האפליקציה שתעשה סדר בתחום השגחת הכשרות

המשרד לשירותי דת מטמיע בימים אלו אפליקציה חדשה, שתעשה אולי סוף סוף סדר בכל הנושא השנוי במחלוקת של השגחת הכשרות ומשגיחי הכשרות ● ליאור אשכנזי, מנהל אגף בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות, מידע וסייבר במשרד לשירותי דת, שהוביל את הפרויקט: האפליקציה מכילה את כל תהליכי העבודה של משגיח הכשרות - בצורה שקופה לציבור"

ליאור אשכנזי, מנמ"ר המשרד לשירותי דת. צילום: ניב קנטור

המשרד לשירותי דת מטמיע בימים אלו אפליקציה חדשה, שתעשה אולי סוף סוף סדר בכל הנושא השנוי במחלוקת של השגחת הכשרות ומשגיחי הכשרות. בקרוב, כל תהליכי העבודה של משגיחי הכשרות על עסקי המזון בישראל תהיה ממוחשבת, שקופה לכל הנוגעים בדבר ומפוקחת. את הפרויקט הזה הוביל ליאור אשכנזי, מנהל אגף בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות, מידע וסייבר במשרד לשירותי דת.

תהליך המחשוב של שירותי הכשרות הוא פרויקט מורכב במיוחד בהיבט של ההטמעה שלו בקרב העובדים בתחום והממונים עליהם, אבל אשכנזי משוכנע, שבסוף כולם יירתמו, בדיוק כפי שקרה עם מיחשוב תהליכי העבודה במועצות הדתיות, שהחל לפני שלוש שנים וגם אז היו הרבה מאוד התנגדויות וספקות, אבל כיום, מרבית שירותי הדת שהמדינה מעניקה לתושביה הם ממוחשבים, וכמעט אין צורך להגיע לסניפי המועצה הדתית. אשכנזי והצוות שלו נותנים שירות ל-131 מועצות דתיות, 30 לשכות דת, 600 גופי קבורה ו-120 עובדי המשרד, וכל זה עם צוות מצומצם של 12 עובדים קבועים.

מה המשמעות של השגחה כשרה דיגיטלית?

"במסגרת תהליכי המחשוב של עבודת המועצות הדתיות בישראל, פרויקט שהחל לפני שלוש שנים והוא אחד ההצלחות הגדולות ביותר בשירות הממשלתי, העלינו אפליקציה, שתסייע לעבודתם של משגיחי הכשרות. במסגרת האפליקציה, המשגיח ידווח אונליין על זמני ושעות הכניסה שלו לבתי עסק ומתי יצא משם. ההטמעה פה הייתה מורכבת בגלל אופי אוכלוסיית העובדים במקצועות האלו, שרובם מחזיקים טלפונים כשרים. בנוסף, האפליקציה מכילה את כל תהליכי העבודה של משגיח הכשרות, עם תפריט מדויק לגבי סוגי המזון שבדק, מה מצא ומה דורש תיקון – הכל שקוף לציבור, וזוהי ללא ספק בשורה חשובה בתחום הזה".

 יש התנגדויות?

"תמיד יש בהתחלה. אתה זוכר בוודאי את התחלת פרויקט מיחשוב המועצות הדתיות שהובלנו לפני שלוש שנים. מי היה מאמין, שכיום מרבית השירותים שהמדינה נותנת לתושבים בתחום הדת הם ממוחשבים, וכמעט אין סיבה לבוא למשרדי המועצה הדתית. אתה יכול לקבל שירות מכל מועצה בכל מקום בארץ. ללא קשר למקום המגורים, למעט מקרים מסוימים".

 אילו עוד פרויקטים בקנה?

"פיתחנו מערכת שתנהל את כל המכרזים של כוח האדם ואחרים באופן אוטומטי, כולל כל תהליכי מילוי והחתמת הטפסים, קורות חיים ועוד. בשנה הבאה נשלים פרויקט חשוב נוסף – אפליקציה לניווט במקומות קדושים, שקבורים בהם אנשים קדושים, והמקומות האלו עם יעדי תיירות. האפליקציה תסייע לתיירים וגם לישראלים לנווט בתוך המקומות האלו ולהגיע לקברים של אנשים האלה. זה, בהמשך לאפליקציית ניווט שכבר קיימת בבתי קברות רגילים בארץ, בשיתוף עם חברה קדישא. פרויקט נוסף שנעלה בשנה הבאה: פרויקט כספית. מערכת שתמחשב את כל תהליכי המחשוב במועצות הדתיות ובכל הלשכות הנותנות לנו שירות, ובכך נאחד כל המערכות הקיימות ונגרום לכולם לדבר בשפה אחת. בימים אלו אנו בשלב אפיון המערכת עם החברה שזכתה במכרז, אלמוג אי-אר-פי".

בסקר שביעות הרצון שמשרד ראש הממשלה הוביל בקרב עובדי המשרדים, האגף שלך זכה בציון הגבוה ביותר מבין כל אגפי המשרד. כיצד אתה מסביר?

"אכן כן. מכלל השירותים שנבדקו בסקר, האגף שלנו זכה בציון הגבוה ביותר לעומת יתר האגפים במשרד, וגם בהשוואה ליתר אגפי מערכות המידע במשרדי הממשלה האחרים. למעשה, קיבלנו נקודה אחת פחות מאגף המחשוב של מערך הסייבר, עליו כתבתם בשבוע שעבר, וזאת למרות שאנחנו משרד עם תקציבים קטנים הרבה יותר, צוות של 12 אנשים וכמה טכנאים. ראשית, זה מחמיא לנו, אבל אני רואה את זה בהמשך ישיר למדיניות שאנחנו מיישמים כבר כמה שנים: רמת שירות גבוהה ביותר, שמבוקרת ומפוקחת. לדוגמה, אצלנו כל קריאת של תקלה שמתקבלת מכל מקום בארץ חייבת לקבל מענה בתוך פחות מדקה, ברמה הראשונית, ומכאן ממשיכים בהתאם לרמת הקלה. זה מסביר את שביעות הרצון הגבהה שלה זכינו בכל הפרמטרים שנבדקו: תמיכה טכנית, פיתוח מערכות מידע באתרי אינטרנט, ייעוץ מקצועי ועוד".

איך מטמיעים את זה ברמת ההון האנושי?

"שם המשחק הוא טיפוח ההון האנושי. יש לי צוות קטן שאנו מכנים אותו 'הסיירת', וכך הם עובדים: מהר, במקצועיות, ביעילות ועם רמת שירות גבוהה. במקביל, אני משתדל להעניק להם את כל מה שאפשר, למרות המגבלות שלנו כגוף ממשלתי, ויש משרדים שלכאורה גם יותר אטרקטיביים. אחוז התחלופה אצלנו נמוך מאוד, למעט טכנאים שבאים מפרופיל תעסוקתי אחר".

 איך ישפיע המשבר הפוליטי שבגללו אין ממשלה שמאשרת תקציב?

"אנחנו נערכים למצב הזה, כי ברור שבכל מקרה גם אם תהיה ממשלה לא יהיה תקציב כל כך מהר. בגלל אופי העבודה, אנחנו משתדלים לתכנן ולבצע פרויקטים רבים, כולל אלו שהזכרתי, בתוך הבית, עם כוח האדם שלנו, ולכן אני מקווה שהשפעה לא תהיה גדולה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים