אילון מאסק וג'ק מא נפגשו בכנס בסין ודנו בעתיד הטכנולוגיה

שתיים מהדמויות המובילות בהיי-טק - מנכ"ל ומייסד טסלה ומייסד עליבאבא - נפגשו ביום ה' על במה אחת, בכדי לדון בעתיד הבינה המלאכותית ואפילו בתכניות יישוב מאדים, במסגרת כנס AI העולמי שהתקיים במרכז הכלכלי של סין בשנגחאי ● הרבה הסכמה לא הייתה שם

בינה מלאכותית. אילוסטרציה: BigStock
כנס WAIC בשנגחאי

כנס WAIC בשנגחאי

ג'ק מא, מייסד עליבאבא וממובילי תחום ההיי-טק בסין, ואילון מאסק, היזם המהפכן שהקים חברות כמו טסלה, ספייס-איקס, נוירלינק והבורינג קומפני, נפגשו על במה אחת ביום ה' האחרון בכנס WAIC בסין. המפגש המסקרן הדגים כמה השניים חושבים אחרת, והראה לעולם גישות שונות להפליא לטכנולוגיה ולקדמה.

מא מאמין שהבינה המלאכותית אינה מגלמת כל איום על האנושות, מאידך מאסק, שכבר התריע פעמים רבות מפני התפתחות התחום למחוזות שונים כמו לשדה הקרב, אמר שאלו "מילים אחרונות מפורסמות" כשמא הציג את גישתו בנושא.

"מעולם לא ראיתי מחשב ממציא בן אנוש"

שני טייקוני הטכנולוגיה המיליארדרים עומתו בדיון שכל מהותו הייתה 'פני החדשנות הטכנולוגית לאן' בוועידת ה-AI שהתקיימה בשנגחאי. לפי הדיווחים בתקשרות, השניים הרימו גבות לא אחת ונעו בחוסר נוחות זה מול דבריו של האחר בנוגע למהלכי הטכנולוגיה בעתיד לבוא, בנוגע ליישוב מאדים ולמשרות בתעשייה. עם זאת, הנושא "החם" בשיחה שארכה כשעה היה בינה מלאכותית – שהפיתוח שלה ויישומיה ההולכים ומתרחבים הדאיגו בעבר אפילו את הגאון הבריטי המנוח, המדען סטיבן הוקינג, שהזהיר כי בסופו של דבר המכונות החכמות יפעלו ו"ישמידו את האנושות". לתפישה זו שותף גם מאסק, אבל עמיתו מא סבור אחרת.

"מחשבים אולי חכמים, אבל בני אדם הם הרבה יותר חכמים", אמר מא בדיון, "המצאנו את המחשב – מעולם לא ראיתי מחשב ממציא בן אנוש".

ג'ק מא, היו"ר והמייסד המיתולוגי של עליבאבא. איור: BigStock

ג'ק מא, היו"ר והמייסד המיתולוגי של עליבאבא. איור: BigStock

מנגד מאסק טען כי "קצב ההתקדמות של מחשבים באופן כללי אינו שפוי", תוך שהוא משרטט חזון בו מכשירים סופר-מהירים ובעלי אינטליגנציה מלאכותית גבוהה וגאונית מתעייפים בסופו של דבר מהתמודדות עם בני האנוש המטומטמים והאטיים. "המחשב פשוט יהיה חסר סבלנות, במקרה הטוב. זה יהיה כמו לדבר אל עץ", הדגים מאסק את מה שלסברתו יחושו המחשבים בעתיד.

"הטעות הגדולה ביותר שאני רואה של חוקרי בינה מלאכותית היא ההנחה שהם אינטליגנטים", הוסיף מאסק. "כן, הם לא, לא לעומת AI. ולכן רבים מהם לא יכולים לדמיין משהו חכם יותר מעצמם", הסביר.

מא דווקא רואה הבטחה רבה יותר מסכנה בתחום ואמר: "אני חושב הרבה על החיים וחושב ש-AI עומדת לפתוח פרק חדש בחברה האנושית".

שילוב בינה מלאכותית בבני האדם

אילון מאסק מצידו מאמין שהתקווה של המין האנושי נעוצה ב"הצטרפו למסע" על ידי רתימת חלק מכוח המחשוב החכם ושילובו בבינה האנושית, כפי שהוא וחבריו לתאגיד נוירלינק מנסים לעשות – משמע, להפוך בני אדם לבעלי יכולות AI במתכונת סייבורג. בנוירלינק מפתחים מכשירים טכנולוגיים חכמים שיתממשקו למוח של בני האדם – זאת אומרת יושתלו בו – ויהפכו את המושתלים למעין מגה-בני-אנוש.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה. איור אילוסטרציה: BigStock

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה. איור אילוסטרציה: BigStock

"כרגע אנחנו כבר סייבורג מכיוון שאנחנו משולבים כל כך טוב עם הטלפונים והמחשבים שלנו," אמר מאסק למא ולקהל. "הטלפון הוא כמו שלוחה של עצמך. אם תשכח את הטלפון שלך, זה ירגיש כמו איבר חסר", הוסיף מאסק  כדי להסביר את ההיגיון שבגישתו.

מא אמר שאינו מודאג מכך שמכונות יחליפו בני אדם במקום העבודה. "אני חושב שבגלל הבינה המלאכותית, לאנשים יהיה יותר זמן ליהנות מבני אדם. אני לא חושב שנצטרך הרבה משרות", אמר. הוא התנבא כי תוך 20 או 30 שנה אנשים יעבדו רק שלושה ימים בשבוע וארבע שעות ביום.

בשלב מסוים איל המסחר האלקטרוני הסיני – שהתעקש משום מה בדיון שאינו "איש היי-טק" – הוסיף: "אני חושב ש-AI יכולה לעזור לנו להבין טוב יותר את בני האדם. אני לא חושב שזה איום". ומאסק ענה לו: "אני לא יודע, גבר, זה נשמע כמו מילים אחרונות מפורסמות".

המוות – נחמה?

מא בן ה-54 – סלף-מייד-מן שהקים את החברה העצומה שלו יש מאין, ושיעזוב בחודש הבא את עמדתו כראש קבוצת עליבאבא – הטיל ספק במשימה של מאסק לפתח חלליות שיכולות לקדם התיישבות במאדים. "אנו זקוקים לגיבור כמוך, אך אנו זקוקים לגיבורים נוספים כמונו, שישפרו דברים כאן על פני האדמה", אמר ליזם הדרום אפריקני הבלתי נלאה, הצעיר ממנו רק ב-6 שנים. מא אולי שכח או לא ידע שמאסק, בין השאר, גם חופר מנהרה תת-קרקעית ומאייש אותה ברכבות מהירות במיוחד בסגנון שפופרות, למטרת תחבורה מהירה ועוקפת פקקים בכדור הארץ.

מאסק השיב כי עלינו לשלוט בנסיעות בין-פלנטריות למקרה שכדור הארץ יהפוך למקום שבו לא ניתן לחיות עוד, דבר לא בלתי סביר לנוכח תהפוכות האקלים, הרס האקולוגיה וזיהום האוויר. מאסק עסק באחרונה גם בחשש שלו מפני אי המוכנות של בני האנוש לפגיעה קטלנית של מטאורית, ושוב – הוא מציע להיות ערוכים לנחיתה והתיישבות על מאדים כסוג של תכנית מגירה לעתיד.

אם זה מנחם מישהו – השנים דווקא הסכימו כי תמותה אנושית היא דבר טוב, שכן כל דור מביא רעיונות חדשים לאתגרים הגלובליים העומדים בפנינו. "זה נהדר למות," אמר מא, ומאסק ענה: "זה כנראה נכון".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים