אינסטגרם גילתה: שותפת פרסום שלה עקבה אחרי נתוני מיליונים ממשתמשיה

סקנדל פרטיות ונתונים חדש מבית פייסבוק, הבעלים של אינסטגרם: חברת Hyp3r, שהייתה שותפה שיווקית של שתי החברות מזה זמן רב, נחשפה לאחרונה כעוקבת אחרי מיקומם של משתמשים על מנת לספק להם פרסום ההולם את מקום הימצאם

תוספות וחידושים. אינסטגרם

פרשיות רבות שנחשפו בשנים האחרונות – שבטבורן איסוף דטה פרטי של משתמשים באופנים שונים ולמטרות שונות – הפכו את ציבור הגולשים ליותר ויותר מודע לכך שחברות טכנולוגיות מנצלות את נתוני משתמשיהן לתועלתן. כעת מתגלה סיפור חדש שבו מככבת חברה שותפה של הרשת החברתית המצליחה אינסטגרם כמו גם של הבעלים שלה, פייסבוק, שקצרה נתוני מיקום של משתמשים, ועוד מידע אודותיהם, באופן שאינו חוקי או לגיטימי.

פייסבוק, ענקית הרשתות החברתיות והטכנולוגיה, היא אחת השיאניות בחיבור לפרשיות שכאלו, ובשמה נקשרו אירועים בעלי נפח דרמטי – למשל פרשיית קיימברידג' אנליטיקה המהוללת – שכל מהותם הפרות פרטיות והדלפות נתונים. פייסבוק חטפה לאחרונה קנס עתק של 5 מיליארד דולר מוועדת הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, על הפרשה המסוימת, אך כזה שמדגדג בעצם את כיסיה. מאידך, היא כן מוטרדת מהשם שיצא לה כחברה שאינה דואגת לאינטרסים של המשתמשים, ונראה שפרשיה חדשה ממש לא רצויה בעבורה.

מעקב אחר נתוני המיקומם הפיזי של הגולשים ושמירת הסטוריזס שלהם

אבל חשיפה חדשה של הביזנס אינסיידר גילתה כי אחת משותפות השיווק והפרסום המובילות של אינסטגרם אספה כמויות גדולות של נתונים ממיליוני משתמשי הרשת החברתית, כולל מעקב אחר נתוני המיקומם הפיזי של הגולשים ושמירת הסטוריזס שלהם.

HYP3R, חברת סטארט-אפ שיווקית הפועלת מסן פרנסיסקו, שהייתה שותפה לגיטימית ומאושרת של אינסטגרם, השתמשה במה שכינה כתב הביזנס אינסיידר "שילוב של שגיאות תצורה ופיקוח רופף", בכדי לשמור את נתוני המשתמש, בניגוד למדיניות החברה.

כחלק ממעלליה, לכאורה, החברה גם קצרה סטוריז, שאמורים להיעלם כליל מהשטח לאחר 24 שעות, אבל חמור מכך – היא עקבה, כאמור, אחרי התנועות היומיומיות של המשתמשים.

לאחר שיודעה על ידי הביזנס אינסיידר, אינסטגרם הגיבה לחשיפה בהרחקה מיידית של HYP3R מהפלטפורמה שלה, כך דיווחה התקשורת, כמו גם ביצעה שינוי מוצר שימנע מגורמים אחרים ודומים לעקוב אחר נתוני מיקום באותה דרך.

ובכל זאת, HYP3R הצליחה לנצל את נתוני משתמשי אינסטגרם במשך חודשים, ואולי אף שנים, מבלי שהדבר נודע, וכך יצרה בסיס נתונים מעניין, שיכול להיות מאוד יעיל בעבור "פלטפורמה שיווקית מבוססת-מיקום" כדוגמתה. ומי שאיפשר לה זאת, ואישר את השותפות איתה, היא ראש וראשון פייסבוק, שאפשר היה לצפות ממנה לזהירות יתר, שלא לומר לקפדנות פנאטית בבחירת שותפיה, לנוכח העובדה שמשלהי 2017 היא שרויה בכיבוי השריפות של שערוריית פרטיות עצומה.

הפרות פרטיות. פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

הפרות פרטיות. פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

איך זה שפייסבוק לא ידעה?

HYP3R מצידה אומרת כי אספה אמנם באופן בלעדי את הנתונים, אך שאלו היו נתונים ציבוריים בלבד, ושהסטוריז ונתוני המיקום נאספו רק מחשבונות שלא הוגדרו כפרטיים. עמדת החברה היא כי נתונים אלה כבר פורסמו בפרהסיה, ולכן היה בסדר לאסוף אותם.

עם זאת מדובר במעשה שבהחלט מנוגד לציפיות של משתמשי אינסטגרם – שמאמינים שהסטוריז שלהם מתפיידים אחרי זמן קצר ממועד פרסומם, ואשר לא מצפים כי נתונים מהפוסטים הקבועים שלהם, שבהם מופיע לעיתים המיקום שלהם, ישמרו על ידי משווקים דיגיטליים וגורמים בעלי אינטרסים שיווקיים ומסחריים.

מעבר לכך, בתקשורת הטכנולוגית מוזכרת בדיווחים על המקרה החדש לא פעם המחשבה כי קשה להבין כיצד איסוף מאסיבי שכזה יכול היה להיעשות במשך שנים ללא התערבות של הפלטפורמות שבהן הוא בוצע, אלא אם הללו היו טפשות, מנוהלות ברישול או… מעורבות.

Tech Crunch מציין כי פייסבוק ואינסטגרם הכירו היטב את Hyp3r שנמצאה עד אתמול (ד') בספרייה הרשמית של שותפי השיווק של פייסבוק – Facebook Marketing Partners – שהיא רשימה שיצרה הענקית ממאנלו פארק ובה חברות שהיא ממליצה עליהן למשימות ושירותים שונים שמפרסמים עשויים להזדקק להם.

פנייה מטעם Tech Crunch לפייסבוק בבקשה לקבל עוד פרטים כיצד ומתי נבדקים שותפי השיווק שלה, ואיך הפרה מהותית, לכאורה, שכזו של האיסור על איסוף נתונים אוטומטי יכולה הייתה לעבור מתחת לרדאר שלה כל כך הרבה זמן, טרם נענתה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים