מהן הטכנולוגיות הבולטות והמגמות המרכזיות ב-IT ב-2020?

אילו טכנולוגיות צפויות להיות המרכזיות בשנה הקרובה? מהן המגמות שצריך להיערך לקראתן? הדו"ח השנתי של דלויט מראה כמה תובנות שכדאי שכל מנהל טכנולוגי בארגון, ובשדרת ההנהלה בכלל, ייקח בחשבון

16/01/2020 14:57
טובי כוכב, שותף, CTO ומוביל פרקטיקת הטכנולוגיה בדלויט. צילום: אלמוג סוגבקר

העולם הטכנולוגי הולך ומתפתח, ואתו שורה של מגמות שהחלו בשנים האחרונות וכאלה שיחלו בשנים הקרובות. הטכנולוגיה מכסה כיום את כל תחומי החיים, ומגיעה לכל אחד מאתנו – בחיינו הפרטיים ובארגון שבו אנחנו עובדים.

כמדי שנה ב-11 השנים האחרונות, גם בתחילתה של השנה הנוכחית פרסמנו, בדלויט, את דו"ח המגמות הטכנולוגיות השנתי של הפירמה, שסוקר את המגמות שצפויות לחולל שינויים מהותיים בעולם העסקי בטווח של השנה וחצי-שנתיים הקרובות. הדו"ח מבוסס על שיחות עם לקוחות, מחקר אקדמי, תכניות של סטארט-אפים וקרנות השקעות, ותובנות של יועצי דלויט הפרוסים בעולם.

על פי הדו"ח, "חיפוש אחר טכנולוגיות לכשעצמן כבר לא מספיק כדי להישאר בחזית. על ארגונים להבין כיצד טכנולוגיות משבשות יכולות לעבוד באופן סימביוטי על מנת להניע את הטרנספורמציה".

בדלויט מחלקים את הטכנולוגיות והמגמות למאפשרות (Enablers), בסיסיות (Foundation), משבשות (Disruptors) ולכאלה שנמצאות מעבר לאופק (Horizon Beyond). תחת המאפשרות הם כוללים את הניסיון, האנליטיקה והענן; תחת הבסיסיות – את הטכנולוגיה והביזנס, הסיכון ומודרניזציית הליבה הארגונית; בטכנולוגיות המשבשות מונים בחברה את המציאות הדיגיטלית, המחשוב הדיגיטלי והבלוקצ'יין; וקטגוריית מעבר לאופק כוללת את החוויה הסביבתית (Ambient experience), הבינה האקספוננציאלית והמחשוב הקוונטי.

לתשומת לב המנהלים

מהדו"ח, ומהמגמות והטכנולוגיות שצוינו למעלה, עולות כמה תובנות מעניינות – לקראת מה צריכים ארגונים, ובפרט המנהלים הטכנולוגיים שלהם, להיערך בפתחה של השנה החדשה. להלן, בקצרה, הבולטות שבהן:

טכנולוגיה אתית ואמון
ארגונים רבים מתחילים להפנים את העובדה שטכנולוגיה משבשת היא פתח לאובדן או יצירת אמון, ואמון הוא אתגר ממשי עמו ארגונים צריכים להתמודד בהיבטי טכנולוגיה, מידע, אסטרטגיה, שיווק, משאבי אנוש, תפעול והנהלה.

מוצרים, שירותים ויעדים עסקיים עתידים יותר ויותר להיבחן למול יכולתם לקדם סוגיות של אמון. לצד זאת, מנמ"רים יקפידו להקצות משאבים וכלים על מנת להציף ולפתור דילמות אתיות הנוגעות לשימוש בטכנולוגיות משבשות.

תהליכי כספים ועתיד מערכות המידע – חדשנות בשירות האג'ייל
בצד התהליך הקיים, שבמסגרתו חברות מאמצות מתודולוגיות עבודה אג'יליות, ארגונים רבים מתקשים להתאים את התהליכים הפיננסיים שלהם למודלי העבודה המשתנים. אתגר זה יביא מנהלי כספים, ביחד עם מנמ"רים, לבחון תהליכי הנהלת חשבונות, חוזים, תכנון הון ו-"חשבות של חדשנות", ואת האופן שבו הם יכולים לתמוך בארגון האג'ילי.

התאומים הדיגיטליים – חיבור בין פיזי לדיגיטלי
השילוב בין מודלים מתוחכמים, נתונים הנאספים ממכשירי אינטרנט של הדברים וטכנולוגיית לימודי המכונה מאפשר לארגונים יכולות רבות – החל מאופטימיזציה של תהליכים ושירותים, עבור ביכולות בתחום הבינה המלאכותית וכלה באפשרות להציע מודלים עסקיים חדשים. כפועל יוצא, הציפייה היא שארגונים לא רק ייצרו סימולציות יותר דינמיות מהמידע שנאסף, אלא גם יקבלו החלטות בזמן אמת על בסיס מידע זה, יפעלו ויניעו לקוחות לפעולה בעולם המוחשי.

פלטפורמות למיצוי חוויית משתמש
ארגונים מבינים שבני האדם זקוקים לחוות קשר אישי, שפעמים רבות לא מקבל מענה בחוויה הדיגיטלית כפי שהיא נהוגה כיום. לאור זאת, בדלויט רואים ניסיונות גוברים לשלב אלמנטים של בינה רגשית בחוויית המשתמש, תוך שימוש בכלים של בינה מלאכותית. מהלכים אלה באים לידי ביטוי בחוויית משתמש (בין אם מדבור בלקוח, עובד, ספק או אחר) רגישה לצרכיו – לדוגמה, אבחון מצב הרוח של הלקוח על ידי ניתוח רמת המתח בקולו או הבעות פנים שלו, ומתן שירות בקונטקסט הנכון ועם אלמנטים של בינה רגשית.

התעוררותה של הארכיטקטורה
בחודשים הקרובים אנחנו צפויים לפגוש עוד ועוד ארגונים שיעלו על נס את פונקציית הארכיטקטורה בארגון כפונקציה בעלת תפקיד אסטרטגי, שמהותה הגדרה ושמירה על גמישות ארכיטקטונית של המוצר באופן שיאפשר התאמה לשינויי השוק. ככזה, תפקיד הארכיטקט יוגדר כמוחשי יותר, מעורב, יצירתי ובעל יכולת תגובה מהירה לצרכי השוק, וידרוש ממשק ישיר עם צוותי עבודה ועם המשתמשים. איכות הארכיטקטורה תהפוך לגורם מבדל ותספק יתרון תחרותי לארגונים שינהלו אותה באופן אג'ילי ויצירתי.

לסיכום, מה נמצא מעבר לאופק? ובכן, מגמות מתפתחות לעתים באופן בלתי צפוי. בעשור הקרוב אנחנו עשויים להיווכח שחלק מהמגמות שצוינו כאן ישנו מן הקצה תעשיות שלמות ויגדירו מחדש את חוקי התחרות בעולם העסקי.

בכל מגמה טמונות הזדמנויות, ויותר מכך בשילובן. הן עשויות לטרוף את הקלפים בעידן הדיגיטלי הבא, וכפי שהיטיב לנסח זאת הסופר ארתור סי. קלארק: "טכנולוגיה מתקדמת כמוה כקסם".

הכותב הנו שותף, CTO ומוביל פרקטיקת הטכנולוגיה בדלויט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים