מכרז הענן הממשלתי יצא לדרך; מי הענקיות שישתתפו בו?

הממשלה פרסמה את השלב הראשון מתוך ארבעה במכרז לאספקת שירותי ענן למשרדים וליחידות הסמך ● ענקיות הענן לא הודיעו רשמית האם הן ישתתפו במכרז, אולם הוא מעורר בהן עניין

שחר ברכה, ראש רשות התקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

החשב הכללי במשרד האוצר פרסם לפני ימים אחדים את המכרז המדובר לאספקת שירותי ענן על פלטפורמה ציבורית עבור משרדי הממשלה ויחידות הסמך שלה, המכונה מכרז נימבוס. נכון לעכשיו, מדובר בשלב הראשון במכרז. המשתתפים בשלב זה יעברו תהליך סינון, ואלה שיעמדו בתנאים יעלו לשלב השני.

הממשלה ציינה כי מדובר בשלב ראשון המהווה חלק ממכרז גדול, שיתייחס בצורה מקיפה ומעמיקה לנושא אספקת שירותי ענן עבור משרדיה.

פרסום המכרז נעשה לאחר תהליך בחינה ממושך שביצעה הממשלה, באמצעות רשות התקשוב. בשלב המקדים פרסמה הממשלה קול קורא לקבלת חוות דעת, לרבות מהספקים המובילים בענן: מיקרוסופט, אמזון, גוגל, אורקל ואחרים. בקול קורא זה פורסמו התנאים הקשיחים שהממשלה מעמידה בפני מי שיזכה במכרז, במיוחד בתחום האבטחה. הדרישות הבסיסיות הן שישראל תוכרז על ידי ספק הענן כאזור עצמי ויוקמו לפחות שני דטה סנטרים, שיהיו מנותקים מיתר האזורים, אולם ניתן יהיה לתקשר איתם לצורך הפעלת יישומים.

תנאי סף נוספים הם שלמציע יש נציגות רשמית בישראל ושההכנסות שלו מאספקת שירותי ענן עומדות על לא פחות משני מיליארד דולר בכל אחת מהשנים 2017 עד 2019. עוד נדרש המציע להיות מפעיל של לפחות ארבעה אזורים ציבוריים שונים מחוץ לישראל – למשל ארצות הברית ואירופה – כאשר אחד מהם צריך לביות באחת ממדינות אסיה. כמו כן, הדרישה היא ל שלושה מתחמים שונים, המרוחקים לפחות 25 ק"מ זה מזה. בנוסף, על חברה שמעוניינת להשתתף במרכז להציע SLA עבור השירותים שהיא מעניקה, וכן מחירונים שקופים.

מועד הגשת ההצעות לשלב הראשון הוא 4 במרץ.

ספקיות הענן הגדולות נמנעות מלהתייחס לאפשרות השתתפותן במכרז. במיקרוסופט מדגישים את הכרזתה מהיום (ג') על הקמת דטה סנטר מבוסס ענן שמותאם לדרישות של גופים ציבוריים ועסקיים.

"הקמת הענן הממשלתי תועיל למשק כולו"

שחר ברכה, ממלא מקום ראש רשות התקשוב הממשלתי, רואה בפרסום המכרז היסטוריה בהתהוותה. "לפני שנתיים היינו הקול הבודד בממשלה שניסה להסביר מדוע חייבים ענן ממשלתי", כתב ברכה בהודעה שפרסם. "הגעה של חברות ענן לישראל תהיה בשורה משמעותית לכל המשק הישראלי, בעיקר לחברות וגופים מוסדיים, מונחי רגולציה".

הוא ציין כי "המכרז שפורסם הוא הראשון בסדרה של ארבעה מכרזים, שיסללו את הדרך להעברת הממשלה כולה לשירותי ענן – אירוע שהוא משמעותי לכלל המשק הישראלי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים