יבמ טוענת שהיא מספר 3 בענן; אנליסטים: תלוי איך מגדירים
הענק הכחול הציג ב-2019 הכנסות של 21 מיליארד דולר בתחום הענן - הרבה מעל לתשעת מיליארד הדולרים שהציגה גוגל ● על פי אנליסטים, כל חברה מגדירה את תחום הענן אחרת - והם "זורמים" עם ההגדרה של AWS
כאשר גוגל פרסמה בחודש שעבר, בפעם הראשונה, את ההכנסות מגוגל קלאוד – פעילות מחשוב הענן שלה, תחושה של נקמה מרירה שטפה את יבמ.
גוגל מדורגת על ידי אנליסטים כספקית הענן השלישית בגודלה בעולם, אחרי AWS המובילה ומיקרוסופט, עם פלטפורמת ה-Azure שלה. אלא שההכנסות השנתיות מהענן ב-2019 שעליהן היא דיווחה – 8.9 מיליארד דולר – נמוכות בהרבה מאלה שעליהן דיווחה יבמ לאותה התקופה, שעומדות על 21 מיליארד. לכן, טוען הענק הכחול שהוא החברה השלישית בגודלה בעולם בתחום הענן, ולא גוגל, ושהדירוג של אנליסטים אותו במקום החמישי אינו נכון.
יש לציין שגוגל חווה בשנים האחרונות עליות יפות בהכנסות שלה בתחום הענן. כך, ב-2019 הן זינקו ביותר מ-50% לעומת 2018, אז הן עמדו על 5.8 מיליארד דולר, וב-2017 הן הגיעו ל-4.1 מיליארד.
אנליסטים הסבירו כי יבמ תמשיך להיות מדורגת נמוך יותר, כיוון שהחברה מגדירה את הענן בצורה רחבה יותר משאר הספקיות. אד אנדרסון, אנליסט בגרטנר, אמר כי "מה שיבמ מכנה 'ענן' שונה ממה שאמזון וגוגל מכנות 'ענן'".
לכל אחת מהחברות יש הגדרות שונות וייחודיות לענן, ומה שאנדרסון ועמיתיו האנליסטים מנסים לעשות הוא לחלץ את הנתונים שמעבר למספרים ולתיאורים המסורתיים. "ניתן לראות את המצב השונה עם יבמ", אמר אנדרסון. "הם ממש עצבניים מדיווח על מספר שהוא קטן מדי וגם עצבניים מדיווח על מספר שהוא גדול מדי, שאיש לא יאמין לו".
"יבמ 'דוחפת' לסעיף הענן קווי עסקים אחרים"
על פי המומחים, מה שמכונה "ענן ציבורי טהור" הוא התשתית המאפשרת לחברות לשכור שרתים, לשלוט בכוח המחשוב שלהן לפי דרישה ולשלם עבור מה שהן משתמשות בו. AWS של אמזון הייתה חלוצה בדרך מחשוב זו עוד ב-2006, ויחד עם מיקרוסופט, השתיים אוחזות ביותר מ-50% מנתח השוק העולמי של הענן הציבורי. האנליסטים מצביעים על כך שליבמ יש ענן ציבורי קטן, אולם באופן החישוב שלה את ההכנסות ממנו היא "דוחפת" לתוכו קווי עסקים אחרים, לרבות תוכנה, שירותי אירוח ושירותי ייעוץ, כדי לעזור לחברות להעביר נתונים לענן.
מקורבים לעסקי הענן של יבמ הסבירו לעיתונות הטכנולוגית בארצות הברית, שלא לייחוס, כי לו חישוב המכירות של החברה בענן היה נעשה כפי שמבוצע החישוב של AWS, הנתון לא היה עומד על 21 מיליארד דולר, אלא על מחצית מהסכום. מנגד, אנליסטים אחרים הסבירו כי "השוק התרגל למדוד את התחום לפי המדדים של AWS, ולא כך הדבר. השוק השתנה, ויש לבחון מחדש ולעדכן את אופן המדידה".
"התחום הענני שיבמ שולטת בו – לא 'סקסי'"
תחום ענני שעל פי האנליסטים יבמ אמנם שולטת בו הוא הייעוץ למעבר לקלאוד. אמנם, ייעוץ כיצד לבצע את המעבר לענן בצורה הנכונה הוא מכריע, אבל הוא לא "סקסי" כמו היצע הליבה של הענן הציבורי, כפי שהוא מגדיר את השוק וכפי שחברות המחקר, דוגמת גרטנר, IDC וסינרג'י, מודדות אותו.
כך, לפי פרנק גנס, מנהל מחקר ראשי ב-IDC, "לחברה כמו יבמ, שעברה שינויים רבים בהיסטוריה בת 108 השנים שלה, חשוב לתקשר כי 'לא מדובר רק בטכנולוגיה של אתמול'. זו הסיבה שלה, ולכולם, חשוב לבסס את מעמדם בתחום הענן".
טענת יבמ: נותנים לנו פחות מדי קרדיט
הענק הכחול נאבק עם ירידה בהכנסות במרבית הרבעונים שהיו בעשור הקודם. בין התפניות הטכנולוגיות החדשות שהיא ביצעה ניתן למנות את המעבר מחומרה ותוכנה למיקוד בתוכנה, בינה מלאכותית ומחשוב ענן. ב-2018 יבמ רכשה, תמורת 34 מיליארד דולר, את ענקית הקוד הפתוח רד-האט, כדי לסייע לה להגדיל את אחיזתה בעולם הענן. החברה הודיעה באחרונה כי ארווינד קרישנה, שעמד בראש עסקי הענן שלה, ומי ש-"תפר" את רכישת רד האט, ימונה לתפקיד המנכ"ל בחודש הבא.
כך, יבמ עדיין מחכה להכרה במיצוב שלה בעולם הענן הציבורי. "אנחנו גאים בהתקדמות שלנו. השקענו רבות בהתפתחות תחום הענן כדי להגיע לרגע הספציפי הזה", אמר ססווטו דאס, סגן נשיא החברה לתקשורת. "אנחנו אוהבים את מה שיש לנו בתחום זה, וכבר עשינו טוב יותר מכפי שרוב האנשים נותנים לנו קרדיט".
תגובות
(0)