עשינו ומה נדרש להמשיך לעשות, על מנת לקדם את המדינה בהיבטי החינוך, המשפט, הבריאות והמוסר".

אלוף (מיל') ענבר אמר כי "אתר העמותה להנצחת חללי חיל הקשר והתקשוב ביהוד מזכיר, מציין ומנציח לא רק את הנופלים, אלא גם את המשפחות השכולות ואת הפצועים. בלי מורשת החיל ומורשת הנופלים אין עתיד ואי אפשר להמשיך".

"מאז גורשנו מארצנו ומאז ששבנו אליה בראש מורם, אנחנו פועלים להעשרת החיים במגוון משימות שאותן אנחנו מגשימים", הוסיף. "לצד פעילות הצבא וחייליו, נזכור ונצדיע השנה גם לצוותים הרפואיים הנאבקים בנגיף הקורונה: הרופאים והרופאות, האחים והאחיות, וכל מי שמסייע למגר את המגפה".

לסיכום אמר ענבר כי "האגף וחיל הקשר, התקשוב וההגנה בסייבר התפתחו במהלך השנים, וזאת בשל ההתקדמות הטכנולוגית, שממשיכה כל הזמן. יש ביטוי אשר מלווה את חיל הקשר והתקשוב שנים רבות, והוא: בהשקט, בבטחה והצנע לכת. השנה נוסיף לו את המשך המשפט: 'ובריחוק של שני מטר איש מרעהו'. הלוואי שנציין את יום הזיכרון בשנה הבאה כבימים ימימה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שלמה גרבר

    אני מכיר את האחים שלמה ו חיליק עוד שקראו להם בורנשטיין היום עינבר, הגיעתתי לגיל 95.פעם כשבקרתי בארץ, שלמה הציג לפניי את המזאון של חיל קשר.אשמח לשמוע מהם, כי הרחבתי את זכרונות של החיל בנוסף לספר שכתבתי , כתבתי גם על התלאות של אושוויץ זה מפריע לך? כי לא קבלתי אשור על כך, אנא שלך לי אשור קבלה ולא תשובה לקונית ,

אירועים קרובים