נשים ומחשבים: אורנה ארוך, הראל טכנולוגיות

מדור מיוחד על נשים בתפקידים שונים בתעשייה: מיהן? מה הביא אותן לעולם הטכנולוגיה? והאם הן חושבות שיש בענף אפליה? ● הפעם: אורנה ארוך, ר"צ ניהול פרויקטים ומוצרי דיגיטל בהראל טכנולוגיות

שם ותפקיד: אורנה ארוך, ר"צ ניהול פרויקטים ומוצרי דיגיטל בהראל טכנולוגיות מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים.

ותק בתפקיד: חודשיים.

תפקידים קודמים: בשלוש השנים האחרונות ניהלתי פרויקטים ומוצרי דיגיטל בעולם התוכן של ביטוח. במסגרת התפקיד הייתי אחראית לניהול מוצרים ופרויקטים לאורך כל חיי המוצר – משלב הייזום, גיבוש דרישות והאפיון הפונקציונלי דרך ניהול תהליכי היישום, הטמעת המוצר וניהול סיכונים. ניהול באופן המשלב התייחסות לפרטים הקטנים אך גם לראייה רחבה ומערכתית, הלוקחת בחשבון עבודה בארגון גדול על כל המשתמע מכך. בתפקידי הקודם בהראל שימשתי כמנתחת מערכות ומפתחת בכירה בסביבות MIDDLEWARE OSB/BPEL  ו-INFORMATICA. לפני הראל שימשתי כמתכנתת בכירה במגוון טכנולוגיות פיתוח מתקדמות בעולמות ה-JAVA ו-C++, בעיקר בתחום של מערכות תקשורת VoIP, בארץ ובחו"ל.

השכלה ושירות צבאי: B.Sc. במתמטיקה ומדעי המחשב בהצטיינות יתרה (אונ' בן גוריון), M.Sc. במדעי המחשב ותיזה ב-AI בהצטיינות (אונ' בר-אילן), בוגרת היחידה הטכנולוגית של מודיעין.

משפחה: נשואה + 3.

מה הביא אותך לתחום הטכנולוגיה?

עוד בתיכון נמשכתי למקצועות הריאליים. כך מצאתי את עצמי במגמת פיזיקה, מתמטיקה ומחשבים. עבורי זה היה טבעי להמשיך לתפקיד טכנולוגי בצבא וגם אחר כך באזרחות בתעשיית ההיי-טק.

למה יש מעט נשים בתעשיית ההיי-טק?

זה מתחיל בחינוך, כבר בגיל צעיר, יש איזושהי הסללה של בנות לתחומים הומניים ופחות טכנולוגיים, דבר שמתחיל בגן/בי"ס יסודי ומתעצם בתיכון. במגמות הטכנולוגיות בתיכון יש יותר בנים מאשר בנות, וכתוצאה מכך יש מצב דומה גם ביחידות הטכנולוגיות בצבא ובהמשך בחברות ההיי-טק. כאשר אני הייתי בתיכון, היינו 38 תלמידים בכיתה הטכנולוגית ומתוכם שתי בנות בלבד! ואני אחת מהן. גם בצבא שירתתי ביחידה שרובה הייתה מושתתת על המין הגברי ומיעוט של נשים. אמנם יש התקדמות מאז ימיי בתיכון ובצבא, אך לצערי עדיין יש מיעוט נשי מובהק ויש עוד הרבה עבודה לעשות.

נשים צריכות לדחוף להשתלב בתפקיד טכנולוגי גם אם הוא נתפס כגברי וכוחני או שעיקרו של הצוות הוא גברים (boys club). וכאן יש משמעות לנשים בתפקידי מפתח לקדם נשים אחרות בתחומים טכנולוגיים, לרכוש השכלה טכנולוגית ולהתפתח לאורך הקריירה. ארגון כזה שנחשפתי אליו לפני כחמש שנים הוא Women Techmakers, שהוקם ומנוהל על ידי נשים ושמטרתו היא לקדם ולחשוף נשים בהיי-טק באמצעות מסלולי לימוד במגוון תחומים, הרצאות, מפגשי מיט-אפ ועוד.

האם את חושבת שיש אפליה נגד נשים בתעשייה?

אמנם נושבות רוחות של שינוי, אך אפליה מגדרית לצערי עדיין חיה ובועטת, גם אם במודע או לא במודע. המקום הראשון והבולט ביותר הוא שלב ראיון העבודה. שאלות על מצב משפחתי, גיל הילדים והריונות מתוכננים חוזרות ועולות בראיונות עבודה של נשים – בתעשיית ההיי-טק ומחוצה לה. הפער בשכר של נשים וגברים באותו תפקיד הינו דוגמה נוספת. זה נובע ממגוון של סיבות שנעוצות בעיקר בתפיסה שעדיין קיימת לגבי הורות וקריירה, תפיסה אשר מעמידה את האישה במקום של אחראית על גידול הילדים בעוד הגבר הוא הקרייריסט. ואולי כפועל יוצא מכך, נשים לא עומדות על שלהן, לא דורשות את מה שמגיע להן. בראיון עבודה גברים יבקשו שכר גבוה יותר מאישה, מכיוון שהוא משקף את היכולות שלהם ואת מה ש"מגיע" להם. נשים משקללות את הזמן שהן צריכות לצאת מוקדם לילדים או חוששות שלא יתקבלו, ולכן מראש מתפשרות על שכר נמוך יותר.

כולנו צריכים לשאוף לעולם תעסוקתי שבו נשים וגברים כאחד יזכו ליחס מקצועי, המתבסס על הניסיון והיכולות שלהם בלבד. כדי להגיע לשם, אנחנו כחברה צריכים לעבור תהליכים עמוקים להשגת השוויון בין המינים. ובפן האישי, עם השנים למדתי להשמיע את הקול שלי בצורה ברורה ועיקשת יותר, ולומר את רצונותיי ודעותיי מבלי להתנצל על כך. המסר שאני מעבירה לילדיי הוא שאין משהו שהם לא יכולים להשיג אם רק יכוונו אליו ויעבדו קשה להשיגו. ילדות ונשים צעירות צריכות לקבל את המסר הזה בכל מקום, ואז לא יהיו מעסיקים שיחשבו אחרת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים