בימ"ש: טריווגו הונתה משתמשים ו-"שיחקה" בחיפושים לטובת אתרים ששילמו לה

החברה סיפקה שירות השוואת מחירי לינה, לכאורה, אך עשתה מניפולציות ששיטו בצרכנים, והפרו את החוק המקומי - כך קבע בית המשפט הפדרלי של אוסטרליה ● הפסיקה עלולה לפגוע קשות באמון הציבור בשירות ובתדמית טריווגו, לא רק באוסטרליה אלא בעולם כולו

לא באמת השוואת מחירים. טריווגו. צילום: BigStock

בית המשפט הפדרלי של אוסטרליה קבע השבוע (ב') כי מאז דצמבר 2016 לכל הפחות, הטעתה טריווגו את הצרכנים בכך שהציגה באתר האינטרנט שלה, שירות שהיה אמור לסייע למשתמשים לגלות את התעריפים הזולים ביותר שיש בעבור לינה ושהות במלון מסוים, אולם לא עשתה כן בפועל. הפסיקה עלולה לפגוע קשות באמון הציבור בשירות ובתדמיתה של טריווגו לא רק באוסטרליה אלא בעולם כולו.

התיק הובא בפני בית המשפט על ידי נציבות התחרות והצרכנות האוסטרלית, ה-ACCC, כבר באוגוסט 2018. על פי ZDNet, בית המשפט קבע כי טריווגו השתמשה באלגוריתם כדי לספק "כובד משקל משמעותי" לאתרי הזמנת בתי המלון ששילמו לה את העלות הגבוהה ביותר לקליק, ולכן לא הציגה לעתים קרובות את התעריפים הזולים ביותר לצרכנים.

יו"ר ה-ACCC, רוד סימס, אמר כי "דירוג תעריפי החדרים במלון של טריווגו התבסס בעיקר על אילו אתרי הזמנה מקוונים היו מוכנים לשלם ככל האפשר לטריווגו. על ידי הצגה מובלטת של הצעה ב'מיקום עליון' באתר שלה, טריווגו הציגה כי ההצעה הייתה ההצעה הזולה ביותר, או שיש לה תכונה נוספת שהופכת אותה להצעה הטובה ביותר, כאשר לרוב זה לא היה המקרה".

הנציבות הציגה בפני בית המשפט ראיות לכך שהתופעה זוהתה יותר מ-400,000 פעמים בין סוף 2013 ועד אמצע 2018, והשבוע קבע בית המשפט כי עד ליום 2 ביולי 2018 לפחות, טריווגו הטעתה את הצרכנים שהיו תחת הרושם כי אתר האינטרנט שלה מספק השוואת מחירים הוגנת וחיונית לגבי חדרים במלונות. 

"בניגוד לרושם שנוצר מההתנהלות הרלוונטית, אתר טריווגו לא סיפק שירות להשוואת מחירים נטול פניות, אובייקטיבי ושקוף", קבע שופט בית המשפט הפדרלי מארק מושינסקי. "העובדה שטריווגו קיבלה כסף מאתרי ההזמנות אונליין לא הובהרה", כך נקבע בפסק הדין.

תוצאות של חיפוש מלון אקראי בטריווגו. צילום מסך: גלי פיאלקוב

תוצאות של חיפוש מלון אקראי בטריווגו. צילום מסך: גלי פיאלקוב

מחירי חדרים פשוטים הושוו לאלו של חדרי היוקרה באותו מלון

בית המשפט מצא גם כי הצגת תוצאות השוואת מחירי המלונות של טריווגו, שהראתה לגולשים את תוצאות השאילתות באמצעות הדגשת מחירים בצבע או בקו תחתון, יצרה אצל הצרכנים רושם כוזב של חיסכון.

הסיבה לאשלייה, ולכך שלמעשה מדובר בהטעייה מכוונת של הגולשים, היא שלעתים קרובות ההשוואה נעשתה בכלל בין תעריפי חדר סטנדרטי מול אלו של חדרי יוקרה באותו מלון. משמע, כשמשתמש חיפש מאיזה אתר להזמין לינה ושהות במלון, הוא ראה מחירים שלכאורה היו זולים יותר באתר הזמנות X לעומת אלו שנראו גבוהים בהרבה מאתר Y. אלא שההשוואה שבוצעה בחנה במכוון תעריפים של אפשרויות לינה אחרות באותו מלון, וכך זכה אתר התיירות ששילם לטריווגו להופיע כאילו הוא הזול יותר – מה שגרם למשתמשים רבים יותר להזמין דווקא ממנו.

דובר טריווגו אמר לתקשורת, כי השירות "יבחן מקרוב" את ההחלטה. "פסק הדין שהתקבל אתמול מבית המשפט נותן הנחיות חדשות כיצד להציג תוצאות אתרי השוואה כמו טריוואגו ואחרים באוסטרליה", אמר הדובר. "אנו פועלים כדי להבין במהירות את ההשלכות של החלטה זו על עיצוב האתר שלנו, וההשפעה הכוללת שלה על ענף התיירות האוסטרלי ועל אופן התכנון של אתרי אינטרנט באוסטרליה. אנו נמשיך לעזור למיליוני אוסטרלים לחקור ולמצוא עסקאות אירוח נהדרות, ונצפה להמשיך לעזור ללקוחות שלנו למצוא את המלון האידיאלי בעבורם".

יצוין כי השירותים Trivago, Expedia, Booking.com, Agoda, Hotels.com ו-Ebookers חתמו כולם בעבר על התחייבויות להפסיק "מכירת תחת-לחץ, הנחות מוליכות שולל וחיובים נסתרים".

המקרה יחזור לבית המשפט הפדרלי לניהול התיק בתאריך שטרם נקבע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים