השוק המסחרי מתעורר לשימוש ברחפנים

"כיום יש יותר ויותר לקוחות שמבינים שרחפנים הם כלי עזר ושירות, שיכול לבצע יותר אפילו ממה שהם חושבים", כך אמר מיקי מלכה, מנכ"ל קבוצת קרונוס, בכנס אנשים ורחפנים, שנערך השבוע ● "אנחנו רואים רשויות מקומיות שבונות טייסות, ועוד הרבה מאוד גופים דומים וארגונים

"אני עומד כאן על הבמה, משקיף אל האולם, ואני רואה את הביטוי לצמיחה של התחום. כיף לראות את התעשייה המתפתחת בקצב כזה, במיוחד עבור חברה כמו קרונוס, שהוקמה כבר ב-2012 כדי לספק שירותים באמצעות רחפנים. אז עוד השוק הזה היה יחסית בחיתוליו, אבל כיום, כפי שאפשר לראות, כבר מדובר בתעשייה שלמה, עם יותר ויותר לקוחות שמבינים שהם זקוקים לזה, שרחפנים הם כלי עזר ושירות, שיכול לבצע יותר אפילו ממה שהם חושבים", כך אמר מיקי מלכה, מנכ"ל קבוצת קרונוס, כשדיבר על בימת כנס אנשים ורחפנים, שנערך השבוע במטרה להציג פרויקטים מובילים בתחום הרחפנים בתעשייה.

הכנס הייחודי, שנערך בהפקת אנשים ומחשבים כבר זו השנה הרביעית ברציפות, מפגיש את כל קצות התעשייה המפתחת הזאת – מיצרנים, מפעילים וספקיות שירותים ועד הלקוחות. בכנס השנה נרשם קהל שיא, שעמד על מאות רבות שמילאו כל פינה באולם האירועים אווניו בקרית שדה התעופה.

"דבר נוסף שקרה וממשיך לקרות, ועוזר לתנופה של התחום, הוא ההתעוררות של השוק המסחרי", אמר מלכה. "אנחנו רואים רשויות מקומיות שבונות טייסות, ועוד הרבה מאוד גופים דומים וארגונים. זה מתחיל ברכישת רחפן בודד כדי להבין מה עושים עם זה, ואז, די מהר, ברוב המקרים למעשה, מתחילה הגדילה מעלה בכמות והיא מאוד מהירה".

הוא הביא כדוגמה את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, נת"ע. "ב-2015 הנהלת הפרויקט נדרשה לערוך הערכת מצב, ואז הוחלט להשתמש ברחפנים. השתמשו בהם כדי לקבל מידע בזמן אמת מחמש נקודות בו זמנית מעל גוש דן. המטרה הייתה לבחון שינויים בהסדרי התנועה, לנטר את התנהגות הנהגים, לבחון את המצב ולתת הוראות בזמן אמת, וכיצד הפעולות של הרכבת משפיעות בשטח, ולא רק הקרוב", הוא סיפר.

מלכה עלה גם מעט על "רכבת" הזיכרונות. "קמנו, כאמור ב-2012. שש שנים לאחר מכן הקמנו את המכללה הישראלית לצילום אווירי ואת החנות פלייסייף כדי לספק פתרונות בסיסיים של מיטב היצרניות לכלל התחום. עד להקמת המכללה לקח יותר מחצי שנה להכשיר מפעילים אוויריים, ולא תמיד זה הסתיים בהצלחה. למדנו שיש חוסר כזה גם אצל חברות אחרות, וזה הוביל להקמת המכללה.

"קרונוס גם אחראית להכשרת 350 המפעילים האוויריים הראשונים בצה"ל, וזה לא היה תהליך קל. לוח הזמנים שהגשנו להכשרת מפעיל היה של כמה שבועות, ואנחנו קיבלנו כמה ימים, ממש הקמה של כוח מרגע לרגע. לפי הדרישה הצבאית הגענו למצב שבו תוך ארבעה ימים המפעילים למדו להתייחס אל הרחפן כאמל"ח ולא כצעצוע – בלי קשר לעלותו או לגודלו"

לפני כשנה זכתה קרונוס בחוזה מול חברת החשמל. "אנחנו משתמשים ברחפנים כדי לבצע בדיקות תרמיות, עם כלים שונים ניתנים להחלפה ותחת מתח חי כדי למנוע הפסקות חשמל מיותרות. ואפשר גם לדבר על פרויקט תשתית הביוב בירושלים ועד כמה זה הפחית מאוד את הטיפול בבעיות. הפרויקט הזה גם עזר מאוד לסיירים – הם הופנו לפעילויות אחרות והתחילו לבצע יותר פעולות אכיפה כתוצאה מפעילות הרחפנים", סיפר.

הוא גם הזכיר את חברת פלייאביליטי (Flyability), שמייצרת רחפן בתוך כדור. "הכדור הזה מאפשר התנגשות ללא פגע לרחפן, וכך מוביל ליכולת לבצע סקירות בתוך אזורים מוגבלים, עם כלים שמאפשרים לנו לקבל וידאו, שבאמצעותו אנו בונים מידול תלת ממדי של החלל שבו אנחנו טסים. בקרוב נוכל לעשות גם מידול בזמן אמת תוך כדי הטיסה, כשהשאלה היא איך מנווטים במקומות כאלה צפופים שלא מוכרים ולא ידועים לנו", הוא אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים