"על ישראל לחשוב כמו מדינה חכמה ולא ככזו שיש בה ערים חכמות"

"יש ליצור פלטפורמה אחידה, שמאפשרת את השירותים המוניציפליים שבשליטת המדינה", אמר אורי בן ארי, יועץ אסטרטגי לערים חכמות

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה. צילום: ניב קנטור

"על מנת שבישראל תהיינה ערים חכמות, יש לאמץ תפיסה מוכללת: יש לחשוב כמו מדינה חכמה ולא עיר חכמה, לחשוב בגדול", כך אמר אורי בן ארי, יועץ אסטרטגי לערים חכמות.

בן ארי דיבר בכנס Smart Cities 2020. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים אתמול (ב') במרכז הכנסים אווניו שבקריית שדה התעופה, בהשתתפות מאות אנשי IT וחדשנות מהרשויות המקומיות, מהממשלה ומחברות שעובדות עם המגזר הציבורי. את האירוע הנחה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

בדבריו ציין בן ארי כי הוא ליווה, כיועץ, שבע ערים חכמות בארץ, כמו גם את משרד הביטחון ומשרד ראש הממשלה. "האתגר המשמעותי בערים הוא נושא התחבורה", אמר. "תהליך העיור, האורבניזציה, שחל בכל העולם, במסגרתו אנשים עוזבים את אזורי הספר והחקלאות ועוברים לגור בערים – הוא המפתח".

לדבריו, כבר כיום ישנן 21 מגה-ערים, שמונות יותר מ-10 מיליון תושבים, כאשר המובילה היא טוקיו רבתי, שבה 36 מיליון תושבים. מספר המגה-ערים צפוי לגדול עד סוף העשור ל-29, אמר.

"הגידול האורבני מתחולל בעיקר במדינות מתפתחות", ציין בן ארי. "מדי שבוע, מיליון תושבי ספר ופריפריה מצטרפים לערים. כבר כיום יש 500 ערים ברחבי העולם שמונות יותר ממיליון תושבים, כשכמעט מחצית מהן – 221 – בסין. בנוסף, 60% מהתוצר הלאומי הגולמי בעולם מגיע מ-600 ערים גדולות וערים צורכות בין 60% ל-80% מהאנרגיה העולמית".

מהי מהות העיר החכמה?

בן ארי אמר כי "מהות העיר החכמה היא פיתוח כלכלי, איכות חיים וקיימות. למרות שיתופי הפעולה הקיימים בין הערים, הן מתחרות ביניהן על להיות גורם משיכה למגורים ולעסקים".

הוא ציין שניים מהמאפיינים הבולטים בערים חכמות: אנשים חכמים, משמע – היכולת שלהם למצוא פרנסה בעיר שכזו, ונושא הקיימות, לרבות תחבורה חכמה ואיכות סביבה. "ההסתכלות על העיר בדרכה להיות חכמה צריכה להיות בכל ההיבטים. כך, אילת ערכה עשרות פרויקטים של עיר חכמה, ובשל כך, בתוך פרק זמן לא ארוך היא תהיה מנותקת ממערכת החשמל הארצית, ותתבסס על אנרגיה מהשמש ומעוד מקורות אנרגיה חלופיים", הוסיף בן ארי.

אולם, אמר, "עם כל הכבוד להיבטים הדיגיטליים ולטכנולוגיה, יש לעיר חכמה עוד היבטים. על מנת שעיר תהפוך לעיר חכמה נדרשים כמה תנאים בסיסיים להצלחה: צריך ראש עיר עם הבנה מהי עיר חכמה וחזון; נדרש שבעירייה יהיה בכיר שיוביל את תכנית העיר החכמה – מנכ"ל, סגן ראש עיר או חבר מועצה בכיר; צריך שתהיה תכנית אב אסטרטגית לעיר חכמה; נדרש צוות שזה יהיה עיסוקו; ולבסוף, צריך מנמ"ר.ית מקצועי.ת, שת.ילווה את המיזם".

לסיכום אמר בן ארי כי "את התפתחות הערים במאה ה-18 הובילו הנמלים, במאה ה-19 דחפו אותן הרכבות ובמאה ה-20 הובילו אותן הכבישים. מה שיקדם את הערים במאה ה-21 הם שדות תעופה. על ישראל לחשוב כמו מדינה חכמה – ולא מדינה שיש בה ערים חכמות. יש ליצור פלטפורמה אחידה, שמאפשרת את השירותים המוניציפליים שבשליטת המדינה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים