"ה-DBA ישנה מקצועו ויהפוך למדען נתונים"

"כמדען נתונים הוא ינצל את הבינה המלאכותית לטובת ניתוח מעמיק", כך אמר סנדש ראו, סגן נשיא לפיתוח, AI, בסיס נתונים אוטונומי באורקל העולמית בראיון לאנשים ומחשבים

סנדש ראו, סגן נשיא לפיתוח, AI, בסיס נתונים אוטונומי, אורקל. צילום: סלי פרג'

"תפקידו של מנהל בסיס הנתונים, ה-DBA, הולך להשתנות. הוא יעשה יותר משימות מאשר כעת, אבל במקום הקצאות וניהול בסיס הנתונים – הוא יעסוק יותר בניהול הנתונים, במידול ובניתוח שלהם, עם בינה מלאכותית. הוא יחלץ ערך מהנתונים – ולא ינהל תשתיות. ה-DBA כמדען נתונים ינצל את הבינה המלאכותית לטובת ניתוח מעמיק. כך, למשל, הוא יוכל לסייע לאנשי השיווק והמכירות בניתוח הנתונים לטובת חיזוי מכירות עתידי, של יין אדום מול יין לבן", אמר סנדש ראו, סגן נשיא לפיתוח, AI, בסיס נתונים אוטונומי, אורקל העולמית.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר ראו כי "המנמ"ר ניצב מול כמה חזיתות: עליו לחשוב על כל ניהול התשתיות, ניהול הנתונים, DevOps, וההגירה לענן. זו תקל עליו בכל היבטי התפעול, השדרוגים, הגירות מערכות והטלאות אבטחה. במקום זאת, הוא יוכל להתמקד בארכיטקטורת IT ובפיתוח והקמת אפליקציות. הם לא רוצים להיות בעסקי הדטה בייס והתשתיות – אלא להתמקד בנתונים, בניהולם ובאבטחתם".

"אבטחת המידע הפכה ל'תיק' בפני עצמו", ציין ראו, "על מנהל האבטחה ואנשיו לכפות מדיניות אבטחה מוכללת, להפוך כמה שיותר ניהול וניטור אבטחה לאוטומטים, לטפל בהרשאות גישה. יש דליפה או פריצה – אתה מפוטר. ברירת המחדל צריכה להיות שהכל מוצפן, מנוטר ומבוקר".

"אנו נותנים למנמ"רים", אמר ראו, "את הידע והניסיון שצברנו בהגירות לענן. ככה אנשי ה-IT יכולים להתמקד בטיפול בנתונים, ולקבל ביצועים בלא בעיות עומסים. המטרה היא שהשירותים בענן יהיו קלים ללימוד, כמו הפעלת אפליקציה צרכנית חדשה. זו הליבה של בסיס הנתונים האוטונומי שלנו: אנו פוטרים את ה-IT מעסקי הניהול התשתיות ומאפשרים לו לעסוק בטיפול בנתונים".

ראו השתתף במפגש השנתי של ilOUG, ארגון משתמשי אורקל בישראל. "אנשי", ציין, "מפתחים AI Ops. זו שכבה של בינה מלאכותית מעל שכבת התפעול. היא מביאה לקבלת החלטות מהירות יותר, כגון בשאלה, האם השרת הולך ליפול? הבינה סורקת את נקודות המכאוב בכל המקומות בהם השרת עלול ליפול, ומספקת חיזוי טוב יותר לנפילה. החיזוי מביט לא רק על עומסים – אלא גם על ביצועים ואבטחה. ה-AI עוקב ומחפש שגיאות במערכת בטרם הן קורות, עם גישה פרואקטיבית לטובת צמצום תקלות".

טיפול פרואקטיבי בתקלות

"כך לדוגמה", אמר, "יש לי מאה לקוחות במערכת שאני מנטר. עלי לברר מי מהם לקוח 'כבד', שהעובדה שהוא יגדיל עומסים תשפיע על ה-SLA של לקוחות אחרים. אז אעביר אותו ל'קופסה', למקום אחר בענן. אנו עורכים ניהול משאבי קיבולת, עם בינה מלאכותית לתפעול – בצורה שקופה למשתמש. כך, הלקוח הארגוני יידרש לטפל רק בבעיות הקשורות אליו – אנו נטפל בשאר הבעיות באופן פרואקטיבי. עם לימוד מכונה, אז אנו מנצלים את היכולת לזהות בעיה שיש בעשרים בסיסי נתונים, כדי לטפל באלפי בסיסי הנתונים האחרים – מראש. בפעם הבאה, לימוד המכונה כבר יזהה את התקלה ויורה על תיקון, או הטלאה".

"תפעול ואבטחה הם 'בני דודים', קרובים תפישתית", ציין ראו, "ואנו נותנים להן מענה עם שני מוצרים. האחד, AHF (ר"ת Oracle Autonomous Health Framework) . הוא מטפל בתפעול בסיס הנתונים בענן. לטובת האבטחה, יש את Data Safe, העוזר ללקוחות של בסיס נתונים כשירות, DBaaS, לנהל את האבטחה. שני המוצרים, שהם שירותים בענן, 'מדברים' ביניהם. הטמענו את בסיס הנתונים האוטונומי שלנו ב-Zagrebacka, הבנק הגדול בקרואטיה. סייענו להם לערוך אלפי פעולות חישוביות במקביל, הגדלנו את האג'יליות של המחלקות העסקיות, שיפרנו את התובנות, וככה הם הגדילו את עסקי ההלוואות שלהם ב-15%".

"בספטמבר האחרון", סיכם ראו, "הודענו שנקים השנה שני עננים בישראל – האחד למגזר הממשלתי והשני למגזר המסחרי. נשיק 20 אזורי ענן חדשים עד סוף 2020, כך שיהיו לנו 36 אזורי תשתיות ענן בעולם. בקרוב, אנשי צוותי יתחילו לטפל בהיבטי ניהול בסיס הנתונים לטובת הענן הישראלי, עם מנגנון אוטומטי של תהליכים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים