אמזון הכניסה אמצעים למעקב לתגי משתתפי כנס AWS Re:Invent

הכנס שהתקיים בלאס וגאס הציג את פסגת החדשנות של אמזון בפני עשרות אלפי המשתתפים ● אבל מה שהם לא ידעו הוא שהחברה הייתה "חדשנית" גם בכך שעקבה אחרי כל תנועתם בו, לדבריה, כדי ללמוד טוב יותר אודות הכנס ולא על המבקרים

אמזון. צילום: BigStock

הכנס השנתי שעורכת ענקית הענן אמזון, AWS re:Invent 2019 שמו, שבו השתתפו יותר מ-65 אלף איש ואשה, לקוחות ושותפים עסקיים, התקיים בלאס וגאס בתחילת דצמבר. באירוע הנוצץ והנחשק הציגה הענקית מסיאטל מוצרים חדשים וערכה מסיבות השקה, והוא משך אליו רבים, כולל עיתונאים. גם נציג אנשים ומחשבים נוכח בו. אולם המשתתפים לא ידעו שלא רק הם עוקבים אחרי מה שקורה בכנס – גם הכנס, או יותר נכון מארגניו, עקבו אחריהם.

לפי דיווח של Motherboard, תגי הכניסה שניתנו למי שהשתתפו בכנס של AWS נשאו אמצעים (beacon) מבוססי בלוטות', שאפשרו לאמזון לעקוב אחרי הנוכחים במהלך שיטוטיהם במרחבי האירוע. Motherboard פרסם גם תמונות של התג והמכשיר שהכיל.

מעקב בלוטות' או ניתוח של נתוני קהל אינם עניין חדש במיוחד, ועל פי כמה טענות היו גם סימנים לכך שמארגני הכנס ערכן מעקב שכזה – אבל חלק נכבד מהנוכחים ככל הנראה לא היה מודע לעניין, ויש כבר מי שטענו כי היו מבטלים את הסכמתם למעקב, או אולי אף לא מגיעים לאירוע כלל, אם היו יודעים על הדברים מראש.

"אילו הייתי רואה את AWS עצמם מתארים את זה כ-beacon", אמר משתתף אנונימי ל-Motherboard, "הייתי יודע בדיוק מה זה אומר, ומחליט לצאת לכל העזאזלים מזה". המשתתף הודה עם זאת כי לנוכחים הייתה תחושה שמשהו מתרחש, משום שאמזון יידעה אותם שאם יאבדו את תג הכניסה לאירוע יצטרכו לשלם 150 דולר.

אמזון אישרה שאכן היו קיימים אמצעי מעקב בתגים, אך החברה אמרה להגנתה שהנתונים שנאספו היו אנונימיים, והמכשירים נועדו רק בכדי לפקח על תנועתם הפיזית של המבקרים כדי לקבל תובנות לגבי הנוכחות באירוע, ואולי גם על העניין של המשתתפים.

הפרת פרטיות – לכאורה – עד כדי האזנה ליחסי מין שקיימו לקוחות

יצוין כי בשמה של אמזון נקשרה פרשייה שבה ניכרת הפרה פוטנציאלית של פרטיות משתמשים. בפברואר 2018 רכשה ענקית הקמעונאות אונליין את רינג, יצרנית של פעמוני דלת חכמים. עוד בטרם נרכשה, נהגה רינג, כך הסתבר, לזלזל בפרטיות המשתמשים שלה והתירה לעובדיה גישה לקטעי וידיאו לא מוצפנים של לקוחות, שאותם שמר הפעמון החכם מתוצרתה. ההתנהלות הזו אפשרה לעובדים הלכה למעשה פשוט לרגל אחרי המשתמשים. אחרי הרכישה אמזון טענה לשינוי בנהלי החברה המפוקפקים אולם על פי עדויות, הדברים המשיכו, ואף קוממו גורמים שפועלים להגנה על זכויות האדם.

בנוסף נקשרו כבר מספר גדול של דיווחים אודות הקלטת המשתמשים על ידי אלקסה, העוזרת הקולית שמסייעת למשתמשי הרמקולים החכמים אקו של אמזון. החברה לא הכחישה זמנו את העובדה שהיא העבירה הקלטות לחברות קבלן לצורך סקירת המידע האישי שנתפס בהם, כשההצהרה הרשמית של החברה הייתה שהדברים נעשו לצורך שכלול יכולות הבנת השפה של אלקסה. אבל במקרה המסוים, אמזון ממש לא הייתה היחידה שנהגה כך, והיא שותפה במעל עם ענקיות טכנולוגיה אחרות. אלא שבסיפור הזה יש פיתול מעניין ומטריד במיוחד – תחקיר, שאת ממצאיו פרסם הצהובון הבריטי הסאן ב-29 ביולי, מצא כי עובדי אמזון האזינו לשיחות פרטיות ואינטימיות ולמשתמשי הרמקולים מקיימים יחסי מין, בזמן שסקרו אלפי הקלטות, לכאורה רנדומליות, שביצעה אלקסה. נשאיר לכם להחליט מה זה מעיד על יחסה של אמזון לפרטיות המשתמשים בפרט ולפרטיות האדם בכלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים