הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע בישראל לגוגל: כבדו את פרטיות המשתמשים

ראש הרשות, עו"ד יורם הכהן, הוא אחד מראשי עשר רשויות להגנה על פרטיות בעולם שחתמו על מכתב למנכ"ל גוגל, ובו הם קוראים לחברה לציית לחוקי הגנת הפרטיות בעת שהיא משיקה מוצרים ושירותים חדשים לרשת האינטרנט ● הם מביעים בו דאגה רבה מנוהגי החברה בנוגע להגנה על פרטיות משתמשיה, במיוחד סביב הרשת החברתית שלה, גוגל באזז ● מגוגל נמסר בתגובה, כי "אנחנו משקיעים מאמצים רבים כדי להדגיש אילו פרטים אנחנו אוספים ואיזה שימוש נעשה בהם"

עשרה ראשי רשויות מהמובילות בעולם בתחום הגנת הפרטיות, ובהן הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע בישראל, פנו לגוגל (Google) בדרישה לכבד את פרטיותם של משתמשים ברחבי תבל בתכנון ויישום של יישומי אינטרנט. במכתב שנשלח אל אריק שמידט, מנכ"ל גוגל, הם דרשו מהחברה לציית לחוקי הגנת הפרטיות בעת שהיא משיקה מוצרים ושירותים חדשים ברשת.

המכתב נחתם על ידי ראש הרשות הישראלית, עו"ד יורם הכהן, הממונה על הגנת הפרטיות במידע בארץ, וכן על ידי ראשי הרשויות העמיתות בקנדה, גרמניה, צרפת, אירלנד, איטליה, הולנד, ניו-זילנד, ספרד ובריטניה. הם הביעו בו דאגה רבה מנוהגי החברה בנוגע להגנה על פרטיות משתמשיה, במיוחד סביב הרשת החברתית שלה, גוגל באזז (Google Buzz).

לדבריהם, "הולכת וגוברת דאגתנו על כך שלעתים קרובות מדי, הזכות לפרטיות של אזרחי העולם נשכחת בעת שגוגל משיקה יישומים טכנולוגיים חדשים". הם טענו, כי בהשקת גוגל באזז "התעלמתם לחלוטין, בצורה מאכזבת, מעקרונות יסוד של נורמות הגנת הפרטיות והחקיקה המעגנת אותן. יתרה מזו, זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה נכשלתם במתן התחשבות נאותה בשיקולי פרטיות המשתמשים בעת השקת שירות חדש".

כשהשיקה את שירות באזז, בחודש פברואר, שילבה בו גוגל בעלי חשבונות קיימים בג'י-מייל ובכך חשפה את רשימות אנשי הקשר שלהם לשאר המשתמשים בשירות. בעקבות הביקורת שהושמעה נגדה מצד משתמשים, ערכה גוגל שינויים בשירות. עם זאת, לטענת ראשי הרשויות שחתומים על המכתב, טעות שכזו לא הייתה אמורה בכלל לקרות.

עו"ד הכהן אמר, כי "הפגיעה בפרטיות בהשקה הראשונית של גוגל באזז הייתה צריכה להיות ברורה מראש לחברה. ג'י-מייל הינו שירות משלוח אי-מיילים אישי מאדם לאדם, שהומר כאן לרשת חברתית בלי הודעה מוקדמת, תוך גרימת דאגה בקרב המשתמשים, שמידע פרטי שלהם נחשף. העובדה שהחברה הגדירה את המוצר כגרסת בטה אינה מפחיתה ממחויבותה לעצבו תוך הגנה על פרטיות כבר בשלב זה. על חברות המפתחות יישומים להטמיע תפיסה של 'עיצוב לפרטיות' ('Privacy By Design') בתהליך תכנון המוצרים, פיתוחם ואספקתם".

הוא הוסיף, כי שיתוף פעולה באכיפה בין רשויות הגנת מידע אישי ברחבי העולם, דוגמת המכתב, שהינו יוזמה ראשונית, היא המסגרת האפקטיבית ביותר להתמודדות עם אתגרי הפרטיות של העולם המקוון. לדבריו, הרשות הישראלית למשפט, טכנולוגיה ומידע תהיה שותפה מרכזית לכך.

ג'ניפר סטודרד, הממונה על הפרטיות בקנדה, אמרה ש-"חברות רבות מסתפקות בתשלום מס שפתיים לשמירה על הפרטיות, אך אנחנו מצפים שהדבר לא יבוא לידי ביטוי בהשקה של מוצרים חדשים".

במכתב התייחסו ראשי הרשויות גם לשירות Street View של גוגל. הם קראו לחברה, בין השאר, לאסוף כמה שפחות פרטים אודות המשתמשים, לעדכן אותם בשימוש שייעשה במידע ולהבטיח שאמצעי הבקרה לשמירה על הפרטיות יהיו נגישים וקלים לשימוש.

מגוגל נמסר בתגובה, כי החברה משקיעה מאמצים רבים "כדי להדגיש אילו פרטים אנחנו אוספים ואיזה שימוש נעשה בהם, וכן בשילוב של אמצעי בקרה יעילים במוצרים. ברור שלא ניתן להצליח ב-100%, ומשום כך – מיהרנו לתקן את גוגל באזז בהתאם למשוב שקיבלנו מהמשתמשים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יצחק לוינסון

    טול קורה מבין עיניך עו"ד יורם הכהן פעל נכון, כשהצטרף לחותמים על המכתב לגוגל, אבל גוגל היא חברה פרטית ומחויבותה להגן על הפרטיות אמורה להיות פחותה מזו של המדינה. כוונתי במיוחד למדינת ישראל, שמוסדות השלטון שלה מפירים בגדול את פרטיות האזרחים. הכוונה להנפיק את תעודת הזהות הביומטרית תהיה אחד משיאי ההפרות, אבל כבר כיום מנצל הממסד הישראלי מצוקות של אזרחים, כדי להפר את פרטיותם. כך המובטלים, המחויבים בזיהוי ביומטרי של כף היד, כדי לקבל זכויות חוקיות כמו השמה לעבודה, או דמי אבטלה. אז זה נכון לחתום על מכתבי מחאה לחברה פרטית בארה"ב, אבל רצוי מאד לפעול בבית.

אירועים קרובים