במסגרת EdutExpo 2020: פאנל חינוך מיוחד כמוביל מהפכה

לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות, שיחול ב-3 בדצמבר, ייערך במסגרת ועידת המאה לחינוך וטכנולוגיה פאנל על החינוך המיוחד, כמוביל מהפכה

01/12/2019 14:18
עידן, תלמיד בחינוך המיוחד, וה-iPad. צילום: יח"צ

לרגל היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות, שיחול ב-3 בדצמבר, ייערך במסגרת ועידת המאה לחינוך וטכנולוגיה – 2020 EdutExpo – פאנל על החינוך המיוחד, כמוביל מהפכה.

הוועידה, שתתקיים ביום ג' הקרוב, ה-3 בדצמבר, במתחם הכנסים לאגו בראשון לציון, היא בהפקת אנשים ומחשבים ובשיתוף קרן אתנה, הסתדרות המורים ובנק מסד. בוועידה תתקיים תערוכה שתרכז תחת קורת גג אחת, פתרונות חדשניים לקידום ההדרכה וההוראה.

הנושאים המרכזיים שיוצגו בתערוכה, ויידונו בפאנלים המקצועיים, יכללו פתרונות טכנולוגיים, ציוד קצה, רובוטיקה, בינה מלאכותית, ומציאות מדומה בשירות ההדרכה, סייבר, מולטימדיה ועוד. התערוכה מיועדת לעוסקים בהדרכה במגזרים השונים: חינוך, בריאות ורפואה, צבא, אקדמיה ושלטון מקומי, ותארח קציני הדרכה מעיר הבה"דים, בכירים מחיל החינוך, מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, מרצים ומקבלי החלטות באקדמיה, רופאים ומנהלי רכש מהמגזר הרפואי, וכמובן מנהלים, מורים ואנשי חינוך ממשרד החינוך.

בפאנל שיעסוק בתרומת הכלים הטכנולוגיים לתלמידי החינוך המיוחד, ישתתפו פרופ' עדינה שמיר – ראש הוועדה לתואר שלישי והמגמה לחינוך מיוחד ומנהלת המרכז לטכנולוגיה לתלמידים עם צרכים מיוחדים בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, רחלי אברמזון – מנהלת האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך, רינה כהן – מדריכה ארצית לתקשוב חינוך מיוחד במשרד החינוך, שחר בר יהודה – מדריך ארצי בתחום האוטיזם באגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך, וד"ר אורלי הבל – ראש התכנית והחוג לחינוך מיוחד במכללת לוינסקי. מטרת הפאנל לשפוך אור על הכלים הטכנולוגיים המסייעים להנגיש את תכני ההוראה לתלמידי החינוך המיוחד לגווניו.

הפאנל על החינוך המיוחד, אותו ינחה יהודה קונפורטס העורך הראשי של אנשים ומחשבים, הינו פרי יוזמת קרן אתנה, המפעילה את תכנית "ארגז כלים דיגיטלי לכל מורה לחינוך מיוחד". במסגרת התכנית, שהושקה ב-2015, יקבלו כ-15,000 מורים ומורות לחינוך מיוחד ארגז כלים דיגיטלי הכולל 120 שעות הדרכה, iPad, מדפסת, שלוש שנות אחריות, שלוש שנים תמיכה טכנית, גמול השתלמות, מקרן לכיתה, אינטרנט אלחוטי לכיתה ותיק למחשב. עד כה קיבלו כבר כ-9,000 מורות, מורים וגננות לחינוך מיוחד ברחבי הארץ את ארגז הכלים הדיגיטלי. התכנית מתבצעת בשיתוף האגף לחינוך מיוחד והאגף לטכנולוגיות מידע במשרד החינוך.

ה-iPad בשירות בעלי צרכים מיוחדים

"אחד הכלים הטכנולוגיים המשמעותיים המסייעים לתלמידי החינוך המיוחד הוא ה-iPad, שבזכותו הם מצליחים ללמוד ולרכוש ידע, מיומנויות חיים, לשפר את התקשורת הבין-אישית ואת איכות חייהם", אמר אורי בן-ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, וממובילי הכנס. "השימוש באייפד פותח חלון אל עולמם הפנימי של תלמידים עם צרכים מיוחדים, תוך חיזוק המוטיבציה שלהם ללמוד. בנוסף, הוא מאפשר לגלות צדדים חדשים בעולמם, ואף משפר את התפקוד המוטורי בקרבם, כולל תיאום עין-יד. השימוש באייפד בחינוך המיוחד הוא למעשה צורך קיומי: הטכנולוגיה מאפשרת לילדים לצאת מעולמם הסגור ולהשתלב בחברה. סטודנטים להוראת חינוך מיוחד מקבלים כיום הכשרה בשימוש בטכנולוגיות מסייעות חדשניות: מדובר בסיוע לילדים שהתחילו לקרוא ולכתוב, או ילדים בעלי הפרעות התנהגות אשר נרגעים הודות לטכנולוגיות הללו. האייפד יכול לסייע גם לילדים עם הפרעות קשב ולמידה הלומדים בכיתות הרגילות: אלו ילדים אינטליגנטים, אבל הם יושבים בכיתה ולא מתפקדים: לא קוראים בעקבות דיסלקציה, או לא כותבים בגלל הפרעת קשב. במקרים כאלו, מסייעת הטכנולוגיה להתגבר על התסכולים".

זאת ועוד, הוסיף בן-ארי, "מהשימוש בטכנולוגיות החדשות נהנים כלל התלמידים, כאשר המורה הופך ממעביר ידע למנטור, למי שמלמד את התלמידים כיצד להשתמש בידע ולחקור בעצמם. אם בחינוך הרגיל הטכנולוגיה היא אופציה – לתלמידים בחינוך המיוחד היא מאפשרת, ומהווה פה, אוזניים ועיניים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים