בלק פריידיי: מכירות האונליין בארה"ב נסקו לשיא – 7.4 מיליארד דולר

הקונים בכל רחבי העולם, וכמובן גם בארץ, התנפלו על מבצעי המכירות גם באינטרנט וגם בחנויות הפיזיות וקנו השנה אפילו יותר מבעבר ● במקביל צצו יותר ויותר הפגנות ומחאות נגד בהלת הקניות, שמוסיפה משמעותית לזיהום ולפגיעה באקולוגיה וכדור הארץ

בלק פריידיי. אילוסטרציה: BigStock

בלק פריידיי כבר מאחורינו ואפשר לסכמו, אם כי ממש מחר מגיע גם יום הרכישות המפורסם השני, ה"נחגג" ביום ב' בשבוע, וששמו סייבר מאנדיי, וזה יתרום עוד מספרים לא מבוטלים לנתוני המכירות שנמדדו עד כה. אבל, העצירה להרף לבחינת היקף בהלת הקניות מספיקה כדי להמחיש עד כמה ה"תחביב" האנושי הזה הפך לתופעה דרמטית.

בלק פריידיי הנוכחי הציג גידול של 19.6 אחוזים בהיקף המכירות אונליין בארה"ב, בהשוואה לנתוני השנה שעברה, והתבטא בסכום הגדול ביותר אי פעם שהלקוחות הוציאו במהלכו – 7.4 מיליארד דולר, כך על פי חברת אדובי אנליטיקס, שמדדה עסקאות מ-80 מתוך 100 הקמעונאים הגדולים בארה"ב.

עוד נמסר מאדובי, כי השנה 39 אחוזים מהרכישות המקוונות בוצעו בסמארטפונים – עלייה של 21 אחוז לעומת השנה שעברה. טיילור שריינר, אנליסט ראשי וראש תחום Adobe Digital Insights, אמר כי "כעת כשחג המולד קרב במהירות, הלקוחות מגדילים את ה'קפיצה' לטלפונים שלהם, במקום להתייצב בתורים".

מעניין לגלות עם זאת כי הקונים הוציאו כבר על רכישות ברשת, ממש לאחרונה במהלך חג ההודיה, עוד 4.2 מיליארד דולר, כך על פי נתוני אדובי.

בהלת הקניות גדלה והתרחבה גם הרבה מעבר לארצות הברית, כמובן. בישראל נודע בשעות הצהריים המאוחרות של יום ו' כי הישראלים רכשו בחנויות ובקניונים בסכום שעולה על 750 מיליון שקלים.

צרכנות-יתר - כדור הארץ נרמס. צילום אילוסטרציה: BigStock

צרכנות-יתר – כדור הארץ נרמס. צילום אילוסטרציה: BigStock

מנגד – המחאות מתרחבות הקושרות קניות וצרכנות-יתר עם הרס הסביבה

אירוע הקניות הוביל גם להפגנות ומחאות מצד פעילי איכות הסביבה, כמו גם להפגנות נגד תרבות השפע שבלק פריידיי וסייבר מאנדיי הם מסמליה המובהקים.

אירועים להעלאת המודעות לשינויי האקלים התקיימו בערים ברחבי העולם ביום ו', כולל בתל אביב. היוזמים של האירועים הללו היו בני נוער – שאחת המוכרות שבהן היא הפעילה גרטה תונברג השוודית – הדורשים ממדינות לנקוט בפעולה להגנת הסביבה ולעצירת צרכנות היתר, שפוגעת בעולם ובמצבו האקולוגי בגלל הזיהום הרב שהיא מייצרת.

בצרפת קיימו פעילים מחאה נגד ענקית הקמעונאות אונליין, אמזון, וקראו לעצירת הבהלה לצרכנות, כאשר חלקם יצרו מצור בקניון בפריז. עשרות אחרים מחו מחוץ למטה אמזון בעיר, כך דיווח רויטרס. כמה מפגינים הרימו שלטים שאמרו "לא לאמזון ולעולמה".

בתגובה לאירועים בצרתפת אמרה אמזון אמרה ל-BBC שהיא מכבדת את זכות המחאה, אך לא מסכימה עם "מעשיהם של אותם אנשים יחידים".

בניו יורק, כך לפי NBC News, מפגינים פלשו לחנות ודחפו עגלות קניות ריקות, כשהם חוסמים את המעברים, ומזמינים את הקונים לקחת הפסקה מ"ההשתוללות הצרכנית ההרסנית". מאחורי הפעולה עמדה קבוצת המכונה "מרד נגד ההכחדה, ניו יורק" (Extinction Rebellion NYC) שפרסמה בדף הטוויטר שלה סרטון המציג את המהלך האקטיביסטי בהובלתה ושתויג בהאשטאג BuyNothingDay#. לאחר המחאה המפגינים התאספו במנהטן בכדי להמשיך ולהפגין ועשו זאת באמצעות מחאת מדיטציה לא אלימה, כך לפי הקבוצה.


עוד קודם לכן, בחג ההודיה, פרסמה הקבוצה ציוץ ובו כתבה: "הצרכנות הורסת את הכוכב שלנו, אין לנו משאבים אינסופיים, ובכל זאת המערכת ממשיכה לשכנע אותנו שכל מה שאנחנו צריכים זה לקנות כל הזמן יותר מהכל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים