המנוע של התעבורה
השקעה במערכות IT וטיפוח ההון האנושי, הם מנועי הצמיחה שמאפשרים לאגד תעבורה להתחרות מול כרישים ותיקים בשוק התחבורה הציבורית בישראל ● "בעזרת הטכנולוגיה והאנשים נממש את היעד שלנו להיות בין שלושת המפעילים הגדולים בשוק ישראל", אמר ניצב (בדימוס) מיקי לוי, מנכ"ל החברה, הסוגר שנתיים לכהונתו - רגע לפני שהוא מקבל הזמנה לחזור למדים ולכהן כמפכ"ל הבא של משטרת ישראל
שוק התחבורה הציבורית בישראל היה במשך שנים רדום למדי ונשלט על ידי הקואופרטיבים אגד ודן. בתחילת שנות ה-90' הכריזה הממשלה על רפורמה בתחבורה הציבורית, שהביאה להכנסת זכיינים חדשים. אלה פועלים תחת רגולציה כבדה שמכתיבה נתיבי נסיעה, תדירות הופעת האוטובוסים, ומחירים, לצד דרישה לשיפור מתמיד ברמת השירות.
אל המפעילים שנכנסו לשוק זה – קווים, מטרופולין, נתיבי אקספרס, מטרודן ואחרים – הצטרפה בשנת 2006 חברת אגד תעבורה, שהיא בבעלות משותפת של אגד ושל קונצרן תעבורה. ב-2008 מונה לתפקיד מנכ"ל החברה ניצב (בדימוס) מיקי לוי, לשעבר מפקד משטרת מחוז ירושלים במשטרת ישראל.
"את בעלי המניות שלי מעניינת שורת הרווח בלבד", אמר לוי לאנשים ומחשבים, "אנחנו מתחרים בכל מקום ובכל אזור, גם באגד – ללא רחמים. לפעמים זה כואב, אבל כללי המשחק ברורים לחלוטין. המשימה שלנו היא להציב סטנדרט חדש בכל הקשור לאיכות השירות בתחבורה הציבורית". לוי משמש כמנכ"ל מזה שנתיים, והוא צפוי לקבל הצעה רשמית לחזור וללבוש מדים כחולים, ולהחליף את רב-ניצב דודי כהן, מפכ"ל המשטרה.
לאגד תעבורה יש 750 כלי רכב, 450 מתוכם הם חדשים. החברה מגלגלת מחזור של 350 מיליון שקלים בשנה, ומבצעת 6,000 נסיעות יומיות בחמישה אזורי שירות (אשכולות). הכנסותיה של החברה מתחלקות בין הפעילות בהפעלת קווי תחבורה ציבוריים ובין פעילות בשוק ההסעות הארגוני, והסעות פרטיות. "בשנה האחרונה שינינו לחלוטין את ההתנהלות שלנו", אמר לוי, "הרי בסופו של דבר כל המפעילים נותנים את אותו מוצר. הבנו שמה שיבדל אותנו יהיו איכות השירות, הנוחות לנוסע, זמינות, עמידה בזמנים וניהול יעיל וקפדני".
בראייתו הניהולית, רואה לוי שני מנועי צמיחה: העובדים והטכנולוגיה. זו גם הסיבה שצוות ההנהלה הרזה של החברה, מונה רק שלושה סמנכ"לים. אחד הם הוא עצמון מינס, סמנכ"ל הטכנולוגיה. השימוש במערכות מידע, לרבול כלי שליטה ובקרה, מאפשרים לחברה להתחרות היטב מול המפעילים האחרים.
לצד האוטובוסים החדישים, פועלת בחברה מערכת כירטוס חכמה, ובאתר של החברה ניתן לדעת במדויק מתי האוטובוס יגיע לתחנה, בניכוי זמני המתנה בפקקים. נשמע דמיוני? למינס המנמ"ר וללוי המנכ"ל זה ברור לחלוטין. "בעזרת הטכנולוגיה אגד תעבורה תהיה המפעיל השלישי בגודלו בישראל", הוא קובע בטבעיות.
תקציב ה-IT של אגד תעבורה עומד על 10 מיליון שקלים בשנה, ומספק שלל מערכות IT: מוקדי שליטה ובקרה ממוחשבים, המאוישים מסביב לשעון, אתר להזמנת הסעות בשוק ההסעות הארגוני, מערכות בקרה לתכנון ולשיבוץ מתקדמים, מערכות GPS תקשורת סלולרית ומסופונים.
אגף מערכות המידע הוא גוף ביצועי, המספק שירות ללקוחותיו, עובדי החברה. את שירותי המיחשוב מקבלת החברה במיקור-חוץ מלא מספקים שונים, ביניהם מלם-תים וקומפיוטר גארד. לצד מערכות הבקרה, באגד תעבורה הוטמעו יישומים שונים, של תכנון תנועה, סדרן, כירטוס חכם, מיפוי ומעקב, דליית נתונים תפעוליים וניתוחם. כך, מתקבל מידע זמין ואמין על רווחיות קווי התחבורה הציבורית, בפילוח של תחנות, אוטובוסים ונהגים.
הניהול הממוחשב מסייע במיוחד בתחרות בשוק ההיסעים, שוק פרוע ביותר, בו יש כמה שחקנים גדולים ואגד תעבורה הוא אחד מהם. "ניתן לבצע את תחום ההסעות בצורה יעילה, לשלב יעדים לנהגים שכבר נמצאים בדרכים, תוך תכנון זמן נסיעה – ובכך לשפר את השירות", מציין לוי. הוא שם דגש קפדני על היבטי הבטיחות ולא רק בגלל עברו המשטרתי, אלא מפני שהוא מבין שבטיחות היא עוד רכיב בדרך למימוש היעדים של חיסכון, יעילות ורמת השירות.
גם במשאב האנושי לוי רואה ערך עליון. הוא מנכ"ל אהוב באגד תעבורה, שיודע בדיוק עד כמה קשה העבודה של אנשיו. זו גם הסיבה שהוא נוהג בכל חג לצלצל למשפחות הנהגים ולברכן בברכת חג שמח. לא מכבר הזמין את כל העובדים לסוף שבוע מפנק באילת. "המשפחה היא מוקד מאוד חשוב בעבודה של הנהגים", מסביר לוי, "אם אני צריך אותו ביום שישי בלילה או בחג, אני פוגע במשפחה שלו. חשוב שהם ידעו מה הוא עושה". לוי מבקש בתום השיחה עימו: "הפנו את הזרקור לעובדים, לנהגים – ולא אלי. בלעדיהם אנחנו לא שווים כלום. אנחנו יכולים לעשות את התוכניות הטובות בעולם, אך אם לא נדאג למשאב האנושי, אף אוטובוס לא יזוז".
השורה התחתונה: ההיסטוריה תשפוט האם הרפורמה בתחבורה הציבורית בישראל עליה הכריזה הממשלה לפני עשור, השיגה את יעדיה. אבל בינתיים דבר אחד ברור: היא גרמה לשינוי בסטנדרטים של השירות, והאיצה את החברות להשקיע בטכנולוגיה, כיאה לכל מדינה מתוקנת.
תגובות
(0)