משבר הקורונה: כן לטוס, או לא לטוס?

גם אם זה לא בטוח ב-100%, בעיקר בשל הגורם האנושי והאחריות האישית של נוסעים, קהילת ההיי-טק תמשיך לטוס ● כדי לסייע לקוראינו להחליט לכאן או לכאן, יצאנו להצצה חטופה אל מה שעושה חברת אל על כדי להבטיח את הנוסעים, וקצת נרגענו ● וגם: קצת על פעולות של חברות תעופה אחרות ושדות תעופה גדולים ● טוסו בשלום וחזרו בשלום

יסכימו רובנו, שכאחד התחומים הגלובליים הפעילים ביותר, ענף ההיי-טק תורם רבות להכנסות של חברות התעופה והוא אחד הבולטים ביותר בנסיעות של עובדיו ומנהליו בין מדינות. מנגד, יסכימו רבים גם, כי הנסיעות האלה, ולאו דווקא של אנשי היי-טק, ממשיכות להיות בין הגורמים הבולטים להפצה של וירוס הקורונה, שממשיך להגיח במספרים גדולים במדינות ובאוכלוסיות נוספות, בהן יפן, איטליה, אירן וקוריאה הדרומית, שכן הטיסות בין המדינות, גם אם צומצמו – עדיין מתקיימות, ואין סיכוי שייפסקו.

לבד מן הצעדים שננקטים על ידי מדינות רבות למניעת הפצה והדבקה, משרד הבריאות הישראלי הוא היחיד בעולם שהמליץ לאזרחים לא רק לוותר על נסיעות לא הכרחיות, אלא ממש להימנע מנסיעות לחו"ל, לצד ההנחיות שהוא מפרסם באופן שוטף, שגם הן בין המחמירות ביותר בעולם, לטיפול במניעת הפצה של הווירוס על ידי נשאים או אנשים שחוזרים ממדינות בחו"ל שיש בהן התפרצות בולטת של המחלה, בהן סין, כמובן, לצד תאילנד, יפן, קוריאה הדרומית, איטליה ועוד.

אז מה עושים? האם נמנעים לחלוטין מנסיעות?

ממשאל שערכנו בסוף השבוע בקרב קבוצת הטלגרם של אנשים ומחשבים עלה, כי רבים בתעשיית ההיי-טק אולי מכבדים את ההמלצות, אבל רובם (43%) יעלו בכל מקרה על המטוס.

בכל הידיעות הרבות על הצעדים שנוקטים גורמים שונים, מתוקף הנחיות של משרדי הבריאות והממשלות בעולם, או שלא, לא פורסם כמעט מידע בישראל על צעדים שנוקטות חברות התעופה, ולכן יצאנו "לחטט" קצת בנושא, כדי להוסיף לקוראינו מידע נוסף בשיקוליהם אם לטוס או לא.

על פי אל על, "ביטחונם ובריאותם של לקוחותינו עומדים בראש מעיינינו. אל על פועלת בדיוק רב על פי הנחיות משרד הבריאות ואף מעבר לכך. למרות שלא נדרשה לכך, החברה החליטה לבצע חיטוי למטוסים ששבו מאיטליה וקוריאה, כך שהחברה עשתה מעל ומעבר על מנת להגן על בריאותם של לקוחותיה. יתרה מכך, בכל שאלה או הבהרה בנושא, אנו יוצרים קשר ישיר מול גורמי המקצוע במשרד הבריאות ופועלים בהתאם להנחיותיהם".

מחטאים את המטוסים מבחוץ. צילום: יח"צ אל על

עוד נודע לאנשים ומחשבים, כי משרד הבריאות הישראלי לא נתן הנחיות ספציפיות על חיטוי מטוסים. גם ההנחיות של איגוד התעופה הבינלאומי אינן מחייבות חיטוי גורף של המטוסים. במקרה של טיסה שהיה בה נוסע שנדבק, מנחה האיגוד את החברות לחטא את מושבו, ובנוסף שתי שורות לפנים ושתיים מאחור. למרות אלה, סיפר לנו גורם מאל על, כי החברה חיטאה את כל המטוסים שהגיעו מיעדים נגועים, כמו קוריאה הדרומית, סין ואיטליה, ואף לא מעלה לטיסותיה נוסעים בטיסות קונקשן, שהגיעו מן המדינות הנגועות ושהכניסה לישראל אסורה עליהם.

בנוסף נודע לנו, כי אל על פרסמה בקרב צוותיה הנחיות של רופא החברה כיצד לשמור על עצמם ולהימנע מסכנת הדבקה, ומעדכנת את ההנחיות מדי יום בהתאם לצורך העולה מן המצב בשטח.

מחטאים את פנים המטוסים. צילום: יח"צ אל על

בבירור מול רשות שדות התעופה נמסר כי "אנחנו פועלים על פי הנחיות משרד הבריאות, ומי שמטפל בסירוב הנוסעים מהמדינות הנגועות היא רשות האוכלוסין. למעט ההנחיות של הפרדת הנוסעים מאיטליה בכניסה לישראל (כלומר תהליך של נוסע שנכנס דרך טרמינל 1 פנים ארצי) (הטיסות מאיטליה הועברו לטרמינל 1. נ.א.) אין הנחיות נוספות". במקרה שהסתנן נוסע שיצא ממדינה במזרח שאין ממנה טיסות לישראל, הוא יעבור בטרמינל 3 יחד עם כל הנוסעים האחרים, אך על פי משרד הבריאות עליו להיכנס לבידוד.

מעבר להנחיות ולהוראות רשמיות, מובן שאחריות אישית של כל אדם ואדם היא גורם חשוב, שיכול להחמיר או לסייע במאמץ הבינלאומי במשבר הקורונה הגלובלי, ומקומו בדיון  נפרד.

פנייה שלנו לבירור הנושא מול משרד הבריאות זכתה להתעלמות.

מה קורה בחברות תעופה זרות ובשדות תעופה גדולים?

בתוך כך, ראוי לציין, כי גם חברות בינלאומיות גדולות, כמו אמריקן איירליינס ויונייטד נוקטות צעדי זהירות כדי להגן על צוותיהן ועל הנוסעים שלהן. לפי ידיעות שונות, חוץ מביטול טיסות ליעדים נגועים, הפעולות שנעשות משתנות בין אזורים, יעדים והנחיות מקומיות, ומרביתן נוקטות צעדים מחמירים יותר מהמלצות של גופים רשמיים. חברות תעופה רבות אימצו צעדים אחידים, כמו מאמץ לאתר בין הנוסעים כאלה שסובלים מתסמינים של מחלה, הספקה של חומרים לחיטוי ידיים ומשטחים לנוסעים ובמקרים מסוימים גם חיטוי מלא של המטוסים בין הטיסות.

לצידן, יש גם חברות תעופה שמפעילות את לוח הטיסות שלהן כרגיל, כמו איזי-ג'ט וריינאייר, והן אף לא מאפשרות ביטולי טיסות בתנאים מקלים.

גם שדות תעופה גדולים בעולם החלו לפרסם הודעות על צעדי הזהירות שהם נוקטים, בראשם איסור כניסה מאזורים נגועים, ובנוסף – הקצאת שערים ייעודיים לטיסות שמגיעות מאזורים נגועים, חיטוי תכוף של שערים, אוטובוסים ואזורים שמטפלים בנוסעים מיעדים נגועים, חיוב הנוסעים לענות על שאלון, בידוד נוסעים מאזורים נגועים ועוד.

ולנו לא נותר אלא לאחל למי שטסים: טוסו בשלום וחזרו בשלום.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שלומית נחושתן

    האם מישהו יודע איך ניתן לבטל טיסה של איזיג'ט לאור משבר הקורונה או לפחות לבטל מחיר ארוחה ומזוודה שהוזמן עם הטיסה בתשלום נוסף

  2. תמי

    אני צריכה לטוס לארצות הברית לפי מה שקראתי קצת נרגעתי תודה על הבהרת הנושא

אירועים קרובים